ILPB2/415-692/13-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-692/13-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialności), przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2013 r. (data wpływu 16 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

"A" Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja wyrobów do pielęgnacji jamy ustnej (w tym np. past do zębów).

Spółka należy do grupy spółek "C" (dalej: "Grupa C"). Pracownicy Spółki będący zarówno rezydentami polskimi jak i nierezydentami (dalej łącznie: "pracownicy") biorą udział w szeregu pracowniczych programów akcyjnych organizowanych przez centralę Grupy "C" - spółkę "Cx" z siedzibą w USA (dalej: "Cx").

Programy adresowane są do pracowników spółek Grupy "C", którzy w ocenie "Cx" w sposób znaczący przyczyniają się do wyników Grupy "C".

Pracownicy biorący udział w programach nie są zatrudnieni przez "Cx".

Do programów akcyjnych, w których uczestniczą pracownicy Spółki, należy program Stock Options Awards (dalej: SOA). W ramach programu SOA pracownikom przyznawane są nagrody w postaci opcji na akcje "Cx". Prawa z opcji stają się wykonalne w ciągu trzech lat (1/3 po upływie każdego roku od dnia przyznania opcji). W razie niezrealizowania wszystkich lub części opcji, wygasają one po upływie 5 lat od przyznania. Uczestnicy programu SOA realizują opcje w wariancie "cashless sell", który nie przewiduje dostawy instrumentu bazowego (akcji).

W wariancie "cashless sell" firma brokerska obsługująca program SOA dokonuje pieniężnego rozliczenia różnicy pomiędzy wartością akcji z dnia realizacji opcji a historyczną wartością akcji obliczoną w oparciu o kurs z dnia przyznania nagrody. Kwota stanowiąca różnicę pomiędzy tymi wartościami jest wypłacana bezpośrednio na rachunek bankowy pracownika.

Przyznane pracownikom nagrody w postaci opcji na akcje stanowią pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o PIT i art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.; dalej - ustawa o obrocie instrumentami finansowymi).

Przyznanych pracownikom opcji nie można zbywać ani przenosić na osoby trzecie. Posiadanie opcji nie uprawnia do wypłaty dywidendy, ani nie skutkuje nabyciem żadnych innych praw korporacyjnych przysługującym akcjonariuszom "Cx". Przyznawane opcje nie są przedmiotem obrotu na rynku.

Przekazanie nagród w postaci opcji na akcje w ramach programu SOA nie stanowi elementu warunków pracy i płacy pracowników, nie jest objęte zapisami umów o pracę, regulaminów pracy, płacy lub nagradzania pracowników. Wszelkie plany i decyzje dotyczące przekazywania nagród pochodzą od "Cx", zaś Spółka nie ma na nie wpływu. Na podstawie ustaleń przyjętych przez podmioty należące do Grupy "C", "Cx" refakturuje na Spółkę koszty uczestnictwa pracowników Spółki w programie SOA.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy przyznanie nagród w postaci opcji na akcje w ramach programu SOA skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT i czy powoduje, że na Spółce ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku na zasadach określonych w art. 31 ustawy o PIT.

2. Czy przyznanie prawa do otrzymania opcji na akcje w ramach programu SOA skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu z jakiegokolwiek innego źródła przychodów określonego w przepisach ustawy o PIT i czy w związku z powyższym na Spółce ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku.

3. Czy wykonanie opcji na akcje w wariancie "cashless sell" skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 ustawy o PIT, w związku z czym na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku.

4. Czy wykonanie opcji na akcje w wariancie "cashless sell" skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT i powoduje, że na Spółce ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku na zasadach określonych w art. 31 ustawy o PIT.

5. Czy wygaśnięcie opcji po upływie określonego czasu od ich przyznania skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT i powoduje, że na Spółce ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku na zasadach określonych w art. 31 ustawy o PIT.

6. Czy wygaśnięcie opcji po upływie określonego czasu od ich przyznania skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu z jakiegokolwiek innego źródła przychodów określonego w przepisach ustawy o PIT i czy w związku z powyższym na Spółce ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie nagród w postaci opcji na akcje w ramach programu SOA nie skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku na podstawie art. 31 ustawy o PIT.

W opinii Wnioskodawcy, przyznanie nagród w postaci opcji na akcje w ramach programu SOA nie skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu z jakiegokolwiek innego źródła przychodów określonego w przepisach ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku.

Wykonanie opcji na akcje w wariancie "cashless sell" skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 ustawy o PIT, w związku z czym na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonanie opcji na akcje w wariancie "cashless sell" nie skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku na podstawie art. 31 ustawy o PIT.

Wygaśnięcie opcji po upływie określonego czasu od ich przyznania nie skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku na podstawie art. 31 ustawy o PIT.

W opinii Wnioskodawcy, wygaśnięcie opcji po upływie określonego czasu od ich przyznania nie skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu z jakiegokolwiek innego źródła przychodów określonego w przepisach ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku.

Pracodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 31 ustawy o PIT, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Na gruncie zacytowanych wyżej przepisów, aby na pracodawcy ciążył obowiązek poboru podatku z tytułu przychodów uzyskiwanych przez pracowników konieczne jest aby:

* pracownicy otrzymali dane świadczenie od pracodawcy, oraz

* otrzymane przez pracowników świadczenie stanowiło przychód ze źródła, jakim jest stosunek pracy.

Z uwagi na powyższe, konieczne jest ustalenie, czy udział w programie SOA jest świadczeniem ze strony Wnioskodawcy, które skutkuje dla pracowników osiągnięciem przychodów ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

Przyznanie nagród w postaci opcji na akcje w ramach programu SOA / wygaśnięcie opcji po upływie określonego czasu od ich przyznania.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6,9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej realne przysporzenie majątkowe.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przyznanie nagród w postaci opcji na akcje nie wiąże się dla pracowników z nabyciem jakichkolwiek uprawnień o charakterze korporacyjnym lub majątkowym.

W szczególności, przyznawane pracownikom opcje nie są przedmiotem obrotu, a zatem nie można określić ich wartości rynkowej na dzień przyznania nagrody.

Posiadanie opcji nie wiąże się z uprawnieniem do otrzymywania dywidendy należnej akcjonariuszom "Cx" ani nie skutkuje nabyciem żadnych innych praw o charakterze korporacyjnym. Przyznanych pracownikom opcji nie można zbywać ani przenosić na osoby trzecie.

Należy zatem uznać, że przyznanie pracownikom nagród w postaci opcji na akcje nie powoduje otrzymania jakiegokolwiek przysporzenia, w szczególności na dzień przyznania opcji nie dochodzi do przyrostu ich mienia. Zatem, w wyniku przyznania nagrody w ramach programu SOA pracownicy nie osiągają przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT.

Wnioskodawca podnosi, że zawarte powyżej wnioski pokrywają się ze stanowiskami zawartymi w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydawanych w zbliżonych stanach faktycznych.

Przykładowo:

* w interpretacji indywidualnej z 24 stycznia 2013 r. nr IPPB2/415-976/12-2/MK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że "przyznane Wnioskodawcy instrumenty nie są przedmiotem obrotu a zatem nie można określić ich wartości rynkowej, realizacji praw z nich wynikających Wnioskodawca może dokonać jedynie po upływie określonych w umowie okresów restrykcji. Z tytułu samego posiadania opcji i RSU uczestnikowi programu nie przysługuje prawo do dywidendy, ani podobne prawa, które przysługują akcjonariuszom, a pełne prawo do akcji będzie przysługiwać dopiero po dokonaniu realizacji otrzymanych instrumentów. Przyznanych instrumentów co do zasady Wnioskodawca nie może zbywać, przenosić, sprzedawać. Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy, że samo przyznanie Wnioskodawcy instrumentów w postaci opcji i RSU, nie powoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przysporzenia majątkowego, a tym samym przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

* w interpretacji indywidualnej z 9 maja 2011 r. nr IBPBII/2/415-180/11/AK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał, że "samo przyznanie pracownikowi nagrody w postaci SOP czyli opcji na akcje, a więc wskazanie danego pracownika jako uprawnionego do otrzymania w przyszłości, po podpisaniu Stock Option Plan Agreement, na podstawie Stock Planów prawa do opcji na akcje, nie rodzi skutku w postaci powstania przychodu ani ze stosunku pracy, ani z innych źródeł. (...) Oznacza to zarazem, że na wnioskodawcy, nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy i sporządzenia stosownych informacji, o których mowa w art. 31 czy art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

W ocenie Wnioskodawcy, wygaśnięcie prawa do zrealizowania opcji po upływie określonego czasu (co do zasady 5 lat od ich przyznania) również nie skutkuje dla pracowników otrzymaniem jakiegokolwiek przysporzenia. W szczególności, na moment wygaśnięcia prawa do zrealizowania opcji po stronie pracowników nie dochodzi do przyrostu ich mienia. Zatem, w wyniku przyznania nagrody w ramach programu SOA pracownicy nie osiągają przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydawanych w zbliżonych stanach faktycznych, w tym m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 czerwca 2009 r. nr ILPB1/415-452/09-3/AMN.

Podsumowując, przyznanie pracownikom nagrody w postaci opcji na akcje "Cx" nie skutkuje powstaniem przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co potwierdzają liczne interpretacje indywidualne prawa podatkowego. Analogicznie, przychód w podatku PIT nie powstaje również w momencie wygaśnięcia prawa do zrealizowania opcji po upływie określonego czasu.

Oznacza to zarazem, że w chwili przyznania pracownikom nagród w postaci opcji przez "Cx", jak również w momencie wygaśnięcia prawa do zrealizowania opcji, na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki wynikające z przepisów ustawy o PIT (w tym obowiązki płatnika tego podatku).

Wykonanie opcji na akcje w wariancie "cashless sell".

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Przez pochodne instrumenty finansowe zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 13 ustawy o PIT, rozumie się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c. ww. ustawy, instrumentami finansowymi są niebędące papierami wartościowymi: opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.

Przepisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi nie zawierają definicji legalnej opcji.

W orzecznictwie sądów administracyjnych i praktyce organów podatkowych przyjmuje się, że opcja jest pochodnym instrumentem finansowym, w ramach którego jedna strona zobowiązuje się, na żądanie drugiej strony, do kupna lub sprzedaży w określonym momencie w przyszłości oznaczonej liczby akcji po z góry ustalonej cenie.

Realizacja opcji może polegać również na dokonaniu rozliczenia pieniężnego, gdzie nie ma miejsca faktyczna dostawa instrumentu bazowego a jedynie realizacja kwoty pieniężnej odpowiadającej wartości tego instrumentu. Innymi słowy, realizacja praw wynikających z opcji może nastąpić poprzez wybór jednego z dwóch następujących wariantów: nabycie akcji wystawcy opcji po cenie określonej w momencie przyznania opcji lub otrzymanie od wystawcy opcji kwoty rozliczenia odpowiadającej wartości instrumentu bazowego.

W ocenie Wnioskodawcy, opcje przekazywane pracownikom w ramach programu SOA spełniają warunki pozwalające na uznanie ich za pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o PIT i art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

W szczególności:

* instrumentem bazowym przyznanych opcji są papiery wartościowe w postaci akcji "Cx" notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych,

* opcje są wykonywane przez rozliczenie pieniężne, polegające na wypłacie kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy wartością akcji z dnia realizacji opcji a historyczną wartością akcji obliczoną w oparciu o kurs z dnia przyznania nagrody.

Wnioskodawca podnosi, że zawarte powyżej wnioski pokrywają się ze stanowiskami zawartymi w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydawanych w zbliżonych stanach faktycznych, przykładowo:

* w interpretacji indywidualnej z 24 stycznia 2013 r. nr IPPB2/415-976/12-2/MK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że "w przypadku zrealizowania przez wnioskodawcę opcji i RSU poprzez rozliczenie pieniężne, czyli praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, powstanie przychód który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli do kapitałów pieniężnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, do których jak wskazał wnioskodawca należą otrzymane instrumenty w postaci opcji i RSU".

* w interpretacji indywidualnej z 9 maja 2011 r. nr IBPBII/2/415-180/11/AK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał, że "w przedmiotowym wariancie realizacja praw z opcji nastąpiła poprzez rozliczenie pieniężne, gdzie nie miała miejsca faktyczna dostawa instrumentu bazowego (akcji), a jedynie realizacja kwoty pieniężnej odpowiadającej różnicy pomiędzy aktualną wartością akcji a wartością historyczną. Zatem w przypadku zrealizowania przez pracowników wnioskodawcy opcji w przedmiotowym wariancie, czyli praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, powstanie przychód który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli do kapitałów pieniężnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, do których niewątpliwie należą opcje".

Biorąc pod uwagę, że opcje przyznawane pracownikom w ramach programu SOA stanowią pochodne instrumenty finansowe na gruncie przepisów ustawy o PIT, przychody uzyskane z realizacji opcji w wariancie "cashless sell" są opodatkowane na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT.

Przychody te pracownik powinien wykazać w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte i je opodatkować.

W związku z powyższym na Spółce nie będzie ciążył obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku w stosunku do uzyskanego przez pracownika przychodu.

Zgodnie art. 12 ust. 1 ustawy o PIT "za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych".

Z przytoczonego przepisu wynika jednoznacznie, że stanowi on o przychodach z określonych w nim stosunków prawnych, w tym ze stosunku pracy.

W przywołanej regulacji prawnej prawodawca nie użył sformułowań w rodzaju: "przychody związane ze stosunkiem pracy, towarzyszące stosunkowi pracy, osiągnięte przy okazji stosunku pracy".

Jeżeli więc uczestnicząc w określonym stosunku pracy osoba fizyczna osiągnie przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku prawnego w postaci stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Potwierdza to również treść art. 31 ustawy o PIT, z którego wynika, że zakład pracy pełni funkcje płatnika podatku w stosunku do świadczeń przekazywanych pracownikom przez ten zakład pracy, a nie inny podmiot.

W ocenie Wnioskodawcy wykonanie przez pracowników opcji przekazanych im przez "Cx" nie powoduje po stronie tych pracowników uzyskania przychodu ze stosunku pracy z uwagi na to, że:

* przekazanie opcji nie stanowi elementu warunków pracy i płacy pracowników, nie jest objęte zapisami umowy o pracę, regulaminów pracy, płacy lub nagradzania pracowników,

* wszelkie plany i decyzje dotyczące przekazywania opcji pochodzą od "Cx", zaś Spółka nie ma na nie wpływu. Innymi słowy nie dochodzi zatem do żadnego świadczenia ze strony Spółki na rzecz jej pracowników.

Powyższa argumentacja znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Przykładowo, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 grudnia 2011 r. sygn. II FSK 1113/10 stwierdził, że "Istotne dla uznania, że dany przychód pochodzi ze źródła, jakim jest stosunek pracy, jest jednak uzyskanie go przez pracownika od pracodawcy. (...) Prawidłowość tej wykładni potwierdza treść art. 31 u.p.d.o.f., określającego obowiązki płatników - zakładów pracy i nakazujący im pobieranie w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku pracy. Także i ten przepis wiąże przychody ze stosunku pracy z przychodami pochodzącymi od pracodawcy. Świadczeń spełnianych przez inny podmiot, nawet jeśli warunkiem ich otrzymania będzie, aby osoba, na rzecz której są spełniane, była pracownikiem określonego podmiotu, nie można zatem uznać za przychody ze stosunku pracy".

Zdaniem Wnioskodawcy również fakt, że "Cx" obciąża Spółkę kosztami uczestnictwa pracowników w programie SOA nie ma wpływu na uznanie, że przychód osiągany przez pracowników z tytułu wykonania opcji stanowi przychód ze stosunku pracy. Okoliczność ta nie zmienia bowiem zasadniczej kwalifikacji przychodów z realizacji opcji jako przychodów z kapitałów pieniężnych rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy zaliczenie przychodów uzyskiwanych przez pracowników do przychodów z kapitałów pieniężnych eliminuje możliwość kwalifikacji tego przysporzenia jako przychodu ze stosunku pracy łączącego Spółkę z jej pracownikami.

Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 kwietnia 2011 r. (sygn. II FSK 1410/10), w którym orzekł, że "Refinansowanie (ex post) przez krajową spółkę określonej części wydatków organizowanych przez inną spółkę planów udostępniania na dogodnych zasadach akcji podmiotu zagranicznego nie świadczy też samodzielnie, że jest to wynikające ze stosunku pracy, w szczególności warunków pracy, płacy i ewentualnie innych świadczeń wymagalnych od świadczenie ponoszone za uprawnionych pracowników (...) Związki gospodarcze czy też kapitałowe łączące spółkę krajową ze spółką zagraniczną nie są wystarczającą podstawą do uznania, że wartości lub prawa uzyskiwane od spółki zagranicznej są świadczeniami ze stosunku pracy zawartego i realizowanego ze spółką krajową".

W opinii Spółki, przychody uzyskiwane przez pracowników w związku z realizacją opcji w wariancie "cashless sell" stanowią przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT.

Przychody te pracownik powinien wykazać w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte i je opodatkować. W związku z powyższym na Spółce nie będzie ciążył obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku w stosunku do uzyskanego przez pracownika przychodu.

W ocenie Wnioskodawcy brak jest natomiast podstaw do uznania, że przychody związane z realizacją opcji stanowią przychody ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

W szczególności, otrzymanie przez pracowników przysporzenia w postaci zysku z wykonania opcji wynika z działań podejmowanych przez "Cx", a udział w programie SOA nie jest elementem stosunku prawnego łączącego pracowników ze Spółką.

Biorąc pod uwagę powyższe, w stosunku do uzyskiwanych przez pracowników przychodów z tytułu realizacji opcji w wariancie "cashless sell", Spółka nie będzie występowała w roli płatnika podatku na podstawie art. 31 ustawy o PIT.

Pogląd, zgodnie z którym przychody z realizacji opcji stanowią przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT, a tym samym nie są to przychody ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT znajduje jednoznaczne potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 marca 2013 r. sygn. akt II FSK 1433/11.

Podsumowując:

* Przyznanie pracownikom nagród w postaci opcji nie powoduje uzyskania przez tych pracowników jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego. Zatem, w wyniku przyznania ww. nagród pracownicy nie osiągają przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT, w szczególności zaś nie osiągają przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Analogicznie, przychód w podatku PIT nie powstaje również w momencie wygaśnięcie prawa do zrealizowania opcji po upływie określonego czasu. Oznacza to, że w chwili przyznania pracownikom nagród w postaci opcji, jak również w momencie wygaśnięcia prawa do zrealizowania opcji, na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku PIT.

* Opcje przyznawane pracownikom w ramach programu SOA stanowią pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. Przychody uzyskane z realizacji opcji w wariancie "cashless sell" opodatkowane są na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT. Przychody te pracownik powinien wykazać w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte i je opodatkować. W związku z powyższym na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku w stosunku do uzyskanego przez pracownika przychodu. Przychody te nie stanowią przychodów ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, a tym samym Spółka nie będzie obowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku na podstawie art. 31 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę: interpretacji organu podatkowego oraz wyroków sądów administracyjnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników w określonych stanach faktycznych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl