ILPB2/415-793/09-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-793/09-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W lipcu 2009 r. Wnioskodawca nabył w drodze darowizny od matki nieruchomość, składającą się z:

1.

pięciu geodezyjnie wyodrębnionych działek;

2.

dwóch budynków mieszkalnych (każdy ma kilkadziesiąt lat), wykorzystywanych na potrzeby osobiste (starszy jest obecnie niezamieszkany);

3.

kilku budynków niemieszkalnych, w zabudowie szeregowej (dawniej pomieszczenia techniczne, garaże, a obecnie wynajmowane osobom trzecim na cele niemieszkalne);

4.

szklarnie, ok. 1.000 m. kw., ogrzewane przenośnymi piecami nadmuchowymi.

Zainteresowany prowadzi indywidualną działalność gospodarczą w zakresie transportu samochodowego. Nabycie opisanej wyżej nieruchomości pozostaje jednak bez związku z tą działalnością gospodarczą.

Własność wspomnianej nieruchomości zostanie przeniesiona na rzecz gminy, w związku z prowadzoną budową infrastruktury towarzyszącej stadionowi, a przeniesienie to nastąpi albo wskutek wywłaszczenia za odszkodowaniem, albo w drodze umowy odpłatnego zbycia na cele uzasadniające wywłaszczenie. Przeniesienie własności nastąpi w oparciu o przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu (...) oraz przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami (zgodnie z art. 33 ustawy o (...) "W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami").

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w związku z przeniesieniem własności opisanej nieruchomości na gminę korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wspomniany w pytaniu przychód będzie zwolniony od podatku dochodowego. Zainteresowany wskazuje, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są: "przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu".

W opinii Wnioskodawcy, zwolnienie wynikające z tego przepisu nie przysługuje podatnikowi, jeżeli łącznie spełnione zostaną dwa warunki:

1.

nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub przed odpłatnym zbyciem,

2.

cena nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Według Zainteresowanego, jeżeli spełniony zostanie tylko jeden z wymienionych warunków albo żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Wnioskodawca podaje, że w rozważanym zdarzeniu przyszłym przeniesienie nieruchomości na rzecz gminy nastąpi przed upływem 2 lat od jej nabycia, lecz nabycie to odbyło się nieodpłatnie, w formie darowizny. W tej sytuacji, w ocenie Zainteresowanego, nie jest możliwe ustalenie "ceny nabycia" nieruchomości, tymczasem bez określenia "ceny nabycia" nie istnieje możliwość spełnienia drugiego z warunków utraty prawa do zwolnienia, wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o PIT.

Zdaniem Zainteresowanego, w związku z tym, że w ramach zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku, nie spełni się jedna z przesłanek utraty zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o PIT, przychód jaki osiągnie On z tytułu odpłatnego zbycia na rzecz gminy nieruchomości otrzymanej w drodze darowizny na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, korzystać będzie ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przytacza sygnatury indywidualnych interpretacji podatkowych, z których, jak wskazuje, wynika, że w razie nieodpłatnego nabycia nieruchomości (spadek, darowizna), w związku z niemożnością wskazania ceny nabycia, podatnicy zachowują prawo do zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o PIT, nawet jeśli zbycie dokonywane jest przed upływem dwóch lat od nabycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z pierwszego zdania zacytowanego przepisu wynika zatem, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z tego zwolnienia jest, aby przychód był uzyskany między innymi z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Natomiast w zdaniu drugim analizowanego przepisu zostały zawarte warunki dodatkowe - przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

1.

nabycie zbywanej nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,

2.

cena nabycia zbywanej nieruchomości była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo nie zostanie spełniony żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w analizowanym opisanym zdarzeniu przyszłym przeniesienie własności nieruchomości na rzecz gminy nastąpi wprawdzie przed upływem 2 lat od jego nabycia, ale nieruchomość ta została nabyta w drodze darowizny, tj. nieodpłatnie, co nie pozwala na ustalenie ceny nabycia tej nieruchomości. Skoro zatem brak jest ceny przy nabyciu w drodze darowizny, nie będzie spełniony drugi warunek wyłączający przedmiotowe zwolnienie.

Reasumując, stwierdzić należy, że jeśli przedmiotowy przychód związany z przeniesieniem na rzecz gminy własności nieruchomości (nabytej w drodze darowizny w 2009 r.) zostanie osiągnięty przez Wnioskodawcę stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami z tytułu odszkodowania lub z tytułu odpłatnego zbycia tejże nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do powołanych przez Zainteresowanego indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl