ILPB2/415-758/09-2/JK
Pismo z dnia 20 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-758/09-2/JK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na rzecz stowarzyszenia - jest:
* prawidłowe w zakresie odliczenia darowizny na cele wspierania inicjatywy społecznej dokonanej w 2009 r. w zeznaniu podatkowym za 2009 rok,
* nieprawidłowe w zakresie odliczenia darowizny na cele wspierania inicjatywy społecznej dokonanej w 2008 r. w zeznaniu podatkowym za 2009 rok.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na rzecz stowarzyszenia.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W roku 2007 u Starosty W grupa właścicieli działek (ok. 45 właścicieli działek) zarejestrowała Stowarzyszenie pod nazwą Stowarzyszenie "O L" w formie Stowarzyszenia zwykłego. Cel powołania danego Stowarzyszenia określony został w Statucie Stowarzyszenia jako działalność społecznie użyteczna mająca na celu wspomaganie społeczności lokalnej w szczególności w zakresie budowy ciągu wodno - kanalizacyjnego. W roku 2008 na konto Stowarzyszenia Zainteresowany dokonał wpłaty (darowizny) w kwocie 1600,00 zł Stowarzyszenie w ramach rozmów prowadzonych z Urzędem Gminy W przekazało określoną sumę pieniędzy w formie darowizny na rzecz Urzędu Gminy W.
Urząd Gminy w ramach zgromadzonych środków pieniężnych (darowizna Stowarzyszenia + środki własne), dokonał inwestycji polegającej na budowie sieci wodnej w roku 2009 na terenie miejscowości C obejmującej między innymi teren właścicieli działek.
W roku 2009 Wnioskodawca dokonał darowizny w kwocie 5000,00 zł na konto ww. Stowarzyszenia.
Zamierzeniem Stowarzyszenia jest, aby w roku 2010 r. wspomóc Urząd Gminy W w finansowaniu budowy sieci kanalizacyjnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy darowizna dokonana na konto Stowarzyszenia "O L" w roku 2008 i 2009 może podlegać odliczeniu jako darowizna przekazana na wspieranie inicjatywy społecznej w zakresie zaopatrzenia terenu wsi w wodę i kanalizę na podstawie art. 26 ust. 1, pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w złożonym zeznaniu za rok 2009 r.
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176) "podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele (pkt 9 ww. ustawy):
- lit. a) określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e.
Działalność pożytku publicznego i wolontariat w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) to "Sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje zadania w zakresie: pkt 10 "działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
Za społeczność lokalną uznaje się zbiorowość zamieszkująca wyodrębnione, stosunkowo niewielkie terytorium, jak np. parafia, wieś, czy osiedle, w której występują silne więzi wynikające ze wspólnoty interesów i potrzeb, a także z poczucia zakorzenienia i przynależności do zamieszkiwanego miejsca.
Wobec powyższego powstałe Stowarzyszenie spełnia cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego a tym samym darowizna dokonana na wspieranie inicjatywy społecznej w zakresie zaopatrzenia wsi w wodę i kanalizę podlega odliczeniom od podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
* prawidłowe w zakresie odliczenia darowizny na cele wspierania inicjatywy społecznej dokonanej w 2009 r. w zeznaniu podatkowym za 2009 rok,
* nieprawidłowe w zakresie odliczenia darowizny na cele wspierania inicjatywy społecznej dokonanej w 2008 r. w zeznaniu podatkowym za 2009 rok.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:
określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
kultu religijnego,
krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, z 2001 r. Nr 126, poz. 1382 oraz z 2003 r. Nr 223, poz. 2215), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy,
- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.
Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z definicją zawartą w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Z przytoczonego przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:
* być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
* obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.
Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) zawiera 24 cele pożytku publicznego, które obejmują zadania w zakresie:
* pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
* zapewnienia zorganizowanej opieki byłym żołnierzom zawodowym, którzy uzyskali uprawnienie do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej, inwalidom wojennym i wojskowym oraz kombatantom;
* działalności charytatywnej;
* podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
* działalności na rzecz mniejszości narodowych;
* ochrony i promocji zdrowia;
* działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
* promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
* upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
* działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
* działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
* nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
* krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
* kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
* upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
* ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
* porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
* upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa;
* upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
* ratownictwa i ochrony ludności;
* pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
* upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
* działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
* promocji i organizacji wolontariatu;
* działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-23.
Kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Organizacje wymienione w tych przepisach to:
organizacje pozarządowe (o charakterze społecznym), tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku,
stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne.
Zatem zakres ulgi przewidzianej w przepisie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz organizacji pozarządowych nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.
Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prawo do odliczenia darowizn nie przysługuje w przypadku, gdy podmiotami obdarowanymi są: osoby fizyczne, a także osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.
Należy także zaznaczyć, że łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu.
Ponadto stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie. Jednakże w przypadku odliczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 9, odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, przy czym w przypadku dawców krwi w dokumencie tym nie uwzględnia się wartości krwi, za którą dawca otrzymał ekwiwalent pieniężny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.
Ponadto należy zauważyć, iż użyte przez ustawodawcę pojęcie "dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego" jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem różne formy wpłat na rachunek bankowy. Dlatego też, wszelkie dowody wpłat na rachunek bankowy obdarowanego, z których oprócz numeru tego rachunku, jednoznacznie wynika: nazwisko darczyńcy, kwota darowizny, jak również na jaki cel ją przekazano, będą stanowiły dowód, o którym mowa w powołanym przepisie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca przekazał w 2008 i 2009 r. pieniądze na rzecz stowarzyszenia spełniającego - w Jego opinii - cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W związku z powyższym Zainteresowany zamierza kwoty dokonanych darowizn odliczyć od podatku w zeznaniu podatkowym złożonym za 2009 rok.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że darowizna przekazana przez Wnioskodawcę w 2009 r. na rzecz wskazanego stowarzyszenia będzie podlegała odliczeniu od podstawy obliczenia podatku w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2009, jeżeli stowarzyszenie to jest organizacją, o której mowa ww. przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ponadto darowizna pieniężna musi być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego. Natomiast darowizna przekazana przez Wnioskodawcę w 2008 r. na rzecz wskazanego stowarzyszenia nie podlega odliczeniu od podstawy obliczenia podatku w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2009, lecz powinna być odliczona w zeznaniu podatkowym złożonym za 2008 rok.
Końcowo tut. organ pragnie zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Natomiast, zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.
Na podstawie art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.
Tak więc wydając interpretację w trybie ww. przepisów organ nie jest uprawniony do badania, czy stowarzyszenie wskazane przez Zainteresowanego spełnia warunki, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W związku z tym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przyjął stwierdzenie Wnioskodawcy, że przedmiotowe stowarzyszenie spełnia warunki przewidziane w ww. ustawie jako element przedstawionego stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.