ILPB2/415-761/08-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-761/08-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 1 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008 r. do Urzędu Skarbowego w X. Wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Pismem z dnia 25 listopada 2008 r. nr (...) Naczelnik Urzędu Skarbowego w X - działając na podstawie art. 15 i art. 17 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) - przekazał wniosek Pana do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. znak ILPB2/415-761/08-2/AJ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 29 stycznia 2009 r., a w dniu 4 lutego 2009 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek (data wpływu 6 lutego 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 15 września 2008 r., Wnioskodawca sprzedał grunt rolny o powierzchni 1ha 43 m 2, stanowiący 35% udziału w nieruchomości rolnej, jako grunty orne, które nadal są wykorzystywane w celach rolniczych. W związku z tą sprzedażą nie utraciły one charakteru rolnego. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż opłaca podatek rolny od wskazanych gruntów.

Zainteresowany prowadzi wielohektarowe gospodarstwo rolne usytuowane w granicach obszaru stanowiącego teren zabudowy mieszkaniowo - rekreacyjnej i usług turystycznych, w skład którego wchodziła również sporna nieruchomość stanowiąca grunty orne o powierzchni 1 ha 43 m 2.

Z wypisu i wyrysu z rejestru gruntów oraz mapy ewidencyjnej wynika, iż sprzedane grunty o pow. 1 ha 43 m 2, sklasyfikowane są jako grunty orne klasy R IVa wraz z pozostałą nieruchomością o pow. 3 ha 60 arów.

W planie zagospodarowania przestrzennego - w dacie dokonania sprzedaży do chwili złożenia wniosku - grunty te zawsze posiadały charakter rolny i wchodziły w skład całego gospodarstwa rolnego. Na dzień złożenia wniosku grunty te są nadal rolnicze, albowiem nie zostały przekwalifikowane w działki budowlane i być może nigdy nie będą przekwalifikowane z uwagi chociażby na ich charakter rolny, tj. grunty orne klasy R IV a.

Wnioskodawca wskazuje, że nadal otrzymuje dopłaty unijne z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego.

Zainteresowany wskazuje, że zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów od zryczałtowanego podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne będące własnością osoby fizycznej (obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub jego część składową),

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Wnioskodawca wskazuje, iż wyżej powołane warunki spełnił, albowiem grunty orne nie utraciły charakteru rolnego, ich zbycie nie nastąpiło w wyniku działalności gospodarczej. Zbycie nastąpiło przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zbycie.

Obecny właściciel nie prowadzi na spornej nieruchomości żadnej działalności oprócz rolniczej.

Uwzględniając opisany stan faktyczny należy stwierdzić, iż bezspornym jest rolny charakter sprzedanych gruntów w zakresie ich sprzedaży oraz fakt, iż w związku z tą sprzedażnie utraciły one charakteru rolnego, co potwierdza decyzja ostateczna z dnia 27 maja 2000 r. wydana przez burmistrza miasta i gminy, oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 maja 2000 r.

Bezspornym jest, iż Wnioskodawca posiada gospodarstwo rolne, a sprzedane grunty rolne stanowiły jego część składową.

Powołując się na przepis art. 10 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od generalnej zasady, w myśl której opodatkowaniu podlega sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat od ich nabycia, ustawa przewiduje wyjątki (zwolnienia), dzięki którym nabyty grunt w roku 2007, a sprzedany w 2008 r. winien być zwolniony od uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż sprzedaż przedmiotowego gruntu nie utraciła charakteru rolnego.

Wnioskodawca poinformował, iż prowadzi działalność rolniczą - działalność rybacką, hodowlę ryb oraz działalność pozarolniczą - prowadzenie sklepu spożywczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany przychód ze sprzedaży gruntu rolnego o powierzchni gruntu rolnego o powierzchni 1 ha 43 m 2, stanowiącego 35% udziału w nieruchomości rolnej o powierzchni 5 ha jest zwolniony od zryczałtowanego podatku dochodowego, według stanu prawnego w dniu dokonanej sprzedaży, tj. w dniu 15 września 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany ze zbycia użytków rolnych winien być zwolniony od zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zainteresowany prowadzi wielohektarowe gospodarstwo rolne, w skład którego wchodziła również nieruchomość stanowiąca grunty orne o powierzchni 1 ha 43 m 2. Nieruchomość ta nadal ma charakter rolny.

Zainteresowany uważa, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku dochodowego są przychody ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które w myśl art. 2 ustawy o podatku rolnym stanowią grunty o powierzchni łącznej 1 ha, będące własnością lub w posiadaniu osoby fizycznej.

Wnioskodawca uważa również, iż spełnił wszystkie warunki określone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z tym Jego stanowisko w sprawie interpretacji tego przepisu jest prawidłowe.

Przedmiotowe grunty orne zawsze miały charakter rolny i nie utraciły tego charakteru. Przedmiotowe użytki rolne wchodziły w skład gospodarstwa rolnego na którym prowadzona była i nadal jest prowadzona działalność rolnicza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Z dniem 1 stycznia 2009 r. uległy zmianie zasady opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r..

Z uwagi na fakt, iż przedmiotową nieruchomość Zainteresowany nabył w 2007 r., w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r..

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

O fakcie, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie oświadczenie kupującego czy treść planu zagospodarowania przestrzennego gminy wprowadzona uchwałą rady gminy, bowiem organy podatkowe rozstrzygające prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu ze sprzedaży, biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podaje, iż sprzedana nieruchomość stanowiła grunt rolny, który w wyniku sprzedaży nie utracił charakteru rolnego.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego uznać więc należy, że przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, w którym wskazano, że sprzedana nieruchomość rolna nie utraciła w wyniku sprzedaży charakteru rolnego. W przypadku, gdyby przytoczony we wniosku stan faktyczny różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, to wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego, gdyż tutejszy organ w toku wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl