ILPB2/415-642/13-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-642/13-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu: 1 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w 2001 r. wyjechał do Wielkiej Brytanii z zamiarem stałego pobytu. W latach od 2001 r. do 31 grudnia 2008 r. podatnik nie osiągał dochodów na terytorium Polski. Przyjazdy do Polski były sporadyczne, np. na święta lub wydarzenia rodzinne - jak: śluby, pogrzeby, etc.

W roku 2006 podatnik wraz z partnerką nabyli mieszkanie na terytorium Wielkiej Brytanii. Jednakże, w związku z zamiarem powrotu na stałe do Polski, Wnioskodawca podjął decyzję o sprzedaży tego mieszkania. Finalizacja sprzedaży nieruchomości położonej w Wielkiej Brytanii nastąpiła 28 listopada 2008 r., natomiast powrót na stałe do Polski nastąpił w grudniu 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na Wnioskodawcy będącym rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii w 2008 r. (ale jednocześnie obywatelem polskim) w chwili sprzedaży lokalu mieszkalnego położonego w Wielkiej Brytanii przed upływem 5 lat od jego nabycia, będzie ciążył obowiązek podatkowy w Polsce z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem 5 lat od jego nabycia.

Zdaniem Wnioskodawcy, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek podatkowy z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości położonej w Wielkiej Brytanii, ponieważ posiadał on wówczas status brytyjskiego rezydenta podatkowego. Tym samym, czynność zbycia nieruchomości nie podlegała polskiej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej: "uopdf") reguluje zasady opodatkowania polskich rezydentów podatkowych lub nierezydentów uzyskujących dochody na terytorium Polski. W myśl art. 3 ust. 1 uopdf, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Z kolei ust. 1a tego przepisu stanowi, że za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Z kolei przepis art. 4a uopdf stanowi, że wymienione wyżej przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840; dalej: "konwencja", "umowa"), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Jak wynika z powyższych regulacji ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie jedynie do osób mających miejsce zamieszkania na terytorium RP lub uzyskujących przychody na jej terytorium. Zatem, należy stwierdzić, że nie powstał obowiązek podatkowy z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na terytorium Wielkiej Brytanii przez Wnioskodawcę, ponieważ w świetle ww. regulacji prawnych posiadał on status brytyjskiego rezydenta podatkowego. Wobec tego, w stosunku do Wnioskodawcy nie będą miały zastosowania przepisy art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a i następne, a także zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a uopdf.

Reasumując, z uwagi na fakt, że w 2008 r. Wnioskodawca nie zamieszkiwał na terytorium Polski i był rezydentem Wielkiej Brytanii, przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem 5 lat od jej nabycia winien być opodatkowany tylko i wyłącznie w Wielkiej Brytanii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl