ILPB2/415-813/09-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-813/09-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 18 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu likwidacji szkoły wyższej - jest:

* prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wartości otrzymanego majątku z tytułu likwidacji szkoły do wysokości nieprzekraczającej wartości majątku wniesionego przez Zainteresowaną do tej uczelni,

* nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wartości otrzymanego majątku z tytułu likwidacji szkoły w wysokości przekraczającej wartość majątku wniesionego przez Zainteresowaną do tej uczelni.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu likwidacji szkoły wyższej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wyższa (...) Szkoła jest niepubliczną uczelnią utworzoną na podstawie pozwolenia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego udzielonego decyzją z dnia 3 października 2001 r.. Założycielem uczelni jest osoba fizyczna.

Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z poz. zm.), przepisów wydanych na jej podstawie oraz w oparciu o zapisy statutu zatwierdzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Uczelnia posiada osobowość prawną.

Wyższa (...) Szkoła była w województwie X jedyną uczelnią niepubliczną kształcącą inżynierów informatyki - kierunek ten w 2006 r. uzyskał akredytację Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Uczelnia zajęła w 2007 r. pierwsze miejsce w województwie X w rankingu uczelni niepublicznych magazynu edukacyjnego dla szkół i uczelni.

Wnioskodawczyni podkreśla, że w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 i Nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 289) - działalność uczelni państwowych i niepaństwowych polegająca na odpłatnym kształceniu studentów nie jest działalnością gospodarczą - podkreśla to również zapis art. 106 ustawy z dnia 27 lipca - Prawo o szkolnictwie wyższym.

W grudniu 2008 r. założyciel uczelni wystąpił do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z wnioskiem o wyrażenie zgody na likwidację uczelni z powodów finansowych przedstawiając poniższe argumenty:

* wysokie koszty kształcenia inżynierów informatyki,

* pogłębiający się niż demograficzny,

* brak zapowiadanej dotacji państwowej dla uczelni niepublicznych,

* niemożność dalszego podnoszenia opłat wnoszonych przez studentów,

* potrzeba konsolidacji szkolnictwa wyższego w mieście X.,

* społeczne i gospodarcze potrzeby kształcenia kadr technicznych,

* brak możliwości dalszego angażowania środków własnych założyciela.

Po uzyskaniu decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 grudnia 2008 r. wyrażającej zgodę na likwidację uczelni założyciel powołał likwidatora, który z dniem 10 stycznia 2009 r. rozpoczął proces likwidacji uczelni.

Likwidację osób prawnych regulują przepisy kodeksu cywilnego oraz kodeksu postępowania cywilnego. Wyjątki od powszechnie ustalonych reguł kodeksowych, uwzględniające specyfikę poszczególnych osób prawnych, określone zostały w ustawach szczegółowych, odnoszących się do funkcjonowania tych osób, w opisywanym przypadku jest to cytowana wyżej ustawa - Prawo o szkolnictwie wyższym, która w art. 26 i 27 opisuje proces likwidacji uczelni niepublicznych.

Po zakończeniu likwidacji uczelni, likwidator niezwłocznie powiadomi Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, który podejmie decyzję o wykreśleniu uczelni z rejestru oraz wyda decyzję dotyczącą pozostałych po likwidacji wierzytelności i majątku, które zgodnie z art. 27 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym - przeznacza się na cele określone w statucie uczelni. Postanowienia Statutu Wyższej Informatycznej Szkoły Zawodowej. zawarte w § 55 ust. 2 stanowią, że z dniem zakończenia likwidacji mienie oraz należne wierzytelności uczelni przechodzą na własność założyciela.

Założyciel uczelni jako osoba fizyczna poniósł wszystkie koszty związane z tworzeniem uczelni, uzyskaniem pozwolenia na jej prowadzenie oraz ponosi odpowiedzialność finansową związaną z funkcjonowaniem uczelni oraz z jej likwidacją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku tak przeprowadzonego procesu decyzyjnego przy likwidacji uczelni, przez likwidatora i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ewentualny majątek przechodzący na własność założyciela będzie opodatkowany czy podlega zwolnieniu przedmiotowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanej sytuacji prawnej, uzyskane prawa własności majątku na podstawie decyzji administracyjnej, którą wyda minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego po zakończeniu procesu likwidacji nie podlegają opodatkowaniu.

Zorganizowanie uczelni technicznej, kształcącej inżynierów informatyki było przedsięwzięciem niezwykle trudnym, tak od strony logistycznej jak również finansowej. Uczelnia była finansowana z opłat czesnego, wnoszonego przez studentów jak i środków własnych założyciela. Założyciel, realizując swoje kompetencje nadzorcze określone w § 2 ust. 2 statutu, poprzez zatwierdzanie planu rzeczowo - finansowego, kontrolę przepływu środków finansowych i ich wydawania, kreowanie kierunków rozwoju uczelni, pozyskiwanie środków z UE wzbogacających wyposażenie uczelni wywierał zasadniczy wpływ na rozwój uczelni wykazując dużą dbałość o poziom kształcenia studentów i jako osoba fizyczna poniósł wszystkie koszty związane z tworzeniem uczelni, uzyskaniem pozwolenia na jej prowadzenie ponosząc odpowiedzialność finansową związaną z jej bieżącym funkcjonowaniem. Podjęcie decyzji o postawieniu uczelni w stan likwidacji nałożyło również na założyciela obowiązek wynikający z postanowień § 53 ust. 5 statutu: "Obowiązkiem założyciela jest przeprowadzenie likwidacji uczelni w taki sposób, aby umożliwić studentom ukończenie studiów w likwidowanej uczelni lub innych uczelniach". Proces ten został rozwiązany w sposób korzystny dla studentów oraz oczekiwań społeczno gospodarczych regionu, bowiem poprzez zawarte porozumienia z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową, która w oparciu o bazę lokalową, specjalistyczne wyposażenie, kadrę naukową oraz dokumentację programową likwidowanej uczelni uruchomiła kierunek informatyka przejmując również studentów. Umożliwiło to zachowanie dalszego kształcenia inżynierów informatyki - nadal jedynego kierunku technicznego w północnej części województwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wartości otrzymanego majątku z tytułu likwidacji szkoły do wysokości nieprzekraczającej wartości majątku wniesionego przez Zainteresowaną do tej uczelni,

* nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wartości otrzymanego majątku z tytułu likwidacji szkoły w wysokości przekraczającej wartość majątku wniesionego przez Zainteresowaną do tej uczelni.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak wynika z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) ww. ustawy stanowi, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni).

Z treści art. 24 ust. 5 pkt 3 ww. ustawy wynika, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, w tym z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W myśl przepisu art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) majątek uczelni niepublicznej pozostały po zaspokojeniu wierzycieli przeznacza się na cele określone w statucie. Wnioskodawczyni wskazuje, że w myśl statutu Wyższej Informatycznej Szkoły Zawodowej, z dniem zakończenia likwidacji mienie oraz należne wierzytelności uczelni przechodzą na własność założyciela.

Zasad ustalania wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej nie wyrażają wprost przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepisy te zawierają jednak wyłączenie z opodatkowania wskazanych kategorii dochodów z zakresu objętego tą ustawą. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. - wolna od podatku dochodowego jest wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni.

W konsekwencji wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy - jednak tylko w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji), tj. wartości wniesionego do osoby prawnej majątku.

Natomiast ewentualna różnica pomiędzy wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji a majątkiem wniesionym do osoby prawnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, biorąc pod uwagę powyżej powołane przepisy należy uznać, iż wartość majątku jaki otrzyma Wnioskodawczyni z tytułu likwidacji szkoły będzie podlegała zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ale tylko w wysokości nieprzekraczającej wartości majątku jaki wniosła do tej uczelni jako jej założycielka.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl