ILPB2/415-678/13-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-678/13-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia Edukacyjnego, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2013 r. (data wpływu: 11 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Edukacyjne istnieje od maja 2006 r. i prowadzi szeroko zakrojone działania edukacyjne i społeczne, z których najważniejsze to:

* (...) Szkoła Podstawowa (...),

* działania edukacyjne skierowane do rodziców i nauczycieli,

* działalność charytatywna.

Stowarzyszenie Edukacyjne jest organizacją goszczącą Wolontariatu Europejskiego w ramach programu Unii Europejskiej. Środki na realizację tego programu pochodzą z Komisji Europejskiej na podstawie Decyzji nr 1719/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiającej program na okres 2007-2013. Zgodnie z umową finansową podpisaną z Narodową Agencją Programu otrzymuje środki finansowe przyznane przez Wspólnotę Europejską, które zgodnie z budżetem są przeznaczane m.in. na comiesięczne kieszonkowe dla wolontariuszy i koszty goszczenia. Świadczenia wypłacane wolontariuszom europejskim są zgodne z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.). W ramach kosztów goszczenia Stowarzyszenie jest zobowiązane zapewnić wolontariuszom kieszonkowe i wyżywienie.

Wysokość kieszonkowego wolontariuszy i kwoty przeznaczonej na wyżywienie są określane w porozumieniu wolontariusza z organizacją go goszczącą. Środki na realizację programu są przekazywane Fundacji bezpośrednio przez Komisję Europejską, czyli nie podlegają ustawie o finansach publicznych. Ww. środki stanowią bezzwrotną pomoc przeznaczoną dla Polski.

Stowarzyszenie Edukacyjne jest organizacją pożytku publicznego i będzie realizowało projekt "Kopalnie (...)" w ramach unijnego programu Akcja 2. - Wolontariat Europejski. Celem programu jest stymulowanie aktywnego obywatelstwa europejskiego, pobudzenie poczucia solidarności i tolerancji wśród młodych ludzi. Program promuje mobilność w obrębie i poza granicami UE, dialog międzykulturowy, możliwości zatrudnienia, a także sprzyja integracji młodzieży. Natomiast celem Akcji Wolontariat Europejski jest uczestnictwo młodzieży w różnych formach wolontariatu zarówno w obrębie, jak i poza granicami Unii Europejskiej. Wolontariat Europejski umożliwia młodym ludziom pracę na rzecz społeczności lokalnej w charakterze wolontariuszy przez okres do 12 miesięcy w innym kraju niż ich kraj zamieszkania. Poza wykonywaniem pracy na rzecz społeczności lokalnych wolontariusze uczą się nowych umiejętności i języków, a także odkrywają inne kultury. Jest to praca nieodpłatna, niezarobkowa i wykonywana w pełnym wymiarze godzin.

Komisja Europejska zarządza budżetem oraz określa priorytety, cele i kryteria programu oraz wyznacza Narodową Agencję w każdym kraju programu. W Polsce jest to Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Stowarzyszenie (Wnioskodawca) realizować będzie projekt w oparciu o umowę finansową zawartą pomiędzy Stowarzyszeniem a Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji, na podstawie której otrzyma środki finansowe przekazane Fundacji bezpośrednio przez Komisję Europejską.

Wolontariusz w ramach projektu będzie wykonywał pracę w szkole na rzecz Stowarzyszenia w zakresie jego działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego, zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Obowiązki Stowarzyszenia, jako organizacji goszczącej, reguluje Przewodnik po programie oraz porozumienie o współpracy zawarte pomiędzy Stowarzyszeniem, wolontariuszem i organizacją wysyłającą wolontariusza.

Stowarzyszenie jest zobowiązane m.in. do:

* zapewnienia odpowiednich warunków dla wolontariusza,

* wyznaczenia mentora, który ma zapewnić wolontariuszowi indywidualne wsparcie,

* wyznaczenia pracowników, którzy nadzorują pracę wolontariusza,

* stworzenia wolontariuszowi możliwości integracji w społeczności lokalnej, poznawania innych młodych ludzi, udziału w życiu towarzyskim i zajęciach w czasie wolnym,

* stworzenia możliwości nauki języka,

* zapewnienia wolontariuszowi odpowiedniego zakwaterowania, utrzymania i wydawania kwot na wyżywienie, również w czasie urlopu,

* zapewnienia wolontariuszowi możliwości korzystania z lokalnych środków transportu,

* wypłacania wolontariuszowi określonego w programie kieszonkowego.

Wysokość kwoty przeznaczonej na wyżywienie, która będzie wypłacana wolontariuszowi określono w porozumieniu o współpracy między Stowarzyszeniem, wolontariuszem a organizacją wysyłającą. Świadczenie to jest zgodne z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ponieważ spełnione są oba warunki ustawy: świadczenie jest wypłacane przez organizację pozarządową a wolontariusz otrzymuje je na ściśle określone cele, tj. na wyżywienie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy warunkiem zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymywanych przez wolontariusza kwot przeznaczonych na wyżywienie jest przedstawianie przez wolontariusza dokumentów (faktur, rachunków itp.) potwierdzających wydatkowanie otrzymanych środków na te cele.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.), "korzystający ma obowiązek:

1.

informować wolontariusza o ryzyku dla zdrowia i bezpieczeństwa związanym z wykonywanymi świadczeniami oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami;

2.

zapewnić wolontariuszowi, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, bezpieczne i higieniczne warunki wykonywania przez niego świadczeń, w tym - w zależności od rodzaju świadczeń i zagrożeń związanych z ich wykonywaniem - odpowiednie środki ochrony indywidualnej;

3.

pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, koszty podróży służbowych i diet."

Świadczenie jest wypłacone na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie pod warunkiem spełnienia łącznie dwóch warunków:

* wolontariusz wykonuje świadczenia na rzecz podmiotu wymienionego w art. 42 ustawy, tj. m.in. na rzecz organizacji pozarządowej,

* wolontariusz otrzymuje świadczenia na ściśle określone cele, tj. na szkolenia, badania lekarskie, wyżywienie, wyposażenie w środki ochrony osobistej, składki na ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, posiadającą status organizacji pożytku publicznego a świadczenie, o którym mowa, wolontariusz otrzymuje na określony w ustawie cel, tj. na wyżywienie. Zatem wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy w postaci kwot przeznaczonych na wyżywienie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy, ponieważ są one wypłacane na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Przepis nie uzależnia prawa do zwolnienia przedmiotowego, od tego, czy wolontariusz udokumentuje wydatkowanie otrzymanych środków na określone cele. Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, dla celów niniejszego zwolnienia wolontariusze nie muszą przedstawiać dokumentów finansowych, z których wynika fakt wydatkowania tych środków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 113 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.

Uwzględniając zatem powyższe - w kontekście ww. przepisu według wskazania Wnioskodawcy mającego być przedmiotem interpretacji - w opisanym zdarzeniu przyszłym wartość świadczeń wypłaconych wolontariuszom na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w postaci kwot przeznaczonych na wyżywienie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia przy tym prawa do zastosowania zwolnienia przedmiotowego od tego, czy wolontariusze udokumentują wydatkowanie otrzymanych środków na określone cele i w konsekwencji dla celów niniejszego zwolnienia nie muszą oni przedstawiać Wnioskodawcy dokumentów, z których wynika fakt wydatkowania tychże środków.

Niezależnie jednak od powyższego, w przedmiotowej sprawie zaznaczyć należy, że tutejszy organ wydając interpretację dokonuje wykładni wyłącznie przepisów prawa podatkowego, natomiast obowiązek prowadzenia i przechowywania w takich przypadkach stosownej dokumentacji może wynikać z przepisów innych aniżeli przepisy prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl