ILPB2/415-718/08-4/JK - Zwolnienie z opodatkowania przychodu z tytułu zbycia akcji nabytych na podstawie publicznej oferty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-718/08-4/JK Zwolnienie z opodatkowania przychodu z tytułu zbycia akcji nabytych na podstawie publicznej oferty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z kapitałów pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z kapitałów pieniężnych oraz Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości zwrotu nadpłaty podatku.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 15 grudnia 2008 r. Nr ILPB2/415-718/08-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia - w terminie 7 dni od dnia doręczenia ww. wezwania - braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 15 grudnia 2008 r., zaś w dniu 29 grudnia 2008 r. (data nadania 27 grudnia 2008 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest pracownikiem S. A. W 1998 r. w ramach publicznej subskrypcji nabył za pośrednictwem (...) Domu Maklerskiego Akcje Serii X Grupy Y. Na zakup akcji została udzielona pożyczka, przekazana bezpośrednio na konto Domu Maklerskiego. Zainteresowany akcje sprzedał w 2006 r.

Wnioskodawca podaje, że zdaniem Urzędu Skarbowego (...) dochód uzyskany ze sprzedaży akcji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do wydanego postanowienia urzędu skarbowego Zainteresowany zapłacił żądany podatek. Uważa On jednak, że żądanie podatku przez urząd skarbowy jest niesłuszne. Wnioskodawca odwołał się od postanowienia Urzędu Skarbowego (...) do Dyrektora Izby Skarbowej (...), który podtrzymał postanowienie urzędu skarbowego.

Z przyczyn związanych z pracą zawodową Zainteresowanego i Jego nieobecnościami w miejscu zamieszkania przekroczył On termin dochodzenia swoich racji przed sądem administracyjnym. Prośba o przywrócenie terminu została odrzucona.

Wnioskodawca zauważa, że urząd skarbowy tłumaczy "oferta publiczna" według słownika języka polskiego, co Jego zdaniem nie jest prawidłowe. Z załączonych dokumentów - regulamin podziału i nabywania akcji serii X, opinii prawnej, postanowienia Urzędu Skarbowego (...) wcale nie wynika, że słuszne było pobranie przez urząd podatku od sprzedanych akcji. Świadczą o tym także - w opinii Wnioskodawcy - przepisy prawne na które się powołuje.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia braków formalnych wniosku Zainteresowany wskazał, że przedmiotowe akcje zostały nabyte przez Niego na podstawie publicznej oferty i były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy słusznie Urząd Skarbowy (...) nakazał Zainteresowanemu zapłatę podatku za sprzedane akcje...

2.

Dlaczego dwie posiadane przez Wnioskodawcę interpretacje są rozbieżne w interpretacji "oferta publiczna"...

3.

Jeżeli Zainteresowany ma rację to co powinien zrobić, ażeby urząd skarbowy zwrócił Mu wraz z odsetkami zapłacony podatek...

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pierwsze i drugie pytanie przedstawione we wniosku, natomiast w zakresie pytania trzeciego wydano odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPB2/415-718/08-5/JK z dnia 3 lutego 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, według opinii prawnej sporządzonej przez prof. (...) interpretacja "oferta publiczna" jest zupełnie inna, aniżeli stosowana przez Urząd Skarbowy (...). Urząd Skarbowy tłumaczy "oferta publiczna" jak słownik języka polskiego. Profesor uważa, że jest to błędna interpretacja. Zainteresowany twierdzi, że jest w posiadaniu dwóch rozbieżnych opinii i nie ma odpowiedzi, która jest właściwa.

Zainteresowany uważa, że nie powinien płacić podatku od sprzedanych akcji serii "Xʼ Grupy Y kupionych w 1998 r., a sprzedanych w 2006 r. Ponadto wskazuje, że według Jego wiedzy niektórzy koledzy nie płacili podatku. Wnioskodawca podkreśla, że zbyte akcje zostały nabyte na podstawie oferty publicznej, ich nabycie zostało dokonane przed dniem 1 stycznia 2004 r. i akcje te zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym r. podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30, art. 30a-30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów. Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w r. podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są kapitały pieniężne. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Artykuł 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2006 r. stanowi, że od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19%.

Dochodem, o którym mowa w art. 30b ust. 1 tej ustawy podatkowej jest zgodnie z ust. 2 pkt 1 tego artykułu różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Dochodów, o których mowa w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z ust. 5 tego artykułu, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Ponadto z przepisu art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podatnik, który uzyskał w roku podatkowym dochód z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b, obowiązany jest w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, złożyć urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego, a gdy zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustało przed tym dniem - według ostatniego miejsca zamieszkania na jej terytorium, z zastrzeżeniem ust. 7, odrębne zeznanie, według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego w r. podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.

Dochody uzyskane z ww. źródła należy wykazać na formularzu zeznania - PIT- 38.

Zgodnie jednak z art. 52 pkt 1 lit b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 202, poz. 1956, z późn. zm.) przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Na tej podstawie, zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji nabytych przed 2004 r. zostało uzależnione od spełnienia łącznie dwóch warunków:

*

dopuszczenia tych akcji do obrotu publicznego, oraz

*

nabycia ich na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z Nr 118, poz. 754 z późn. zm.)

Powyższe oznacza, że jeżeli akcje sprzedane w 2006 r. przez Wnioskodawcę spełniają przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to do opodatkowania dochodu osiągniętego z tego tytułu nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym także powoływane wyżej przepisy art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust. 1 i ust. 2 pkt 1 oraz art. 45 ust. 1a pkt 1 tej ustawy.

W piśmie, uzupełniającym wniosek ORD - IN Zainteresowany wskazuje, iż sprzedane przez Niego akcje były akcjami nabytymi na podstawie publicznej oferty oraz zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Wobec powyższego uznać należy, że przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowych akcji nie podlega podatkowi dochodowemu, ponieważ zostały spełnione przesłanki warunkujące zwolnienie przedmiotowe.

W odniesieniu do pytania Zainteresowanego - Dlaczego dwie posiadane przez Wnioskodawcę interpretacje są rozbieżne w interpretacji "oferta publiczna" - tut. organ wyjaśnia, iż odstąpił od odpowiedzi na powyższe pytanie ze względu na to, iż pytanie to nie dotyczy interpretacji przepisów podatkowych.

Wskazać jednak należy, iż interpretacje te mogą się różnić, gdyż mogą dotyczyć dwóch różnych stanów faktycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu informuje, że wydając interpretację indywidualną ocenia stanowisko Wnioskodawcy jedynie w kontekście zadanych we wniosku pytań i tylko i wyłącznie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony. Tak więc dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydania interpretacji.

Końcowo tutejszy organ wskazuje, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl