ILPB2/415-67/08-4/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-67/08-4/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2008 r. (data wpływu 24 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży mieszkania jest:

* prawidłowe - odnośnie zwolnienia z opodatkowania przychodu w części przeznaczonej na spłatę kredytów zaciągniętych na zakup mieszkania oraz jego remont,

* nieprawidłowe - w części odnoszącej się do zwolnienia z opodatkowania kwoty przeznaczonej na pokrycie kosztów postępowania egzekucyjnego oraz spłatę innych niż ww. kredytów.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży mieszkania.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 28 marca 2008 r. nr ILPB2/415-67/08-2/PW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez skonkretyzowanie pytania podatkowego, przyporządkowanego do opisanego we wniosku ORD-IN stanu faktycznego oraz doprecyzowanie rodzaju ulgi od podatku dochodowego od osób fizycznych, którą Zainteresowana wymieniła w poz. 51 wniosku, a także przedstawienie własnego stanowiska, odnoszącego się do ww. pytania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 31 marca 2008 r., a w dniu 4 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.) wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 20 lutego 2007 r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży mieszkania zakupionego w dniu 14 kwietnia 2003 r. Cała kwota uzyskana z powyższej transakcji została zajęta przez komornika z uwagi na fakt, iż przedmiotowy lokal był zadłużony. Mieszkanie stanowiło własność Wnioskodawczyni i Jej męża, z którym zamierza się rozwieść. Kwota uzyskana ze sprzedaży została rozdysponowana przez komornika pomiędzy wierzycieli, z potrąceniem 15% tytułem zwrotu należnych mu kosztów. Zadłużenie mieszkania było następstwem zaciągniętych kredytów, w tym również przeznaczonych na zakup zbytego lokalu oraz jego remont. Wnioskodawczyni ponadto wyjaśnia, iż wcześniej spłacała zaciągnięte kredyty, jednakże z uwagi na trudną sytuację finansową została zmuszona do sprzedaży mieszkania, aby spłacić zobowiązania finansowe zaciągnięte przez Jej męża.

Zainteresowana wyjaśniła, że w dniu 27 lutego 2007 r. złożyła w urzędzie skarbowym oświadczenie, iż uzyskany ze sprzedaży mieszkania przychód przeznaczy na nowe mieszkanie. W ocenie Wnioskodawczyni złożenie takiego oświadczenia jest nielogiczne, gdyż nie osiągnęła faktycznie żadnego przychodu, który mogłaby przeznaczyć na ten cel. Jednakże oświadczenie powyższe zostało przez Nią złożone, gdyż taką informację uzyskała w urzędzie skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy spłata zadłużenia wraz z odsetkami oraz koszty komornika stanowią podstawę do zwolnienia przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania ze zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje Jej prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania kwoty uzyskanej z tytułu sprzedaży lokalu, z uwagi na fakt wydatkowania tych środków za pośrednictwem komornika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - odnośnie zwolnienia z opodatkowania przychodu w części przeznaczonej na spłatę kredytów zaciągniętych na zakup mieszkania oraz jego remont,

* nieprawidłowe - w części odnoszącej się do zwolnienia z opodatkowania kwoty przeznaczonej na pokrycie kosztów postępowania egzekucyjnego oraz spłatę innych niż ww. kredytów.

Zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.), podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. - wynika, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na spłatę kredytu lub pożyczki, a także na spłatę odsetek od kredytów zaciągniętych na cele o których mowa w lit. a), w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Zgodnie natomiast z pkt 32 lit. a) cytowanego przepisu, wolne od podatku są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, między innymi na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży mieszkania będzie korzystał ze zwolnienia z 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, w części wydatkowanej na spłatę kredytów (wraz z odsetkami) zaciągniętych na nabycie sprzedanego lokalu mieszkalnego oraz na jego remont, jednakże dopiero od momentu osiągnięcia przychodu ze zbycia przedmiotowego mieszkania.

Natomiast nie będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania uzyskany z ww. tytułu przychód, w części przeznaczonej na spłatę kredytów zaciągniętych na inne cele niż wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże niezbędne do skorzystania z tego zwolnienia jest, aby Wnioskodawczyni nie dokonywała odliczeń odsetek od ww. kredytów na podstawie art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do kwestii zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania, w części odpowiadającej kwocie przysługującej komornikowi należności z tytułu prowadzonych przez niego czynności egzekucyjnych, należy stwierdzić, że nie mieszczą się one w katalogu wydatków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania w części odpowiadającej należnościom egzekucyjnym komornika nie podlega zwolnieniu z opodatkowania w oparciu o wskazany wyżej przepis.

Ponadto tut. organ pragnie zaznaczyć, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Zainteresowanej w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl