ILPB2/415-690/13-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-690/13-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2013 r. (data wpływu 16 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja wyrobów do pielęgnacji jamy ustnej (w tym np. past do zębów). Spółka należy do grupy spółek C (dalej: "Grupa C").

Pracownicy Spółki będący zarówno rezydentami polskimi jak i nierezydentami (dalej łącznie "pracownicy") biorą udział w szeregu pracowniczych programów akcyjnych organizowanych przez centralę Grupy C - spółkę Company Inc. z siedzibę w USA (dalej: "A").

Programy adresowane są do pracowników spółek Grupy C, którzy w ocenie "A" w sposób znaczący przyczyniają się do wyników Grupy C. Pracownicy biorący udział w Programach nie są zatrudnieni przez "A".

Do programów akcyjnych, w których uczestniczą pracownicy Spółki należy program "You Can..." (dalej: "Program"), w którym pracownikom Grupy C przyznawane są nagrody za realizację pomysłów racjonalizatorskich w różnych obszarach działalności koncernu.

W ramach Programu pracownikom będącym laureatami (...) przyznawane są nagrody w postaci akcji "A" o wartości odpowiednio 2.500 USD i 1.000 USD (wartość przyznawanych nagród może ulec zmianie).

W stosunku do otrzymanych akcji pracownikom przysługuje prawo do dywidendy oraz prawo do sprzedaży akcji w każdym czasie.

Przekazanie nagród w postaci akcji nie stanowi elementu warunków pracy i płacy pracowników, nie jest objęte zapisami umów o pracę, regulaminów pracy, płacy lub nagradzania pracowników.

Wszelkie plany i decyzje dotyczące przekazywania nagród (...) pochodzą od "A", zaś Spółka nie ma na nie wpływu. Na podstawie ustaleń przyjętych przez podmioty należące do Grupy C, "A" refakturuje na Spółkę koszty uczestnictwa pracowników Spółki w Programie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy przyznanie pracownikom nagród (...) skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT i czy powoduje, że na Spółce ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku na zasadach określonych w art. 31 ustawy o PIT.

2. Czy przyznanie pracownikom nagród (...) skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, w związku z czym na Spółce nie będzie ciążył obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie nagród (...) nie skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku na podstawie art. 31 ustawy o PIT w stosunku do uzyskanego przez pracowników przychodu.

W opinii Wnioskodawcy przyznanie pracownikom nagród (...) skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, w związku z czym na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku w stosunku do uzyskanego przez pracowników przychodu.

Zgodnie z art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 31 ustawy o PIT, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Na gruncie zacytowanych wyżej przepisów, aby na pracodawcy ciążył obowiązek poboru podatku z tytułu przychodów uzyskiwanych przez pracowników konieczne jest aby:

* pracownicy otrzymali dane świadczenie od pracodawcy, oraz

* otrzymane przez pracowników świadczenie stanowiło przychód ze źródła, jakim jest stosunek pracy.

Z uwagi na powyższe, konieczne jest ustalenie, czy otrzymanie nagród (...) skutkuje dla pracowników osiągnięciem przychodów ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z przytoczonego przepisu wynika jednoznacznie, że stanowi on o przychodach z określonych w nim stosunków prawnych, w tym ze stosunku pracy. W przywołanej regulacji prawnej prawodawca nie użył sformułowań w rodzaju: "przychody związane ze stosunkiem pracy, towarzyszące stosunkowi pracy, osiągnięte przy okazji stosunku pracy". Jeżeli więc uczestnicząc w określonym stosunku pracy osoba fizyczna osiągnie przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku prawnego w postaci stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

W opinii Spółki, w opisanym stanie faktycznym przychód pracowników z tytułu otrzymania nagród (...) nie będzie stanowił przychodu ze stosunku pracy łączącego pracownika ze Spółką. Okoliczność, że beneficjentem ww. świadczeń przekazywanych przez "A" są pracownicy Spółki nie uzasadnia twierdzenia, że otrzymanie nagród jest świadczeniem ze stosunku pracy łączącego Spółkę z pracownikami.

W szczególności, w ocenie Wnioskodawcy przekazanie przez "A" nagród na rzecz pracowników Spółki nie powoduje po stronie tych pracowników uzyskania przychodu ze stosunku pracy z uwagi na to, że:

* przekazanie nagród nie stanowi elementu warunków pracy i płacy pracowników, nie jest objęte zapisami umowy o pracę, regulaminów pracy, płacy lub nagradzania pracowników,

* wszelkie plany i decyzje dotyczące przekazywania nagród pochodzą od "A", zaś Spółka nie ma na nie wpływu.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że podmiotem przekazującym nagrody jest "A", nie dochodzi do żadnego świadczenia ze strony Spółki na rzecz jej pracowników. Spółka nie ma żadnego wpływu na to który z pracowników otrzyma nagrody (...).

Decyzja o wyróżnieniu pracowników Spółki leży wyłącznie w gestii "A". Decyzja ta jest podejmowana na szczeblu centralnym a laureatami nagrody mogą być pracownicy wszystkich spółek zależnych należących do Grupy C.

Wobec powyższego, przysporzenie uzyskiwane przez pracowników w postaci nagród (...) nie stanowi elementu wynagrodzenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

W konsekwencji Spółka nie jest obowiązana do doliczenia wartości nagród do wynagrodzeń pracowników i odprowadzenia zaliczki na podatek.

Wnioskodawca wskazuje, że powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Powyższy wniosek znajduje ponadto potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 lipca 2012 r. nr IPPB2/415-375/12-2/MK, który wyraził stanowisko, że "warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu lub w przypadku obowiązków informacyjnych dokonywanie wypłat należności lub świadczeń przez ten podmiot. (...) Skutki podatkowe z tytułu nieodpłatnego otrzymania przez pracowników Wnioskodawcy akcji spółki macierzystej mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych nie rodzą po stronie Spółki zatrudniającej pracowników obowiązków płatnika, o których mowa w art. 31 ustawy podatkowej, ani obowiązków informacyjnych wynikających z przepisu art. 42c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Zdaniem Wnioskodawcy również fakt, że "A" obciąża Spółkę kosztami uczestnictwa pracowników w Programie, nie ma wpływu na uznanie, czy przychód osiągany przez pracowników z tytułu otrzymania nagród (...) stanowi przychód ze stosunku pracy. Okoliczność ta nie zmienia bowiem zasadniczej kwalifikacji przyznania nagrody, jako świadczenia wypłacanego nie przez Spółkę, ale przez zagraniczny podmiot niebędący pracodawcą.

W ocenie Wnioskodawcy eliminuje to możliwość kwalifikacji tego przysporzenia jako przychodu ze stosunku pracy łączącego Spółkę z jej pracownikami.

Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 kwietnia 2011 r. (sygn. II FSK 1410/10), w którym orzekł, że "Refinansowanie (ex post) przez krajową spółkę określonej części wydatków organizowanych przez inną spółkę planów udostępniania na dogodnych zasadach akcji podmiotu zagranicznego nie świadczy też samodzielnie, że jest to wynikające ze stosunku pracy, w szczególności warunków pracy, płacy i ewentualnie innych świadczeń wymagalnych od pracodawcy, świadczenie ponoszone za uprawnionych pracowników (...) Związki gospodarcze czy też kapitałowe łączące spółkę krajową ze spółką zagraniczną nie są wystarczającą podstawą do uznania, że wartości lub prawa uzyskiwane od spółki zagranicznej są świadczeniami ze stosunku pracy zawartego i realizowanego ze spółką krajową".

Artykuł 10 ust. 1 ustawy o PIT określa zamknięty katalog źródeł przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych, do których zaliczane są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2.

działalność wykonywana osobiście;

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza;

4.

działy specjalne produkcji rolnej;

5.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

6.

(uchylony)

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c);

8.

odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

9.

inne źródła.

Otrzymanie nagród (...) niewątpliwie skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy, przychody osiągane przez pracowników z tytułu otrzymania nagród w Programie należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z powyższej regulacji wynika, że Ustawodawca do przychodów z innych źródeł zakwalifikował m.in. różnego rodzaju nagrody. Pojęcie "nagrody" nie zostało zdefiniowane w ustawie o PIT. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego "nagroda" to wyróżnienie za określonego rodzaju zasługi, zazwyczaj w postaci zapłaty sumy pieniężnej lub wartościowego przedmiotu, będąca formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z powyższego wynika, że pojęcie to obejmuje swoim zakresem wszelkie nagrody o charakterze pieniężnym jak i niepieniężnym, otrzymywane przez podatników z tytułu różnych zdarzeń, które nie mieszczą się w kategoriach pozostałych źródeł przychodów wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o PIT.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy nagrody (...) jakie otrzymują pracownicy Spółki będący laureatami Programu stanowią nagrody, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

Przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z art. 27 ustawy o PIT. Przychody te pracownik powinien wykazać w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte i opodatkować je według skali podatkowej.

Oznacza to, że w związku z otrzymaniem przez pracowników nagród (...) na Spółce nie będzie ciążył obowiązek płatnika podatku.

Otrzymanie przez pracowników nagród (...) nie skutkuje osiągnięciem przez tych pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku wynikające z art. 31 ustawy o PIT. W ocenie Wnioskodawcy bez znaczenia pozostaje przy tym okoliczność, że Spółka obciążana jest kosztami uczestnictwa pracowników w Programie.

Osiągane przez pracowników przysporzenie majątkowe należy natomiast zakwalifikować do przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Przychody te pracownik powinien wykazać w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte i opodatkować je według skali podatkowej. Oznacza to, że w związku z otrzymaniem przez pracowników nagród (...) na Spółce nie będzie ciążył obowiązek płatnika podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę: interpretacji organu podatkowego oraz wyroków sądów administracyjnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników w określonych stanach faktycznych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl