ILPB2/415-872/10-2/ES - Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu stanowiącego wyrównania z tytułu zaniżonych emerytur wypłacanych emerytom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-872/10-2/ES Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu stanowiącego wyrównania z tytułu zaniżonych emerytur wypłacanych emerytom.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu stanowiącego wyrównania z tytułu zaniżonych emerytur wypłacanych emerytom - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* opodatkowania przychodu z tytułu wyrównania zaniżonych emerytur wypłacanych emerytom,

* opodatkowania przychodu z tytułu wyrównania zaniżonych emerytur wypłacanych spadkobiercom,

* opodatkowania przychodu z tytułu wyrównania zaniżonych emerytur wypłacanych osobom uprawnionym do renty rodzinnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Pracownicy Wnioskodawcy otrzymali dokumenty, na podstawie których została ustalona i wypłacona im emerytura. Dokumenty te zdaniem byłych pracowników były nieprawidłowe. W związku z powyższym dochodziło do sporów sądowych o odszkodowanie z tytułu zaniżenia podstawy emerytury z uwagi na wystawienie przez zakład pracy niewłaściwych świadectw pracy. Źródłem powstania szkody było nieuwzględnienie przez pracodawcę niektórych okresów pracy jako pracy górniczej z wyższym przelicznikiem dla potrzeb emerytalnych.

Sądy uwzględniały roszczenia byłych pracowników przesądzając tym samym winę zakładu pracy za wystawienie złych dokumentów. Dlatego też Wnioskodawca, pod wpływem tych orzeczeń sądowych, dobrowolnie zaczął zmieniać świadectwa pracy uwzględniając w nich okresy pracy z wyższym przelicznikiem, a więc okresy pracy górniczej.

Konsekwencją otrzymania nowych dokumentów były wystąpienia byłych pracowników do ZUS o ponowne przeliczenie emerytury. ZUS nie uwzględniał nowych przeliczników i wydawał decyzje odmowne. Z kolei na skutek odwołań od tych decyzji Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych zmieniając je uwzględniał sporne okresy pracy jako pracę górniczą. Pod wpływem tych orzeczeń sądowych ZUS dokonywał ponownych przeliczeń emerytury, jednakże wyrównanie za okres obniżanego pobierania emerytury obejmowało tylko okres od daty złożenia wniosku o ponowne przeliczenie. Za cały pozostały okres, tj. od dnia przejścia na emeryturę do daty wniosku Sąd Pracy zasądzał odszkodowanie od zakładu pracy. Przy czym co istotne, ten rodzaj roszczeń Sąd Pracy traktował jako roszczenie związane ze stosunkiem pracy i przyjmował 10-letni okres przedawnienia tychże roszczeń. Nasza Spółka, aby nie generować dodatkowych, niepotrzebnych kosztów zamierza w najbliższej przyszłości dobrowolnie wypłacać wyrównanie byłym pracownikom za okres obniżonego pobierania emerytury. Wypłaty wyrównań odbywałyby się na wniosek byłych pracowników, po zweryfikowaniu ich zasadności i wyliczeniu właściwej wysokości oraz zawarciu ugody z byłym pracownikiem.

Należy nadmienić, iż wśród uprawnionych do otrzymania wyrównań będą również spadkobiercy oraz osoby uprawnione do renty rodzinnej po zmarłych byłych pracownikach.

Problemem jest właściwe kwalifikowanie wypłaconych wyrównań dla poszczególnych grup uprawnionych. W szczególności, czy ten rodzaj świadczeń może być zaliczony do świadczeń ze stosunku pracy, czy też jest związany ze stosunkiem pracy.

Z kolei dla uprawnionych do renty rodzinnej, czy świadczenie to może być wypłacone na podstawie art. 631 k.p. bez potrzeby przeprowadzenia postępowania spadkowego, a więc jako nie wchodzące w skład spadku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wypłacone przez Wnioskodawcę emerytom wyrównania z tytułu zaniżonych emerytur podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy wypłacone przez Spółkę spadkobiercom wyrównania z tytułu zaniżonych emerytur podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy wypłacone przez Wnioskodawcę osobom uprawnionym do renty rodzinnej wyrównania z tytułu zaniżonych emerytur podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1.

Ponadto informuje się, że w dniu 19 października 2010 r. wydane zostały interpretacje indywidualne dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* opodatkowania przychodu z tytułu wyrównania zaniżonych emerytur wypłacanych spadkobiercom nr ILPB2/415-872/10-3/ES,

* opodatkowania przychodu z tytułu wyrównania zaniżonych emerytur wypłacanych osobom uprawnionym do renty rodzinnej nr ILPB2/415-872/10-4ES.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 1 - wypłacone emerytom wyrównania z tytułu zaniżonych emerytur stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307). Zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 ww. ustawy Spółka pobierze zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10% wypłacanej kwoty i zgodnie z art. 42 ww. ustawy przekaże kwotę pobranego podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego i wykaże w rocznej deklaracji PIT-8AR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka, by nie generować dodatkowych, niepotrzebnych kosztów (związanych z postępowaniem sądowym) planuje w najbliższej przyszłości dobrowolnie wypłacać wyrównania byłym pracownikom za okres obniżonego pobierania emerytury. Wypłaty wyrównań odbywałyby się na wniosek byłych pracowników, po zweryfikowaniu ich zasadności i wyliczeniu właściwej wysokości oraz zawarciu ugody z byłym pracownikiem.

Mając na uwadze zaprezentowane zdarzenie przyszłe, przedmiotową należność na gruncie powoływanej ustawy podatkowej należy zakwalifikować do przychodów w rozumieniu powołanego wyżej art. 11 ust. 1 ww. ustawy. Przychód ten należy potraktować jako przychód z tzw. "innych źródeł", o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" oznacza, iż definicja źródeł przychodów ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. Przychód podatkowy z innych źródeł powstaje w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie natomiast do art. 42a ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C), i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż wypłacone przez Wnioskodawcę emerytom wyrównania z tytułu zaniżonych emerytur stanowią przychód do opodatkowania z tzw. "innych źródeł" zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże Wnioskodawca, nie będąc zobowiązanym do naliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy ma obowiązek wystawić emerytom informację PIT-8C wskazując, że przedmiotowa należność stanowi przychód do opodatkowania w rozumieniu ww. przepisu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, został złożony przez byłego pracodawcę wypłacającego wyrównania zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla emerytów, otrzymujących ww. należności.

Emeryci, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl