ILPB2/415-677/08-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-677/08-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2008 r. (data wpływu - 21 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży zamrożonych malin pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży zamrożonych malin pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi niewielkie gospodarstwo rolne specjalizujące się w produkcji malin i jako rolnik ryczałtowy korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. W związku z bardzo niskimi cenami skupu malin w okresie zbiorów, żeby uzyskać oczekiwany efekt ekonomiczny konieczne jest przechowywanie tych owoców poza okresem zbioru. Jedyną możliwością przechowywania malin; w odróżnieniu od np. jabłek, które można przechowywać przez dłuższy czas w chłodniach zwykłych bądź w chłodniach z kontrolowaną atmosferą; jest ich zamrażanie. Zainteresowany wyjaśnił, iż w procesie tym nie występują żadne dodatkowe czynności związane z ich obróbką, maliny do zamrażania nie mogą być nawet myte. Wnioskodawca dodaje, iż nie ma tutaj miejsca proces przetwarzania, a jedynie przechowywanie w stanie zamrożonym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż malin pochodzących z własnego gospodarstwa Wnioskodawcy, zamrożonych w celu przechowywania, będzie korzystała z wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż malin pochodzących z własnego gospodarstwa, zamrożonych w celu przechowywania, będzie korzystała z wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ocenie Zainteresowanego trudno uznać proces zamrażania malin w gospodarstwie w celu przechowywania jako proces przetwórczy. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że sprzedaż takich malin jako produktów rolnych nieprzetworzonych wyłączona będzie z opodatkowania podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej,

Działalnością rolniczą w oparciu o art. 2 ust. 2 ww. ustawy, jest:

1.

działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego,

2.

produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią,

3.

produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza,

4.

hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych,

5.

produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego,

6.

hodowla ryb,

a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi niewielkie gospodarstwo rolne specjalizujące się w produkcji malin. W związku z bardzo niskimi cenami skupu malin w okresie zbiorów, żeby uzyskać oczekiwany efekt ekonomiczny Zainteresowany zamraża je, przy czym wyjaśnił, iż w procesie tym nie występują żadne dodatkowe czynności związane z ich obróbką. Maliny do zamrażania nie są nawet myte. Owoce przechowywane pozostają nadal w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) - a więc nie wykraczają poza zakres działalności rolniczej, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze ww. przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że działalność polegająca na sprzedaży nieprzetworzonych (zamrożonych) malin z własnego gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy mieści się w przytoczonej wyżej definicji działalności rolniczej, nie będąc jednocześnie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej. Tak więc w sytuacji, gdy Zainteresowany sprzedaje nieprzetworzone owoce z własnej uprawy, na podstawie przytoczonego art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskane z tego tytułu przychody nie podlegają przepisom tej ustawy.

Końcowo tut. organ pragnie wskazać, że w uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca błędnie wskazał art. 2 ust. 1 pkt 2, zamiast art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie dodaje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży zamrożonych malin zostało wydane postanowienie w dniu 6 stycznia 2009 r., nr ILPP2/443-966/08-3/SJ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl