ILPB2/415-72/08-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-72/08-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z renty alimentacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z renty alimentacyjnej. Pismem z dnia 9 kwietnia 2008 r. nr ILPB2/415-72/08-2/MK wezwano Wnioskodawczynię do doprecyzowania pytania nr 6 zawartego w poz. 51 wniosku, w zakresie przepisów prawa podatkowego, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do pytań nr 2, 5 i 6 zawartych w poz. 51 wniosku, oraz o podpis pod wymaganym przez art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa oświadczeniem. Powyższe zostało uzupełnione osobiście przez Zainteresowaną w dniu 14 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 2005 r., zgodnie z orzeczeniem sądu, Wnioskodawczyni otrzymuje od byłego męża rentę alimentacyjną w wysokości 2.500 zł miesięcznie. Z tego tytułu do 2007 r. składała w urzędzie skarbowym deklarację PIT-53 i wpłacała zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% od miesięcznego dochodu. W rezultacie zmiany przepisów podatkowych dotyczących alimentów, która miała miejsce w 2007 r. wycofano miesięczne deklaracje. W związku z tym w urzędzie skarbowym poinformowano Zainteresowaną, że z uwagi na zmiany w przepisach będzie rozliczała się rocznie, dlatego nie obowiązuje jej odprowadzanie zaliczek jak i comiesięczne składanie deklaracji.

W styczniu bieżącego roku Wnioskodawczyni chcąc rozliczyć się z urzędem skarbowym została tam jednak poinformowana, że pomimo rozliczania rocznego z ww. tytułu powinna także uiszczać zaliczki na podatek tak jak czyniła to wcześniej. Wskazano również Zainteresowanej, że wysokość podatku od jej renty alimentacyjnej nie uległa zmianie, gdyż jest ona wyższa niż 700 zł oraz, że od nieopłaconych zaliczek będzie musiała zapłacić odsetki karne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w 2007 r. powinno się wpłacać zaliczki na podatek.

2.

Czy w sytuacji opisanej we wniosku Wnioskodawczyni będzie musiała zapłacić odsetki karne.

3.

Czy w 2008 r. z tytułu renty alimentacyjnej należy odprowadzać comiesięczne zaliczki.

4.

Od jakiej kwoty należy obliczyć 19% podatku dochodowego przy rencie alimentacyjnej wynoszącej 2.500 zł miesięcznie.

5.

Jaki formularz podatkowy (PIT) powinno się wypełnić, gdy renta alimentacyjna jest jedynym dochodem.

6.

W jaki sposób można się zabezpieczyć na przyszłość od ewentualnie błędnej lub skrajnie różnej informacji urzędników.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zaliczki na podatek nie powinny być płacone co miesiąc.

Podatek należy obliczać od nadwyżki powyżej 700 zł czyli od kwoty alimentów zwolnionej od podatku, gdyż jest to sprawiedliwe dla wszystkich, którzy otrzymują alimenty. Zainteresowana uważa również, że w zaistniałej sytuacji nie powinna płacić odsetek karnych. Z uwagi na fakt, że renta alimentacyjna jest Jej jedynym dochodem rozliczenie roczne powinna złożyć na formularzu PIT-36. Nadto Wnioskodawczyni oświadczyła, że rezygnuje z odpowiedzi na pytanie nr 6 zawarte w poz. nr 51 wniosku ORD-IN stąd nie doprecyzowała tego pytania w zakresie przepisów prawa podatkowego jak również nie przedstawiła własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do tego pytania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Artykuł 20 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zatem stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych w katalogu zwolnień przedmiotowych lub od których zaniechano poboru podatku. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 127 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są alimenty:

a.

na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek pielęgnacyjny,

b.

na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a), zasądzone przez sąd, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.

Powyższe zwolnienie zostało wprowadzone przez art. 1 pkt 14 lit. a) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588), która weszła w życie od 1 stycznia 2007 r. (ze wskazanymi wyjątkami). Zgodnie z postanowieniami art. 21 ustawy zmieniającej, zmiany mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2007 r.

W związku z powyższym, zwolnieniem o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęte są uzyskane po 1 stycznia 2007 r. alimenty na rzecz innych osób, pod warunkiem, że są zasadzone przez sąd oraz ich wysokość nie może przekroczyć miesięcznie kwoty 700 zł.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że na rzecz Wnioskodawczyni została zasądzona renta alimentacyjna w wysokości 2500 zł, która stanowi Jej jedyne źródło dochodu. Tak więc do wysokości 700 zł miesięcznie ww. świadczenie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, a nadwyżka w kwocie 1800 zł podlega opodatkowaniu tym podatkiem jako przychód z innych źródeł.

W związku z tym przychód ten winien być wykazany w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym, składanym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym na formularzu PIT-36. Zatem po zakończeniu roku podatkowego 2007 r. należy zliczyć sumę faktycznie otrzymanych w 2007 r. alimentów. Nadwyżka ponad kwotę 8400 zł. (12 x 700 zł miesięcznie), stanowić będzie przychód do opodatkowania. Przychód ten nie podlega opodatkowaniu w trakcie roku podatkowego, jednakże winien zostać wykazany i opodatkowany, jako przychód z innych źródeł, w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w 2007 r.

Na tle powyższych wyjaśnień stwierdzić należy, że odpowiedź na pytanie Wnioskodawczyni dotyczące obowiązku zapłaty przez Nią odsetek karnych jest bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl