ILPB2/415-767/10-2/WS - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów zagranicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-767/10-2/WS Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów zagranicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pod koniec 2003 r., mąż Wnioskodawczyni będący biologiem pracującym naukowo w dziedzinie biologii/medycyny otrzymał propozycję pracy w jednym z najbardziej renomowanych uniwersytetów na świecie w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej (zwanej dalej USA). Praca w tak renomowanej placówce naukowej gwarantuje bardzo dobre perspektywy w karierze naukowej na całym świecie. W związku z tym małżonkowie postanowili wraz z całą rodziną wyjechać do USA. Zainteresowana również jest pracownikiem naukowym (biolog). W związku z podjęciem decyzji przeniesienia się do USA skontaktowała się z kilkoma ośrodkami naukowymi w USA i ostatecznie przyjęła propozycję pracy na jednym z uniwersytetów. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że obie jednostki, w których pracowali małżonkowie, mają charakter niekomercyjny i prowadzą badania naukowe dla pożytku publicznego, których wyniki są bezpłatnie udostępniane całemu środowisku naukowemu (nie tylko w USA). W obu przypadkach pracując na stanowisku post-doc, małżonkowie realizowali programy naukowe fundowane przez rząd USA. Wymiernym wynikiem realizacji tych programów jest szereg publikacji naukowych, które są publicznie udostępnione przez renomowane wydawnictwa naukowe. Na podstawie deklaracji zapraszających jednostek naukowych dotyczących wynagrodzenia, małżonkowie otrzymali (każdy z nich z osobna) wizę typu J1 w ramach programu wymiany naukowej typu research scholar (naukowiec stypendysta). Dziecko małżonków otrzymało wizę zależną od utrzymujących ją rodziców typu J2.

Podczas całego pobytu w USA rozliczenia podatkowe małżonkowie dokonywali w miejscu ówczesnego miejsca zamieszkania, czyli w USA zgodnie z umową między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisaną w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (dalej nazywaną UMOWĄ POLSKA - USA).

Jako naukowcy pracujący w uznanych, niekomercyjnych (ang. non-profit) jednostkach naukowych przez pierwsze dwa lata małżonkowie objęci zostali zwolnieniem podatkowym wynikającym z art. 17 UMOWY POLSKA-USA, na treść którego zwraca uwagę Wnioskodawczyni.

Artykuł 17.

Nauczyciele.

1.

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego we Państwa jest zaproszona przez Rząd drugiego Umawiającego się Państwa, jego jednostkę administracyjną lub jej władzę terenową, przez uniwersytet lub inną uznaną instytucję dydaktyczną tego drugiego Umawiającego się Państwa na przewidywany okres nie przekraczający 2 lat celem nauczania lub uczestniczenia w pracach badawczych lub w obu celach na uniwersytecie lub innej uznanej instytucji dydaktycznej i jeżeli taka osoba przybywa do tego drugiego Umawiającego się Państwa przede wszystkim w tym celu, to jej dochód z pracy dydaktycznej lub badawczej na takim uniwersytecie lub instytucji dydaktycznej będzie wyłączony spod opodatkowania przez to drugie Umawiające się Państwo przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu do tego drugiego Umawiającego się Państwa.

2.

Niniejszy artykuł nie będzie miał zastosowania do dochodu z badań, jeżeli takie badania nie są prowadzone w interesie publicznym, lecz przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści materialnych prywatnie przez określoną osobę lub osoby.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zwolnienie wynikające z art. 17 traktowane jest przez UMOWĘ POLSKA - USA jako korzyść przyznaną podatnikowi przez oba umawiające się państwa. Wynika to bezpośrednio ze sformułowania użytego w artykule wyjaśniającym ogólne zasady opodatkowania, tj. art. 5 punkt 4 podpunkt b), którego treść Zainteresowana cytuje:

b.

korzyści przyznanych przez Umawiające się Państwo w artykułach 17, 18, 19 i 24 niniejszej Umowy osobom fizycznym, które nie są ani obywatelami, ani nie mają statusu imigranta w tym Umawiającym się Państwie.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż ulgę podatkową na podstawie art. 17 UMOWY POLSKA - USA małżonkowie otrzymali na początku realizacji ich programów naukowych. Przyznanie ulgi odbywa się z udziałem uczelni, tj. administracja uczelni kontaktuje się z osobą realizującą projekt badawczy, informuje o możliwości skorzystania z ww. ulgi i zapewnia, że warunki zatrudnienia są zgodne z wymaganiami art. 17. Ostatecznie uczelnia nie odprowadza zaliczki na podatek w ciągu okresu przyznania ulgi. Jednocześnie stypendysta jest zobowiązany do złożenia rocznego rozliczenia podatkowego, w którym wykazuje dochody, a brak zapłaconego podatku argumentuje art. 17 UMOWY POLSKA - USA.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po skorzystaniu z ulgi zgodnie z art. 17 UMOWY POLSKA - USA Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zwrotu zwolnionego (UMOWA POLSKA - USA) podatku w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawczyni podatek, z którego została zwolniona w USA na podstawie art. 17 UMOWY POLSKA - USA nie wymaga zwrotu w Polsce. W innym przypadku zwolnienie takie traciłoby charakter przyznanych korzyści (art. 5 punkt 4b).

Jeżeli zwolnienie zgodnie z art. 17 nie jest zwolnieniem tylko przeniesieniem miejsca zapłacenia podatku, to jak należy interpretować słowo korzyść (art. 5 punkt 4b UMOWY POLSKA - USA).

Obowiązek zapłacenia tego podatku w Polsce podważałoby też zasadność przyznania tego wyłączenia (art. 17 UMOWA POLSKA - USA) tylko jednej grupie zawodowej. Zdaniem Zainteresowanej zwolnienie to, zadeklarowane przez oba umawiające się kraje, ma na celu ułatwienie i stymulowanie wymiany naukowej między Polską a USA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 17 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178), jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa jest zaproszona przez Rząd drugiego Umawiającego się Państwa, jego jednostkę administracyjną lub jej władzę terenową, przez uniwersytet lub inną uznaną instytucję dydaktyczną tego drugiego Umawiającego się Państwa na przewidywany okres nie przekraczający 2 lat celem nauczania lub uczestniczenia w pracach badawczych lub w obu celach na uniwersytecie lub innej uznanej instytucji dydaktycznej i jeżeli taka osoba przybywa do tego drugiego Umawiającego się Państwa przede wszystkim w tym celu, to jej dochód z pracy dydaktycznej lub badawczej na takim uniwersytecie lub instytucji dydaktycznej będzie wyłączony spod opodatkowania przez to drugie Umawiające się Państwo przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu do tego drugiego Umawiającego się Państwa.

Oznacza to, iż stypendium oraz inne dochody z pracy dydaktycznej lub badawczej, które podatnik uzyskał w Stanach Zjednoczonych Ameryki będą opodatkowane wyłącznie w Polsce.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ww. ustawy, określone zostały źródła przychodów, gdzie m.in. w ust. 1 pkt 9 wymieniono inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przychód z tytułu stypendium będzie zatem kwalifikowany do przychodów z innych źródeł.

Ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnił od podatku część dochodów osób mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Reasumując, stwierdzić należy, iż zwolnienie dochodu ze stypendium w Stanach Zjednoczonych na podstawie art. 17 ww. umowy powoduje, iż dochód ten opodatkowany jest wyłącznie w Polsce. Istnieje natomiast możliwość pomniejszenia osiągniętego przychodu z tytułu przedmiotowego stypendium o kwotę, stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium - co wynika z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże tut. Organ zwraca uwagę, iż w treści wniosku Zainteresowana wskazała, że "podczas całego pobytu w USA rozliczenia podatkowe małżonkowie dokonywali w miejscu ówczesnego miejsca zamieszkania, czyli w USA."

W sytuacji więc, gdy Wnioskodawczyni podczas pobytu za granicą posiadała miejsce zamieszkania i nieograniczony obowiązek podatkowy w Stanach Zjednoczonych, wówczas przepis art. 17 ww. umowy nie ma w Jej przypadku zastosowania.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Powyższy przepis stosuje się również z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).

W sytuacji więc, gdy Zainteresowana posiadała w Rzeczypospolitej Polskiej ograniczony obowiązek podatkowy, nie musiała rozliczać się w Polsce z dochodów osiągniętych za granicą, w tym także ze stypendium otrzymywanego ze Stanów Zjednoczonych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Wnioskodawczynię zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla Jej męża.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl