ILPB2/415-836/13-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-836/13-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2013 r. (data wpływu 28 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

S.A. (dalej: "Wnioskodawca") należy do międzynarodowej grupy (dalej: "Grupa").

W ramach Grupy funkcjonuje program motywacyjny Share Value Program (dalej: SVP), w którym mogą uczestniczyć wybrani pracownicy Wnioskodawcy oraz członkowie zarządu Wnioskodawcy, niezwiązani z nim stosunkiem pracy (dalej: "Uczestnicy"), którzy z kolei mogą być zatrudnieni w innych spółkach z Grupy.

W związku z udziałem w SVP, Uczestnicy mogą potencjalnie uzyskać (nabyć) akcje emitowane przez spółkę brytyjską (dalej: A UK), notowaną na londyńskiej giełdzie papierów wartościowych, będącą członkiem Grupy.

Wnioskodawca wskazuje i zatwierdza uprawnionych Uczestników, którzy będą mieli prawo nabyć w ramach SVP akcje A UK. W tym celu zostanie podjęta uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy Wnioskodawcy. Uchwala ta będzie zawierać: informacje o tym, którym Uczestnikom będą przysługiwać akcje (grupy stanowisk lub stopnie zaszeregowania Uczestników, pozwalające na ich identyfikacje) oraz zasady przyznawania akcji (m.in. ilość przyznanych akcji, terminy, odpłatność ewentualne czasowe ograniczenia związane z ich zbyciem, itp.) lub odwołanie do dokumentów funkcjonujących w ramach Grupy, w których takie zasady będą zawarte.

Konstrukcja SVP przewiduje tzw. okres restrykcji, trwający 3 lata od dnia przyznania Uczestnikom akcji (objęcia ich SVP). Przez ten czas Uczestnikom nie przysługują żadne prawa w stosunku do przyznanych akcji A UK, w szczególności nie są oni uprawnieni do zbycia tychże akcji, pobierania w związku z ich posiadaniem dywidendy, nie mają oni również prawa głosu. Dopiero po upływie tego okresu mogą oni swobodnie dysponować akcjami A UK - następuje ich pełnoprawne nabycie.

Co do zasady, przyznane Uczestnikom akcje będą nabywane przez nich nieodpłatnie.

Wnioskodawca ponosi koszt akcji emitowanych przez A UK, przyznanych tym Uczestnikom, którzy są jego pracownikami. W odniesieniu do pozostałych Uczestników (członków zarządu Wnioskodawcy), koszty przyznanych im akcji zostaną sfinansowane przez te spółki z Grupy, z którymi pozostają oni w stosunku pracy.

Uczestnicy nie są i nie będą związani z emitentem akcji (A UK) stosunkiem pracy, ani innym stosunkiem cywilnoprawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przysporzenie uzyskiwane przez Uczestników w związku z nabywaniem akcji A UK, przyznanych im na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Wnioskodawcy, będzie stanowiło dla tych uczestników w momencie nabycia dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego na Wnioskodawcy ciążyłyby obowiązki płatnika (m.in. w zakresie poboru zaliczki na podatek) w stosunku do tego dochodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie przez Uczestników akcji A UK, uprawnionych do tego uchwałą walnego zgromadzenia Wnioskodawcy, nie powoduje powstania po stronie Uczestników dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na Wnioskodawcy nie ciążyłyby z tego tytułu obowiązki płatnika (w szczególność obowiązek poboru zaliczki na podatek od takiego dochodu).

Stosownie do art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: ustawa o p.d.o.f.) przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f., "dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji".

Dodatkowo, zgodnie z art. 24 ust. 12a ustawy o p.d.o.f., warunkiem do zastosowania powyższego przepisu jest to, aby siedziba emitenta akcji znajdowała się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zgodnie z przyjętymi zasadami odnośnie wykładni przepisów podatkowych, szczególną rolę odgrywa w tej sferze wykładnia językowa. Przyznaje się jej pierwszeństwo nad pozostałymi rodzajami wykładni, w tym wykładnią systemową i funkcjonalną, a także historyczną, traktując je jako subsydiarne, które stosować należy gdy wykładnia językowa prowadzi do rozstrzygnięcia absurdalnego, niedorzecznego, gdy godzi w cel instytucji prawnej (podważa ratio legis przepisu), gdy pomija oczywisty błąd legislacyjny oraz gdy prowadzi do sprzeczności z fundamentalnymi wartościami konstytucyjnymi (por. uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 marca 2000 r. - FPS 14/99, ONSA z 2000 r. Nr 3, czy też uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 stycznia 2011 r. - FPS 2/10).

Interpretując treść powyższych przepisów (art. 24 ust. 11 i ust. 12a) za pomocą wykładni językowej nie ma - w ocenie Wnioskodawcy - wątpliwości, że znajdują one zastosowanie w sytuacji gdy spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

następuje objęcie lub nabycie akcji przez osobę uprawnioną, oraz

2.

akcje zostają nabyte/objęte przez osobę uprawnioną na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, oraz

3.

emitentem nabywanych/obejmowanych przez osobę uprawnioną akcji jest podmiot posiadający siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich UE lub EOG.

W przypadku gdy wszystkie te przesłanki są spełnione, zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., dochód uzyskiwany w związku z nabyciem akcji nie podlega opodatkowaniu w momencie ich nabycia.

Powyższa lista warunków jest kompletna i wyczerpująca, co - poza treścią wskazanych wyżej przepisów - znajduje potwierdzenie również w orzecznictwie sądów administracyjnych, m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 24 kwietnia 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 237/12.

Zgodnie z oceną sądu, która w pełni pokrywa się (w odniesieniu do tej kwestii) ze stanowiskiem Wnioskodawcy, z literalnego brzmienia art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f. wynika, że do zastosowania wynikającej z niego normy prawnej konieczne jest, aby osoba uprawniona (w niniejszej sytuacji Uczestnicy) została wskazana w uchwale walnego zgromadzenia. Ustawodawca nie wskazuje natomiast katalogu podmiotów, których walne zgromadzenia, mogą podejmować tego typu uchwały. W szczególności, warunkiem do zastosowania art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f., nie jest to, aby uchwała walnego zgromadzenia, na podstawie której akcje są nabywane/obejmowane, była podejmowana przez podmiot będący emitentem tych akcji.

W świetle wykładni językowej tego przepisu, gdyby ustawodawca np. chciał zawęzić stosowanie go jedynie do sytuacji, w których stosowną uchwałę podejmowałoby walne zgromadzenie spółki będącej emitentem obejmowanych/nabywanych akcji, dałby temu wyraz poprzez wyraźne określenie tego o jaką uchwałę chodzi. Dla poparcia tej tezy można wskazać 2 zdanie art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f. - będące osobną normą prawną i dotyczące nabycia akcji od tzw. subemitenta usługowego - gdzie ustawodawca wyraźnie wskazał, że znajduje ono zastosowanie wyłącznie do osób uprawnionych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem nabywanych akcji. Art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f. zawiera osobne regulacje w zdaniu pierwszym i drugim i nie można uznać za prawidłową takiej jego wykładni, w której stosowane byłyby odmienne kryteria interpretacji dla każdego z tych zdań, tj. w przypadku zdania nr 1 zakładającej, że należy zawęzić zakres stosowania tej regulacji (do sytuacji gdzie uchwałę wskazującą osoby uprawnione podejmuje walne zgromadzenie emitenta nabywanych akcji), mimo że nie zostało to zastrzeżone wyraźnie przez ustawodawcę w jego treści, pomijając fakt, że w zdaniu drugim takie zastrzeżenie następuje wprost.

Przyjmując zasadę racjonalnego prawodawcy, brak zastrzeżenia o emitencie w zdaniu pierwszym oznacza, że intencją ustawodawcy nie było zatem ograniczenie stosowania tej części przepisu do uchwał podejmowanych przez takie podmioty.

Wracając do analizowanego stanu faktycznego i wskazanych wyżej warunków do zastosowania art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f., w ocenie Wnioskodawcy spełnione będą wszystkie trzy przesłanki.

Mianowicie:

* akcje będą nabywane przez Uczestników (warunek nr 1),

* uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy Wnioskodawcy wskaże Uczestników jako osoby uprawnione do nabycia akcji A UK (warunek nr 2),

* emitentem nabywanych akcji będzie A UK, spółka z siedzibą w Wielkiej Brytanii, a więc jednym z państw członkowskich UE (warunek nr 3).

Tym samym dochód uzyskiwany przez Uczestników w momencie nabycia akcji - w postaci nadwyżki pomiędzy wartością rynkową nabytych akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie - w świetle przepisów art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f. nie będzie podlegać na tym etapie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy w tym miejscu podkreślić, że art. 24 ust. 11 nie zwalnia powstałego na skutek objęcia lub nabycia akcji dochodu od podatku, ale jedynie odracza moment jego opodatkowania do chwili sprzedaży akcji. Osiągnięty w ten sposób przychód, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, uważa się za przychód z kapitałów pieniężnych. Dochód z odpłatnego zbycia akcji jest opodatkowany na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT, a obowiązek rozliczenia się z osiągniętego dochodu spoczywa na podatniku na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o PIT.

Tym samym, interesy Skarbu Państwa w stosunku do uzyskiwanego przez Uczestników dochodu, zostają skutecznie zabezpieczone.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1410/10.

Podsumowując, fakt nabycia przez Uczestników, na mocy uchwały walnego zgromadzenia Wnioskodawcy, akcji A UK, nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązków płatnika w odniesieniu do dochodu uzyskiwanego z tego tytułu przez Uczestników. W szczególności, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania i odprowadzenia od takiego dochodu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, w związku z art. 24 ust. 11 ustawy o p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Artykuł 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie ust. 2a tego artykułu wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy).

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych uznaje się natomiast, iż nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z treści wniosku, że Wnioskodawca, na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy wskaże m.in. informacje, którym uczestnikom programu motywacyjnego będą przyznane akcje spółki brytyjskiej oraz zasady przyznawania akcji.

Przepis art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 1 tego artykułu wymienione są przychody m.in. przychody ze stosunku pracy oraz w pkt 9 inne źródła.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl natomiast art. 20 ust. 1 cyt. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Oba wyżej wymienione katalogi przychodów są katalogami otwartymi, a więc mogą się w nich mieścić potencjalne korzyści ekonomiczne otrzymywane od pracodawcy (art. 12) i podmiotów niebędących pracodawcą (art. 20).

Skoro z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wybrani pracownicy Wnioskodawcy oraz członkowie zarządu Wnioskodawcy, niezwiązani z nim stosunkiem pracy, którzy z kolei mogą być zatrudnieni w innych spółkach z Grupy - w ramach udziału w programie motywacyjnym - otrzymają akcje spółki angielskiej (a więc podmiotu, z którym nie są związani stosunkiem pracy czy umową cywilnoprawną, co wynika z wniosku) to mogą uzyskać potencjalnie przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu wskazać jednak należy, że przepis art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).

Stosownie do art. 24 ust. 12a omawianej ustawy, cyt. powyżej przepisy art. 24 ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W tym miejscu wskazać należy, że treść art. 24 ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazuje, że dotyczy ona tylko przypadku dochodu określonego w art. 24 ust. 11 ww. ustawy uzyskanego przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Tym samym z treści art. 24 ust. 12 omawianej ustawy, który stanowi uzupełnienie treści art. 24 ust. 11 (zarówno zdanie 1 jak i zdanie 2) jednoznacznie wynika, że określona w tych przepisach norma dotyczy tylko i wyłącznie przypadków, gdy akcje są otrzymane na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem tych akcji.

Zgodnie z wykładnią wskazanego przepisu art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także zakazem rozszerzającego interpretowania przepisów zawierających preferencje podatkowe stwierdzić należy, że przepis ten odracza moment opodatkowania dochodu wynikającego z różnicy między wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie), w sytuacji gdy spełnione są (kumulatywnie) wskazane w nim warunki, t.j.:

* musi nastąpić objęcie (nabycie) akcji,

* osoby obejmujące (nabywające) te akcje muszą być uprawnione do takiego nabycia na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej ich emitentem.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie przepisy art. 24 ust. 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają zastosowania, gdyż Wnioskodawca przyznał na podstawie uchwały walnego zgromadzenia wskazanym osobom akcje spółki, których nie jest emitentem (akcje podmiotu trzeciego - spółki brytyjskiej). Tym samym przychody uzyskane przez wymienionych beneficjentów podlegają opodatkowaniu jako przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie ich otrzymania.

Zgodnie z treścią przepisu art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1.

obliczenie,

2.

pobranie,

3.

wpłacenie - podatku, zaliczki lub raty.

W myśl przepisów art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, że warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wybrani pracownicy Wnioskodawcy oraz członkowie zarządu Wnioskodawcy, niezwiązani z nim stosunkiem pracy, którzy z kolei mogą być zatrudnieni w innych spółkach z Grupy uczestniczą w planie motywacyjnym, w ramach którego nabywają na preferencyjnych warunkach akcje spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca w związku z przedmiotowym planem motywacyjnym nie dokonuje więc żadnych świadczeń na rzecz ww. osób. W konsekwencji powyższego na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w zakresie poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek oraz sporządzenia informacji, o której mowa w ww. art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie uczestnicy programu w momencie otrzymania akcji spółki brytyjskiej uzyskają przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w zakresie poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek oraz obowiązki sporządzenia informacji, o której mowa w ww. art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, gdyż Wnioskodawca niewystąpienie obowiązków płatnika oparł na brzmieniu treści art. 24 ust. 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który jak wskazano w treści interpretacji w przedmiotowej sprawie zastosowania nie znajdzie.

Końcowo, należy wskazać, że powołane w treści wniosku orzeczenia sądów nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, że zdaniem tut. Organu podatkowego, tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl