ILPB2/415-69/11-2/WM
Pismo z dnia 12 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-69/11-2/WM
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 14 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W 2005 r. Wnioskodawczyni (dalej również: "Podatnik") nabyła nieruchomość rolną zabudowaną. Następnie w lipcu 2009 r. przedmiotowa nieruchomość rolna zabudowana została sprzedana na podstawie aktu notarialnego. Do właściwego urzędu skarbowego została złożona deklaracja PIT-23 wraz z oświadczeniem Zainteresowanej, iż kwotę uzyskaną z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości rolnej zabudowanej przeznaczy na cele mieszkaniowe w przeciągu 24 miesięcy od daty zbycia nieruchomości rolnej zabudowanej.
Wnioskodawczyni podała, iż w kwietniu 2010 r. została przez Nią nabyta na podstawie aktu notarialnego niezabudowana działka o powierzchni 1,3729 ha. Działka ta, jak wynika z informacji zaprezentowanych w akcie notarialnym, jest odrębnie wyznaczona w ewidencji gruntów. Ponadto, posiada ona dostęp do drogi publicznej i obejmuje grunty orne oznaczone w ewidencji gruntów symbolem "RIVa". Działka ta objęta jest księgą wieczystą.
Zainteresowana nadmienia, iż poprzedni właściciele uzyskali z właściwego urzędu gminy decyzję o warunkach zabudowy ww. działki - dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Z warunków zabudowy posiadanych przez poprzednich właścicieli wynika, iż na przedmiotowej działce można budować budynek mieszkalny jednorodzinny, poprzedni właściciele nie uzyskali jeszcze pozwolenia na budowę, gdyż o takie pozwolenie nie wystąpili.
Podatnik nie wystąpił jeszcze o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla ww. działki.
Końcowo, Wnioskodawczyni informuje, iż do działki doprowadzony został prąd. Podatnik jest również właścicielem innych gruntów rolnych o powierzchni ok. 5 ha. W przyszłości Zainteresowana planuje wybudowanie domu na ww. działce.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy w związku z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stan prawny na dzień 1 października 2006 r.) zakup wymienionej wyżej działki można uznać za zakup gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego.
Czy do uznania działki za taki zakup niezbędne jest wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla podatnika.
Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z brzmieniem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stan prawny na dzień 1 października 2006 r.) art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wolne od podatku dochodowego są m.in. przychody przeznaczone na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w takim gruncie (...), przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego (...).
W opinii, Zainteresowanej, w związku z faktem, iż:
planuje Ona w przyszłości wybudowanie budynku mieszkalnego na zakupionej działce,
poprzedni właściciele uzyskali decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, co wskazuje, iż Podatnik również uzyska taką decyzję,
do działki został doprowadzony już prąd
- zakup działki spełnia przesłanki art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stan prawny na dzień 1 października 2006 r.) i można go uznać za zakup gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na podstawie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:
nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.
Z analizy stanu faktycznego wynika, że Zainteresowana nieruchomość rolną zabudowaną nabyła w 2005 r.
Zatem, w niniejszej sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.
Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.
Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania zbycia złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).
Natomiast, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:
* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowana w 2005 r. nabyła nieruchomość rolną zabudowaną. Następnie w 2009 r. przedmiotowa nieruchomość została zbyta. Wnioskodawczyni złożyła w urzędzie skarbowym deklarację PIT-23 wraz z oświadczeniem, iż uzyskaną z ww. zbycia kwotę przeznaczy w terminie 24 miesięcy od dnia sprzedaży na własne cele mieszkaniowe. W związku z powyższym, w kwietniu 2010 r. Zainteresowana nabyła niezabudowaną działkę. Poprzedni właściciele nabytej przez Wnioskodawczynię działki uzyskali z właściwego urzędu gminy decyzję o warunkach zabudowy ww. działki - dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Zainteresowana nie wystąpiła jeszcze o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla przedmiotowej działki. W przyszłości Wnioskodawczyni zamierza wybudować dom posadowiony na ww. działce.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy Zainteresowana uzyska pozytywną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z przeznaczeniem pod budowę budynku mieszkalnego dokonany w 2010 r. zakup niezabudowanej działki gruntu spełnia wymogi określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży nieruchomości wydatkowany na zakup ww. działki korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., jako wydatek poniesiony na cele mieszkaniowe - pod warunkiem, iż Zainteresowana uzyska pełnomocną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w terminie dwóch lat od dnia sprzedaży nabytej w 2005 r. działki.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.