ILPB2/415-785/11-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-785/11-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości oraz podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2001 r. Wnioskodawca - na podstawie aktu notarialnego - zakupił wspólnie z żoną jako majątek osobisty ok. 6 ha gruntów rolnych, na których prowadził uprawy rolne jako zwykły rolnik (nie ryczałtowy). Od tego gruntu płacony jest podatek rolny.

W wyniku nieopłacalności produkcji rolnej oraz pogarszającym się stanem zdrowia Zainteresowany zaprzestał prowadzenia działalności rolniczej ograniczając się wyłącznie do upraw rolnych dla potrzeb własnych na małym areale ziemi (ok. 3 ha) jako zwykły, nie ryczałtowy rolnik.

W 2010 r. Wnioskodawca uzyskał urzędową zgodę na przekształcenie ww. gruntów na działki budowlane, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego.

W 2011 r. Zainteresowany dokonał podziału gruntów rolnych przekształcając je na kilkanaście działek budowlanych. Wnioskodawca zaznaczył, że nigdy zarówno On, jak Jego żona nie prowadzili żadnej pozarolniczej działalności gospodarczej i nigdy nie byli płatnikami podatku VAT. Zainteresowany wskazał również, że ww. grunty rolne nigdy nie byty wykorzystywane w żadnej działalności gospodarczej i nie toczy się żadne postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej.

Zainteresowany od kilku lat jest rencistą i nie jest w stanie, ze względu na stan zdrowia, podjąć żadnej aktywności zawodowej. Żona Wnioskodawcy również nie pracuje zawodowo, wobec czego jedynym źródłem utrzymania jest świadczenie rentowe Zainteresowanego.

W związku z powyższym, wobec pogarszającej się sytuacji materialnej, celem uzyskania dodatkowych środków na potrzeby własne i rodziny Zainteresowany chciałby ww. działki budowlane sprzedawać sporadycznie zarówno w 2011 r., jak i w latach następnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jak opodatkować sprzedaż przedmiotowych działek na gruncie podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek budowlanych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ponieważ nabycie nastąpiło w 2000 r., a zbycia dokona nie ramach działalności gospodarczej lecz jako wyprzedaż mienia osobistego.

Sprzedaż kilku lub więcej działek budowlanych, jeżeli tylko działki te stanowią majątek osobisty podatnika i nie służą prowadzonej działalności gospodarczej i uzyskiwaniu stałego dochodu nie można uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 44 ust. 2 zd. 2 VI Dyrektywy VAT.

Działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym.

Na potwierdzenie swojego stanowiska zainteresowany powołuje się na:

* wyrok WSA we Wrocławiu sygn. akt I SA/Wr 1368/08,

* wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 września 2009, sygn. akt. I SO/OI 546/09.

W związku z powyższym Zainteresowany uważa, że sprzedaż przedmiotowych działek budowlanych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Jeżeli natomiast odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z tego tytułu nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W związku z faktem, iż sprzedaż działek zostanie dokonana w roku 2011 i później, czyli po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie - sprzedaż nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w powołanym art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że przychód uzyskany z ich sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy również wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Wnioskodawcę - jednego ze współwłaścicieli przedmiotowej nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego ze współwłaścicieli - żony Zainteresowanego.

Żona Zainteresowanego, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń sądów administracyjnych, stwierdzić należy, iż nie mogą one wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż zdaniem tut. Organu tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl