ILPB2/415-671/12-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-671/12-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych likwidacji słowackiej spółki osobowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wystąpienia ze słowackiej spółki osobowej oraz w zakresie skutków podatkowych likwidacji słowackiej spółki osobowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem dla celów podatkowych. Zainteresowany planuje rozpocząć działalność inwestycyjną, która będzie prowadzona za pośrednictwem spółki słowackiego prawa handlowego "komanditna spolocnost" z siedzibą na terytorium Republiki Słowacji (dalej: "Spółka").

Spółka jest podmiotem praw i obowiązków odrębnym od swoich wspólników. W Spółce jeden (lub więcej) wspólników odpowiada za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem, dalej "komplementariusz", podczas gdy inni wspólnicy odpowiadają tylko do wysokości wniesionych wkładów, dalej: "komandytariusz".

Spółka mająca cechy polskiej spółki osobowej (komandytowej) jest transparentna podatkowo, tj. nie jest podatnikiem słowackiego podatku dochodowego od osiągniętych przez siebie dochodów w zakresie w jakim dotyczyło Wnioskodawcy.

Zgodnie z przepisami słowackiej ustawy o podatku dochodowym wyłączona z podstawy opodatkowania Spółki kwota przypadająca, zgodnie z umową Spółki wspólnikom o nieograniczonej odpowiedzialności, stanowi dochód do opodatkowania tychże wspólników. W efekcie, w odniesieniu do dochodów Spółki przypadających na wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności to ci wspólnicy są podatnikami podatku dochodowego, a nie Spółka.

Wnioskodawca przystąpi do Spółki w charakterze wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności - komplementariusza. Oprócz Zainteresowanego pozostałymi wspólnikami w Spółce mogą zostać osoby fizyczne lub spółki kapitałowe z siedzibą w Polsce lub w innym kraju Unii Europejskiej.

Wnioskodawca jako komplementariusz zamierza pokryć swój wkład do Spółki wkładem niepieniężnym (aportem) w postaci posiadanych przez siebie udziałów w spółce kapitałowej cypryjskiego prawa handlowego z siedzibą na Cyprze odpowiadającej pod względem formy prawnej polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, dalej: " C".

Wnioskodawcy będzie regularnie wypłacany przez Spółkę udział w zysku.

Zainteresowany w przyszłości wystąpi ze Spółki. W związku z tym dokona zbycia przysługującego mu ogółu praw i obowiązków w Spółce. W zamian za zbycie ogółu praw i obowiązków w Spółce Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne. W przypadku, gdy Spółka nie będzie dysponować środkami pieniężnym w wysokości pokrywającej wynagrodzenie za zbycie ogółu praw i obowiązków Zainteresowanego w Spółce, zostaną Mu wypłacone składniki majątku Spółki. Możliwe jednak, że w momencie wystąpienia ze Spółki Wnioskodawca nie otrzyma żadnych środków pieniężnych ani składników majątku.

Możliwe także, iż zanim Zainteresowany postanowi wystąpić ze Spółki, Spółka zostanie zlikwidowana.

W ramach uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje, że Spółka 1, do której zamierza on wnieść wkłady, jest zgodnie ze słowackim prawem handlowym, osobą prawną. Dochód Spółki 1 obliczany jest na poziomie tej spółki. Spółka 1 pomniejsza dochód o dochód przypadający zgodnie z prawem do udziału w zysku wspólnikowi o nieograniczonej odpowiedzialności. Z tytułu tej części dochodu Spółka 1 nie jest zobowiązana do zapłaty podatku, w tym zakresie zobowiązanym do zapłaty podatku jest wspólnik o nieograniczonej odpowiedzialności. Spółka 1 będzie zobowiązana do zapłaty podatku wyłącznie w odniesieniu do dochodów przypadających proporcjonalnie na wspólnika o ograniczonej odpowiedzialności.

Zainteresowany rozważa także możliwość wniesienia wkładów do innej słowackiej spółki: verejna obchodna spolocnost (dalej: Spółka 2). Spółka 2 jest również osobą prawną zgodnie ze słowackim prawem handlowym. Niemniej dla celów podatkowych jest ona podmiotem transparentnym. Mimo, że podstawa opodatkowania w ramach Spółki 2 jest kalkulowana przez Spółkę, to sama Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego. Podatnikami są wspólnicy Spółki. Ich dochód jest ustalany jako część dochodu Spółki obliczana zgodnie z ustalonym prawem do udziału w zysku Spółki.

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Spółek (1 i 2) generującym stałe dochody będzie prowadzenie działalności holdingowej, zarządzanie aktywami oraz udzielanie pożyczek.

Działalność gospodarcza Spółek (1 i 2) będzie prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły.

Przedmiotem wkładu będzie 80% udziałów w C dające bezwzględną większość praw głosów w tej spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu nieodpłatnego albo odpłatnego zbycia praw i obowiązków w Spółce 1 lub 2 w związku z jego wystąpieniem ze Spółki 1 (przy założeniu, że Wnioskodawca będzie wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności) lub ze Spółki 2 podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce na podstawie art. 13 ust. 4 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie w dniu 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131) - dalej: Umowa ze Słowacją.

2.

Czy dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu odpłatnego zbycia praw i obowiązków w Spółce 1 przy założeniu, że Wnioskodawca będzie wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności) lub Spółce 2 w związku z likwidacją Spółki 1 lub Spółki 2 będzie wolny od podatku w Polsce na podstawie art. 13 ust. 4 Umowy ze Słowacją w zw. z art. 14 ust. 3 pkt 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) - dalej: Ustawa PIT.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 przedstawione we wniosku. Natomiast w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1 w dniu 11 października 2012 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie - interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-671/12-3/JK.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 2 - dochód uzyskany przez Niego z tytułu likwidacji Spółki 1 będzie wolny od podatku w Polsce na podstawie art. 13 ust. 4 Umowy ze Słowacją w zw. z art. 14 ust. 3 pkt 12 lit. b Ustawy PIT oraz art. 14 ust. 3 pkt 10 Ustawy PIT.

W związku z likwidacją Spółki Zainteresowany utraci swój ogół praw i obowiązków w Spółce (ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy przestanie istnieć), w zamian za co otrzyma On majątek ruchomy oraz ewentualnie środki pieniężne Spółki zgodnie z wynikającym z umowy Spółki prawem do udziału w zysku.

Skutki tego zdarzenia należy oceniać na gruncie art. 13 ust. 4 Umowy ze Słowacją.

Na podstawie art. 13 ust. 4 Umowy ze Słowacją otrzymane zyski podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji podmiotu zbywającego. W analizowanym zdarzeniu przyszłym państwem tym jest Polska. W związku z tym skutki prawnopodatkowe likwidacji Spółki będą oceniane z punktu widzenia Ustawy PIT.

Na podstawie zaś art. 14 ust. 3 pkt 10 Ustawy PIT do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki. Podobnie w odniesieniu do składników majątku otrzymanych w wyniku likwidacji samo ich otrzymanie przez byłego wspólnika spółki niebędącej osobą prawną nie jest źródłem przychodu. Przychód powstanie dopiero w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją takiej spółki, jeśli to zbycie nastąpi w ramach działalności gospodarczej i w ciągu 6 lat od miesiąca następującego po miesiącu likwidacji działalności gospodarczej. Na tej podstawie uznać należy, iż bez względu na przedmiot wynagrodzenia, jaki Wnioskodawca otrzyma, na moment likwidacji Spółki nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Środki pieniężne są wolne od opodatkowania, zaś składniki majątku są wolne od opodatkowania w momencie ich otrzymania. Opodatkowaniu podlega dopiero ich odpłatne zbycie w ramach działalności gospodarczej przed upływem 6 lat od miesiąca następującego po miesiącu likwidacji działalności gospodarczej.

Dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu likwidacji Spółki 2 będzie wolny od podatku w Polsce na podstawie art. 13 ust. 4 Umowy ze Słowacją w zw. z art. 14 ust. 3 pkt 12 lit. b Ustawy PIT oraz art. 14 ust. 3 pkt 10 Ustawy PIT.

W związku z likwidacją Spółki 2 Zainteresowany utraci swój ogół praw i obowiązków w Spółce 2 (ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy przestanie istnieć), w zamian za co otrzyma On majątek ruchomy oraz ewentualnie środki pieniężne Spółki 2 zgodnie z wynikającym z umowy Spółki 2 prawem do udziału w zysku. Skutki tego zdarzenia należy zatem oceniać na gruncie art. 13 ust. 4 Umowy ze Słowacją, co oznacza opodatkowanie otrzymanych zysków z odpłatnego zbycia składników majątku wyłącznie w państwie rezydencji podmiotu zbywającego, czyli w Polsce.

Na podstawie zaś art. 14 ust. 3 pkt 10 Ustawy PIT do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki. Podobnie w odniesieniu do składników majątku otrzymanych w wyniku likwidacji samo ich otrzymanie przez byłego wspólnika spółki niebędącej osobą prawną nie jest źródłem przychodu. Przychód powstanie dopiero w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją takiej spółki, jeśli to zbycie nastąpi w ramach działalności gospodarczej i w ciągu 6 lat od miesiąca następującego po miesiącu likwidacji działalności gospodarczej.

Na tej podstawie uznać należy, iż bez względu na przedmiot wynagrodzenia, jaki Zainteresowany otrzyma, na moment likwidacji Spółki 2 nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Środki pieniężne są wolne od opodatkowania, zaś składniki majątku są wolne od opodatkowania w momencie ich otrzymania. Opodatkowaniu podlega dopiero ich odpłatne zbycie w ramach działalności gospodarczej przed upływem 6 lat od miesiąca następującego po miesiącu likwidacji działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl