ILPB2/415-85/08-4/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-85/08-4/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 31 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej prawa do zwolnienia przedmiotowego,

* nieprawidłowe - w części odnoszącej się do sposobu obliczania 12 miesięcznego terminu zameldowania oraz określenia daty, od której możliwe jest wymeldowanie się z lokalu z zachowaniem prawa do zwolnienia przedmiotowego.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 27 marca 2008 r. nr ILPB2/415-85/08-2/PW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez wyjaśnienie, czy w przedmiotowym mieszkaniu jest zameldowana na pobyt stały, a także o wskazanie własnego stanowiska odnośnie zawartego we wniosku ORD-IN pytania, czy przed zawarciem umowy sprzedaży Wnioskodawczyni może się wymeldować z przedmiotowego mieszkania, a jeśli tak to kiedy najwcześniej, aby nie stracić prawa do zwolnienia przychodu z opodatkowania.

Wezwanie skutecznie doręczono, a w dniu 2 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.) wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 20 grudnia 2006 r. Wnioskodawczyni zameldowała się w nowym mieszkaniu (deweloperskim). W lokalu tym jest zameldowana na pobyt stały przez okres przekraczający 12 miesięcy. Umowa sprzedaży (w formie aktu notarialnego) została zawarta w dniu 29 grudnia 2006 r., a do dnia 19 stycznia 2007 r. Wnioskodawczyni miała otrzymać ww. lokal. Jednakże do faktycznego przekazania lokalu z tą datą nie doszło, gdyż posiadał on usterki i Zainteresowana odmówiła jego przyjęcia. Następnie w dniu 6 kwietnia 2007 r. podpisała Ona z deweloperem porozumienie i dnia 30 kwietnia 2007 r. otrzymała faktycznie klucze do mieszkania. Tą też datę Zainteresowana wskazuje jako moment przeniesienia na Nią prawa własności przedmiotowego lokalu. W dniu 16 maja 2007 r. nastąpiło podpisanie aneksu do wcześniej zawartej umowy, gdyż nie była ona zgodna ze stanem faktycznym, w odniesieniu do uiszczonej przez Wnioskodawczynię kwoty. W powyższym aneksie zaznaczono, iż Zainteresowana przejęła mieszkanie w dniu 30 kwietnia 2007 r. i z tym dniem przeszły na Nią prawa i obowiązki związane z jego kupnem.

W urzędzie skarbowym Wnioskodawczyni uzyskała informację, iż niezależnie od tego, że akt notarialny został zawarty w dniu 29 grudnia 2006 r. do przeniesienia własności doszło w dniu przekazania lokalu, tj. 30 kwietnia 2007 r., a w związku z powyższym podlega Ona przepisom ustawy o podatku dochodowym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. Ponadto poinformowano Zainteresowaną, iż jeżeli była zameldowana w lokalu od dnia 20 grudnia 2006 r. to już po 20 grudnia 2007 r. może sprzedać to mieszkanie bez obowiązku uiszczenia podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawczyni przysługuje zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku sprzedaży mieszkania, w którym jest zameldowana przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed data zbycia.

2.

Od jakiego momentu należy liczyć ww. okres zameldowania.

3.

Czy przed zawarciem umowy sprzedaży, Zainteresowana może się wymeldować z lokalu, aby nie stracić prawa do zwolnienia z podatku dochodowego, a jeśli tak to kiedy może to zrobić najwcześniej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje Jej prawo do zwolnienia przedmiotowego, jednakże aby nie stracić tego uprawnienia, może sprzedać lokal nie prędzej niż po upływie 12 miesięcy od daty nabycia prawa własności mieszkania. Zainteresowana stoi na stanowisku, że niewłaściwe byłoby liczenie tego terminu od dnia 20 grudnia 2006 r., gdyż mimo tego, że zameldowała się w przedmiotowym mieszkaniu, nie zostało ono Jej wydane.

Natomiast odnośnie kwestii dotyczącej możliwości wymeldowania się z lokalu przed jego zbyciem Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że może wymeldować się z mieszkania najwcześniej od dnia 30 kwietnia 2007 r. aby nie stracić prawa do zwolnienia przedmiotowego.

Dodatkowo Zainteresowana podaje także inne stanowisko w powyższej sprawie twierdząc, iż może wymeldować się z lokalu już w styczniu 2008 r., kiedy to minął rok od zameldowania się w nim na pobyt stały.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej prawa do zwolnienia przedmiotowego,

* nieprawidłowe - w części odnoszącej się do sposobu obliczania 12 miesięcznego terminu zameldowania oraz określenia daty, od której możliwe jest wymeldowanie się z lokalu z zachowaniem prawa do zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) dokonano zmiany zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, według art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) podatek dochodowy wynosi - 19 % podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a) - d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Treść art. 21 ust. 21 ww. ustawy stanowi, że zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Jak wynika z powołanych przepisów ww. ustawy, warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, jest zameldowanie podatnika w zbywanym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przepis ten nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres.

Na gruncie polskiego systemu prawa, a w szczególności prawa podatkowego, można mówić o zasadzie pierwszeństwa wykładni językowej. Posługując się jedną z reguł tej wykładni można stwierdzić, że skoro przepis nie precyzuje, czy okres zameldowania rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 2007 r. albo od dnia nabycia nieruchomości lub prawa - to, zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, przyjąć należy, że obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty ich zbycia.

W tej sytuacji zasadne jest, iż do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa.

W związku z powyższym za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym okres 12 miesięcznego zameldowania powinien być liczony od dnia nabycia własności przedmiotowego lokalu.

Powyższe przepisy nie regulują również kwestii momentu, od którego możliwe jest wymeldowanie się ze stanowiącego przedmiot sprzedaży mieszkania, bez ponoszenia negatywnych konsekwencji w postaci utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego. Żaden przepis nie nakłada konieczności bycia zameldowanym w lokalu w momencie jego sprzedaży lub zachowania ciągłości zameldowania. Wskazane przepisy wymagają jedynie, aby zbywca (właściciel) lokalu był w nim zameldowany przez wskazany okres na pobyt stały. Warunek pozostaje zatem spełniony, jeżeli okres zameldowania przypada na jakikolwiek 12 miesięczny okres przed datą zbycia mieszkania.

Zatem stanowisko Zainteresowanej, odnośnie określenia momentu wymeldowania z lokalu również należy uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawczyni w przedmiotowym mieszkaniu jest zameldowana na pobyt stały przez okres przekraczający 12-miesięcy, dochód uzyskany przez Nią z tytułu zbycia tego lokalu będzie zwolniony od podatku dochodowego.

Jednakże niezbędnym elementem do skorzystania z powyższego zwolnienia jest złożenie przez Zainteresowaną w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia przedmiotowego, we właściwym urzędzie skarbowym.

Jeśli natomiast nie złoży oświadczenia określonego w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to jest zobowiązana do jego złożenia w terminie do 30 kwietnia 2009 r. by uzyskany dochód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego w 2008 r. był zwolniony od podatku dochodowego.

Takie rozwiązanie wynika z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 59, poz. 361).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl