ILPB2/415-768/09-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-768/09-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z kapitałów pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z kapitałów pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W marcu 1995 r. Wnioskodawca nabył akcje spółki kapitałowej. Zgodnie z postanowieniami statutu spółki (III ust. 2) akcje mogły być nabyte przez osoby trzecie, inne niż pracownicy. Osoby te nie były wyodrębnione poprzez inne szczególne cechy. Zainteresowany w niniejszej sprawie nie był ani pracownikiem spółki, ani podmiotem współpracującym ze spółką. Nabył akcje jako osoba trzecia. W 2008 r. Wnioskodawca dokonał zbycia akcji i uzyskał dochód. Sprzedane w 2008 r. akcje nie były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi i zostały zbyte w związku ze skierowaniem do podatnika bezpośredniej oferty przez nabywcę. Natomiast nabyte zostały przed 1 stycznia 2004 r. od osoby trzeciej. Do Wnioskodawcy nie została skierowana żadna bezpośrednia oferta, a o akcjach dowiedział się przypadkowo bądź z ogłoszenia prasowego, bądź od innych przedsiębiorców działających na rynku. Ze względu jednak na znaczny upływ czasu nie jest w stanie w stu procentach określić, z którego z tych dwóch źródeł powziął informację.

Na pewno jednak akcje te nie były przedmiotem obrotu na giełdzie papierów wartościowych, ani pozagiełdowym wtórnym obrocie papierami publicznymi. Nabycie nie nastąpiło także w oparciu o zezwolenie udzielone w trybie art. 92 i 93 ustawy prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód Wnioskodawcy podlega zwolnieniu na podstawie art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym uznać należy, że dochód z tytułu zbycia akcji zwolniony jest od podatku dochodowego od osób fizycznych. Swoje stanowisko Zainteresowany opiera na art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 19 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 12 listopada 2003 r.. W świetle przywołanych przepisów zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody uzyskane z odpłatnego zbycia papierów wartościowych nabytych na podstawie publicznej oferty, pod warunkiem, ze papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r. W niniejszej sprawie spełnione są obie przesłanki. Po pierwsze akcje zostały nabyte przed 2004 r.. Po drugie akcje te zostały zaoferowane w publicznej ofercie. Zauważyć przy tym należy, że "publiczny obrót papierami wartościowymi" jest innym pojęciem niż "publiczna oferta", na co zwraca uwagę Sąd administracyjny w orzeczeniu o sygn. akt III SA/Wa 127/07. O ile "publiczny obrót papierami wartościowymi" ma swą ustawową definicję, o tyle terminowi "publiczna oferta" należy nadać treść w oparciu o wykładnię językową. W wyroku WSA w Warszawie z dn. 24 stycznia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3928/06 przyjęto, że... "publiczny charakter oferty ma miejsce wtedy gdy oferta adresowana jest do wszystkich, a nie ograniczonego kręgu osób".

W przedstawionym stanie faktycznym sam Wnioskodawca jest osobą, która nie pochodzi z kręgu pracowników. W momencie nabycia akcji nie był w żaden sposób związany ze spółką. Według wiedzy Zainteresowanego, wśród akcjonariuszy były osoby z bardzo różnego środowiska, związane i nie związane z branżą odlewniczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - wyrażającym zasadę powszechności opodatkowania - opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 tejże ustawy są kapitały pieniężne, do których na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 zalicza się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (są nimi również akcje).

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia akcji jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 - osiągnięta w roku podatkowym.

Dochód uzyskany z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podlega opodatkowaniu zryczałtowaną stawką w wysokości 19 % - art. 30b ust. 1 ww. ustawy i na podstawie ust. 5 tego artykułu nie może być łączony z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych oraz dochodami opodatkowanymi według 19 % stawki, o której mowa w art. 30c cytowanej ustawy.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy).

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2).

Wskazać należy, iż na mocy z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Powołany w zdaniu poprzednim przepis oznacza, że jeżeli akcje sprzedane w 2008 r. przez Wnioskodawcę spełniałyby przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r., to do opodatkowania dochodu osiągniętego z tego tytułu nie miałyby zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym także powoływane wyżej przepisy art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust. 1 i ust. 2 pkt 1 oraz art. 45 ust. 1a pkt 1 tej ustawy. Na tej podstawie, zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji nabytych przed 2004 r. zostało uzależnione od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* dopuszczenia tych akcji do obrotu publicznego, oraz

* nabycia ich na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany w 2008 r. zbył akcje spółki kapitałowej, które nie były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących zwolnienie, o którym mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) cytowanej ustawy.

Zatem - kwota uzyskana przez Wnioskodawcę w 2008 r. z tytułu sprzedaży akcji stanowi źródło przychodu w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) - ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochód ze sprzedaży akcji podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30b tej ustawy i powinien zostać wykazany w zeznaniu rocznym za 2008 r. - PIT-38.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń sądów, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl