ILPB2/415-623/13-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-623/13-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 21 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wypłaca uczniom z terenu Gminy Miejskiej świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendiów oraz zasiłków szkolnych. Świadczenia te są przyznawane na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (art. 90b-90f i art. 90m-90 r. - Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Ustawa określa m.in. krąg uczniów uprawnionych do pomocy materialnej, warunki przyznania stypendium szkolnego, formy stypendium, wysokość dochodu na osobę w rodzinie uprawniającą do ubiegania się o stypendium, minimalną i maksymalną wysokość stypendium, a także warunki otrzymania zasiłku szkolnego. W sprawach świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym wydaje się decyzje administracyjne. Ustawa o systemie oświaty nadaje radzie każdej gminy obowiązek uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy w ograniczonym zakresie: sposobu ustalania wysokości stypendium, trybu i sposobu udzielania stypendium oraz trybu i sposobu udzielania zasiłku szkolnego w zależności od zdarzenia losowego. Taką też uchwałę podjęła ich gmina, tj. Uchwała Rady Miejskiej z dnia 29 marca 2005 r., w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej (Dz. Urz. Woj. Xx Nr 70, poz. 1489 z późn. zm.). Na dofinansowanie ww. świadczeń gmina otrzymuje dotację z budżetu państwa w wysokości 80%, a 20% zabezpiecza ze środków własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy jako płatnik stypendiów i zasiłków szkolnych Wnioskodawca jest obowiązany do sporządzania PIT-8S. Czy wypłacone stypendia i zasiłki szkolne są zwolnione z opodatkowania i czy zwolnienie jest ograniczone kwotą 380,00 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione świadczenia korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i co za tym idzie, nie należy sporządzać PIT-8S, a zwolnienie nie jest ograniczone kwotowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 września 2011 r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Natomiast, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2011 r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wypłaca uczniom z terenu Gminy Miejskiej świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendiów oraz zasiłków szkolnych. Świadczenia te są przyznawane na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz Uchwały Rady Miejskiej. Na dofinansowanie ww. świadczeń gmina otrzymuje dotacje z budżetu państwa w wysokości 80%, a 20% zabezpiecza ze środków własnych.

Kwestie pomocy materialnej dla uczniów regulują przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Stosownie do art. 90c ust. 1 ww. ustawy, pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny.

W myśl art. 90c ust. 2 powyższej ustawy, świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:

1.

stypendium szkolne,

2.

zasiłek szkolny.

Artykuł 90f ww. ustawy stanowi, że rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy materialnej o charakterze socjalnym, w którym określa w szczególności:

1.

sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego w zależności od sytuacji materialnej uczniów i ich rodzin oraz innych okoliczności, o których mowa w art. 90d ust. 1;

2.

formy, w jakich udziela się stypendium szkolnego w zależności od potrzeb uczniów zamieszkałych na terenie gminy;

3.

tryb i sposób udzielania stypendium szkolnego;

4.

tryb i sposób udzielania zasiłku szkolnego w zależności od zdarzenia losowego.

Z treści zacytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnieniem w nim uregulowanym, po spełnieniu wszystkich przesłanek w nim wskazanych, objęte są świadczenia mające charakter pomocy materialnej dla uczniów. Wskazany przepis nie zawiera ograniczenia kwotowego wypłacanych świadczeń, a więc z powyższego zwolnienia świadczenia te korzystają w pełnej wysokości.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, wypłacana przez Wnioskodawcę pomoc materialna o charakterze socjalnym w postaci stypendiów i zasiłków szkolnych, przyznawana na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz Uchwały Rady Miejskiej, finansowana ze środków otrzymywanych w formie dotacji pochodzącej z budżetu państwa oraz z budżetu gminy, w całości korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do obowiązku wystawiania informacji PIT-8S wyjaśnić należy, że w dniu 12 lutego 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 25, poz. 131). W § 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia określony został wzór informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia. Przy czym obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, wynikający z art. 35 ust. 10 ustawy, ciąży jedynie na podmiocie wypłacającym stypendium, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast obowiązek sporządzenia informacji PIT-8S, ma zastosowanie do dochodów osiągniętych do końca 2010 r. i ciąży jedynie na podmiocie wypłacającym stypendium, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Taka sytuacja w przedmiotowej sprawie nie wystąpiła.

W konsekwencji Wnioskodawca, wypłacając ww. stypendia i zasiłki szkole nie jest obowiązany do sporządzenia informacji PIT-8S.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl