ILPB2/415-889/11-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-889/11-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2011 r. (data wpływu: 26 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach realizacji przedsięwzięcia pod nazwą "Najlepszy (...)", którego beneficjentem ma być najlepszy absolwent Akademii (dalej jako: Wnioskodawca), Wnioskodawca otrzyma od Samorządu Województwa w formie dotacji celowej kwotę 15.000,00 zł, która będzie przeznaczona na nagrodę pieniężną dla beneficjenta wskazanego przedsięwzięcia. Najlepszy absolwent Wnioskodawcy zostanie wybrany w drodze konkursu. Niniejszy konkurs zostanie przeprowadzony w oparciu o stosowny regulamin. Rektor Akademii wraz z władzami tejże uczelni ustali kryteria wyboru najlepszego absolwenta. Kryteriami tymi, obok wyników w nauce, będą także inne wyznaczniki. W oparciu o ustalone kryteria, w drodze eliminacji, zostanie wybrany najlepszy absolwent Wnioskodawcy, który otrzyma nagrodę pieniężną w kwocie 15.000,00 zł. Nagroda ta zostanie przekazana najlepszemu absolwentowi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie zobowiązany wystawić najlepszemu absolwentowi Akademii informację PIT-8C z tytułu przyznanej nagrody pieniężnej, nie potrącając od wartości nagrody podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie On zobowiązany wystawić najlepszemu absolwentowi Akademii informację PIT 8C z tytułu przyznanej nagrody pieniężnej, nie potrącając od wartości tej nagrody podatku.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 uPIT, za przychody z innych źródeł uważa się w m.in. dopłaty, nagrody oraz inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 uPIT.

Z kolei, zgodnie z art. 42a uPIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 uPIT, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a uPIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkaniu podatnika. Informacją tą jest formularz PIT-8C.

Z powyższych regulacji oraz zaprezentowanego stanu taktycznego wyniku, iż Wnioskodawca będzie musiał sporządzić oraz przesłać najlepszemu absolwentowi Akademii informację PIT-8C w ww. terminie. Tym samym nie będzie występował w roli płatnika, zaś ciężar rozliczenia podatku spoczywał będzie na beneficjencie nagrody pieniężnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przy czym stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z treści art. 30 ust. 3 ww. ustawy wynika, iż zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty jego uzyskania. Natomiast z przepisu ust. 8 tegoż artykułu wynika, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Zgodnie z kolei z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

W myśl zaś art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Natomiast z ust. 1a tegoż artykułu wynika, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio. Deklaracją, o której mowa w ww. przepisie jest deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. 2007-2010:

* konkurs jest to impreza, przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp.,

* nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy, bądź kilku zwycięzców, spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria.

Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach realizacji przedsięwzięcia pod nazwą "Najlepszy (...)", którego beneficjentem ma być najlepszy absolwent Wnioskodawcy, Zainteresowany otrzyma od samorządu województwa w formie dotacji celowej kwotę 15.000,00 zł, która będzie przeznaczona na nagrodę pieniężną dla beneficjenta wskazanego przedsięwzięcia. Najlepszy absolwent Wnioskodawcy zostanie wybrany w drodze konkursu. W oparciu o ustalone kryteria, w drodze eliminacji, tenże absolwent otrzyma nagrodę pieniężną w kwocie 15.000,00 zł. Nagroda ta zostanie przekazana absolwentowi przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż otrzymane przez zwycięzcę konkursu (absolwenta Wnioskodawcy) świadczenie pieniężne (nagroda) stanowić będzie wygraną w konkursie, ponieważ zostaną spełnione warunki w postaci elementu rywalizacji i współzawodnictwa w celu wyłonienia najlepszego uczestnika, natomiast od strony formalnej Wnioskodawca wskazał nazwę przedsięwzięcia, uczestników, sposób wyłonienia zwycięzców oraz nagrody.

Z uwagi na to, że wartość wygranej pieniężnej (nagrody) otrzymanej przez zwycięzcę konkursu przekroczy 760 zł, nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 i cała kwota nagrody podlegać będzie opodatkowaniu.

Wskazać w tym miejscu również wymaga, iż jakkolwiek nagrody zostały wymienione w normującym zakres przedmiotowy źródła przychodów określonego jako "inne" art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to sposób opodatkowania m.in. wygranych w konkursach został określony wprost w art. 30 ust. 1 tejże ustawy. W następstwie tego, obowiązki płatnika regulowane są art. 41 ust. 4 w zw. z art. 42 ust. 1 i ust. 1a, nie zaś - art. 42a ww. ustawy.

Reasumując, stwierdzić należy, iż otrzymana przez zwycięzcę konkursu przedmiotowa nagroda pieniężna podlegać będzie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stosownie do ww. przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy (dokonującym wypłaty nagrody) ciążył będzie obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku, zgodnie z dyspozycją przywołanego powyżej art. 41 ust. 4 ww. ustawy oraz wystawienia na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

Biorąc powyższe pod uwagę, w przedmiotowej sprawie na Zainteresowanym nie będzie ciążył obowiązek wystawienia najlepszemu absolwentowi informacji PIT-8C, nie potrącając od wartości nagrody podatku, wobec czego Jego stanowisko - zgodnie z którym tak właśnie powinien postąpić - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl