ILPB2/415-631/11-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-631/11-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu: 27 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie korekty podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie korekty podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni sprzedała udziały sp. z o.o. Płatnik potrącił podatek w kwocie 106.780 zł, nie uznając kosztów uzyskania przychodów w kwocie 40.476 zł, mimo że posiadał umowę kupna sprzedaży w firmie i w sądzie rejestrowym. Twierdził, że nie ma dokumentu.

Zainteresowana napisała prośbę do urzędu skarbowego o potwierdzenie kwoty sprzedaży udziałów i w dniu 20 kwietnia 2009 r. odebrała pismo z urzędu skarbowego, a Jej prawnicy przesłali w tym samym dniu faksem dwukrotnie do spółki z o.o.

Mimo kilkukrotnych próśb o ksero deklaracji, Wnioskodawczyni otrzymała je dopiero w październiku 2009 r. i od tego czasu spółka z o.o. nie złożyła żadnej korekty.

Prawnicy zajmujący się sprzedażą udziałów wnieśli sprawę do sądu o zwrot podatku o koszty uzyskania przychodu. Rozprawa odbyła się w dniu 6 maja 2011 r., a Zainteresowana ją przegrała. Sąd twierdzi, że Wnioskodawczyni powinna złożyć korektę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kto powinien złożyć korektę deklaracji PIT-8AR.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w deklaracji nie ma kogo dotyczy podatek i korektę robi ten, który składa deklarację, to znaczy płatnik spółka z o.o. W aneksie do umowy sprzedaży z dnia 24 marca 2009 r., zawartym dnia 9 kwietnia 2009 r., w § 4 napisano, że kupujący zobowiązuje się zwrócić różnicę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z analizy przedmiotowego wniosku wynika, iż wątpliwości Wnioskodawczyni - jako podatnika-wzbudza fakt, kto powinien skorygować złożoną deklarację PIT-8AR - Ona, czy płatnik.

Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), za nadpłatę uważa się kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

W myśl art. 75 § 1 ww. ustawy, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Uprawnienie to przysługuje również płatnikom lub inkasentom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej (art. 75 § 2 pkt 2 lit. b) ww. ustawy).

Stosownie zaś do art. 75 § 3 ww. ustawy, w przypadkach, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz w pkt 2 lit. a) i b), podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty są obowiązani złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Z kolei na podstawie art. 81 § 1 ww. ustaw, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 ww. ustawy).

Tak więc, mając na uwadze unormowania prawne w tym zakresie oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że prawo do skorygowania rzeczonej deklaracji PIT-8AR przysługuje nie Wnioskodawczyni jako podatnikowi, ale wystawcy tejże deklaracji, tj. płatnikowi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, bądź też zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl