ILPB2/415-688/10-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-688/10-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie zasadności i sposobu dokonania korekty deklaracji.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 30 lipca 2010 r., nr ILPB2/415-688/10-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Powyższe uzupełniono w dniu 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) dokonuje miesięcznych wypłat wynagrodzeń dla Przewodniczącego i członków Rady Mieszkańców Osiedli. Podstawą do ustalenia wysokości tego wynagrodzenia jest ogłoszone w Monitorze Polskim w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów lub w Dzienniku Ustaw w drodze rozporządzenia Rady Ministrów - minimalne wynagrodzenie za pracę. Wypłacone należności Spółdzielnia traktuje jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2. W ramach tego źródła przychodów w art. 13 ustawodawca wyróżnił m.in. w pkt 7 przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. W oparciu o wyżej powołane przepisy, przychody otrzymywane przez ww. osoby stanowią kategorię przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Spółdzielnia dokonując wyliczenia należących się wynagrodzeń, ustala wysokość zaliczki na podatek dochodowy pomniejszając podstawę opodatkowania o koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 pkt 9 ppkt 5 w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym. Po zakończeniu roku podatkowego sporządzona została informacja o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11). Kwoty wypłat wynagrodzeń są ujęte w poz. 16 "przychody z osobiście wykonywanej działalności".

W związku z ukazującymi się w ostatnim okresie coraz liczniejszymi indywidualnymi interpretacjami dotyczącymi kwalifikacji przychodów członków Rady Osiedli i stosowaniem do nich odpowiednich przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, Spółdzielnia uznała, że przyjęty przez nią sposób postępowania jest niewłaściwy. Wypłacone bowiem wynagrodzenia przewodniczącemu i członkom Rady Mieszkańców Osiedli (nie jest to organ stanowiący Spółdzielni) zaliczyć należy do innych źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia jako płatnik zobowiązana jest do sporządzenia informacji PIT-8C w których powinna wykazać wartość wypłaconych świadczeń. W tym przypadku Spółdzielnia nie będzie obowiązana do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Ma natomiast obowiązek przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenia oraz jednocześnie złożyć w urzędzie skarbowym właściwym wg miejsca zamieszkania podatnika - informacje PIT-8C - w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego. Informacja ta będzie stanowiła dla członków Rad Mieszkańców Osiedli i Przewodniczącego przychód z innych źródeł, który będą obowiązani wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy, w którym otrzymali wynagrodzenie.

W związku z powyższym Spółdzielnia postanowiła od miesiąca maja br przyjąć prawidłowy sposób rozliczania przedmiotowych wynagrodzeń, a więc zaliczyła je do przychodów z innych źródeł, natomiast do wynagrodzeń wypłaconych w okresie I-IV 2010 r. dokonać korekty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przyjęta zmiana stosowania przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzeń Przewodniczącym i członkom Rad Osiedli jest prawidłowa przy uwzględnieniu faktu, że RMO nie są organem stanowiącym Spółdzielni.

2.

Czy Spółdzielnia winna dokonać korekty w zakresie opodatkowania wypłaconych wynagrodzeń za okres I-IV 2010 r. w ten sposób, że w najbliższym miesiącu wypłaci wynagrodzenie bez potrąceń podatku dochodowego i dodatkowo wypłaci każdemu członkowi RMO i Przewodniczącym kwotę równą wysokości pobranych zaliczek na podatek dochodowy. Pozostałą nadpłatę podatku dochodowego odliczy od podatku przekazanemu urzędowi skarbowemu w kolejnych miesiącach br.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie pierwsze, natomiast w zakresie odpowiedzi na pytanie drugie w dniu 31 sierpnia 2010 r. została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-688/10-5/MK.

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana stanowiska Spółdzielni w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych Przewodniczącym i członkom Rad Mieszkańców Osiedli tzn. zaliczenie ich do innych źródeł przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) jest słuszna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczona została działalność wykonywana osobiście.

W ramach tego źródła przychodów w art. 13 ustawodawca wyróżnił m.in. w punkcie 7 przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W świetle powyższych przepisów - przychody otrzymywane przez osoby należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych stanowią wyodrębnioną kategorię przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z powołanym powyżej art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście ustawodawca zalicza przychody otrzymane przez osoby niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Przychody członków rady osiedla, z tytułu pełnionych funkcji, byłyby zatem przychodami z tego źródła wyłącznie gdyby rada osiedla była organem stanowiącym osoby prawnej. Z zawartych we wniosku informacji wynika, że rada osiedla nie jest organem stanowiącym Spółdzielni. Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów do kategorii określonej w art. 13 pkt 7 cyt. ustawy. Przychody z tego źródła nie mieszczą się również w zakresie żadnej innej kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W tym stanie prawnym i faktycznym przychody członków rady osiedla zaliczyć należy do innych przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyty przez ustawodawcę zwrot "w szczególności" oznacza, że do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne przychody, nie wymienione w treści tego przepisu, a zatem przychody wymienione w tym przepisie stanowią katalog otwarty.

Natomiast w myśl art. 42a tej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, wynagrodzenia wypłacane przewodniczącemu i członkom rad osiedli zaliczyć należy do innych źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, Spółdzielnia - jako płatnik - jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C, w których powinna wykazać wartość wypłaconych świadczeń. Wspomniane informacje Spółdzielnia jest zobowiązana przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenie oraz jednocześnie złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika - w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl