ILPB2/415-684/09-4/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-684/09-4/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 8 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzania i przekazywania informacji o wysokości przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzania i przekazywania informacji o wysokości przychodów.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 oraz 14f § 1 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 2 września 2009 r., znak ILPB2/415-684/09-2/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 września 2009 r., natomiast wniosek uzupełniono w dniu 8 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X jest organem samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych. Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178 z późn. zm.) jednym z zadań samorządu zawodowego jest działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pielęgniarek i położnych. Realizując powyższe zadania, X refunduje swoim członkom - pielęgniarkom i położnym - częściowo koszty doskonalenia zawodowego, tj. kursów, specjalizacji, studiów wyższych. Do chwili obecnej X sporządzała dla osób, które otrzymały kwotę refundacji PIT-8C i przesyłała go do właściwego urzędu skarbowego oraz podatnika, a podatnik sam rozliczał się z otrzymanej kwoty refundacji w zeznaniu rocznym. Jednak w związku z zadaniami realizowanymi przez samorząd pielęgniarek i położnych i obowiązkami pielęgniarek i położnych wynikającymi z art. 10b ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 57 z 2001 r. poz. 602 z późn. zm.), który stanowi, że mają one obowiązek stałego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych oraz prawo do doskonalenia zawodowego w różnych formach kształcenia podyplomowego, pojawia się wątpliwość czy kwota refundacji otrzymana przez członków X podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest sporządzanie przez płatnika PIT-8C i przekazywanie go do urzędu skarbowego i podatnika, a tym samym czy kwota refundacji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota refundacji na doskonalenie zawodowe powinna być zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych ze względu na ustawowy obowiązek dokształcania się pielęgniarek i położnych, wynikający z art. 10b ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Ponadto pielęgniarki i położne mają prawo do otrzymania pomocy na rozwijanie kwalifikacji zawodowych - art. 10 pkt 2 ustawy o samorządzie pielęgniarek i położnych. Wnioskodawca podkreśla, że przychody X pochodzą ze składek członków, stąd też pielęgniarki i położne pośrednio same ponoszą koszty refundacji.

Po stronie członka X nie nastąpiło przysporzenie majątkowe, otrzymał on tylko zwrot wydatków poniesionych na realizację ustawowego obowiązku.

Wnioskodawca powołuje się na:

* interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia 17 marca 2009 DD3/033/33/KDJ/09/209,

* WSA w Kielcach z dnia 27 czerwca 2008 r., I SA/Ka 149/08,

* WSA w Bydgoszczy, wyrok z dnia 20 lutego 2008 r., I SA/Bd 830/07,

* WSA w Szczecinie, wyrok z dnia 20 czerwca 2007 r., I SA/Sz 161/06,

* WSA w Gliwicach, wyrok z dnia 13 marca 2008 r., I SA/GL 914/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca refunduje swoim członkom częściowo koszty doskonalenia zawodowego, realizując w ten sposób jedno ze swoich zadań - działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pielęgniarek i położnych. Należy przy tym podkreślić, iż Wnioskodawcę nie łączy z członkami X żaden stosunek zobowiązaniowy.

Zgodnie z powyższym stwierdzić należy, iż refundowanie przez Wnioskodawcę kosztów szkoleń ma dla członków X konkretny wymiar finansowy, gdyż nie następuje uszczuplenie ich majątku, do którego musiałoby dojść, gdyby nie pokrycie przez Wnioskodawcę kosztów szkoleń. Skoro zatem osoby szkolone osiągają określoną korzyść majątkową, to powstaje przychód podatkowy, który należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł.

Przychód ten stanowi świadczenie, którego nie zawiera katalog zwolnień przedmiotowych, tj. art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochód z tego tytułu jest zatem opodatkowany na zasadach określonych w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca ma natomiast obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł w roku podatkowym - na formularzu PIT-8C.

Stosownie do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, kwota refundacji wypłacana przez Wnioskodawcę na rzecz pielęgniarek i położnych, z którymi Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek zobowiązaniowy, stanowi dla nich przychód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca ma zatem obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł uzyskanych w roku podatkowym na formularzu PIT-8C, a także przekazania go podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę pisma Ministra Finansów oraz wyroków WSA tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl