ILPB2/415-621/08/09-S/JK - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z tytułu zbycia akcji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-621/08/09-S/JK Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z tytułu zbycia akcji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 września 2009 r. sygn. akt I SA/Po 250/09 - stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2008 r. (data wpływu 23 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu zbycia akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu zbycia akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiadał akcje w Domu Maklerskim, które były zakupione przed 2001 rokiem.

Akcje zostały zakupione za otrzymane z zakładu pracy obligacje. Powyższe obligacje Zainteresowany otrzymał w IV kwartale 1990 r. oraz I kwartale 1991 r..

Zakupione akcje Wnioskodawca złożył w Domu Maklerskim. Akcje zakupione i złożone w Domu Maklerskim zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. O powyższym świadczy zestawienie rachunków klienta i zobowiązania i należności oraz zawarta umowa o prowadzenie rachunku papierów wartościowych oraz świadczenia innych usług maklerskich.

Posiadając rachunek papierów wartościowych, a na nim akcje, zdaniem Wnioskodawcy świadczy to o tym, że akcje te były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi.

W posiadaniu Zainteresowanego znajdowało się między innymi 140 akcji firmy W. W dniu 24 października 2006 r. wszystkie posiadane akcje zostały sprzedane. W lutym 2007 r. Wnioskodawca otrzymał informację PIT-8C za 2006 rok z Domu Maklerskiego. W części E tej informacji wykazano przychód w wysokości 13.743,90 zł, a koszt uzyskania przychodu w wysokości 141,32 zł, do opodatkowania 13.602,58 zł W części F informacji wykazano przychód w wysokości 7.346,34 zł.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się do Domu Maklerskiego z pismem o korektę informacji PIT-8C. Otrzymał odpowiedź, że w części E wykazano sprzedaż akcji W.-V. po połączeniu spółek W. i V. Po tym fakcie Zainteresowany pojechał do Domu Maklerskiego i uzyskał informację, że po połączeniu ww. spółek otrzymał 175 akcji V.-W., które wyceniono po 2,00 zł, czyli 175 x 2,00 zł = 350,00 zł. Wnioskodawca podkreśla, że nie prosił o zmianę akcji W. na akcje V.-W.

Wnioskodawca twierdzi, że nie powinien płacić podatku z tego tytułu.

Do kosztu uzyskania przychodu nie wliczono wartości akcji W. Zainteresowany musiał zapłacić podatek w wysokości 2.585,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Dlaczego Dom Maklerski w PIT-8C wykazał dochód do opodatkowania i Wnioskodawca był zmuszony zapłacić podatek w wysokości 2.585,00 zł z tytułu dokonanej w dniu 24 października 2006 r. transakcji sprzedaży akcji nabytych przed 2001 rokiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż akcji zakupionych przed 2001 rokiem jest wolna od podatku. Zainteresowany podkreśla, że nie powinien z tego tytułu płacić podatku.

W dniu 20 listopada 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPB2/415-621/08-2/JK stwierdzając, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2008 r. jest nieprawidłowe.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 28 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.). Odpowiedź na ww. wezwanie została udzielona pismem z dnia 22 grudnia 2008 r. znak ILPB2/415/W-66/08-2/AM. W dniu 20 stycznia 2009 r. wpłynęła do tutejszego organu skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o jej uchylenie.

Wyrokiem z dnia 16 września 2009 r. sygn. akt I SA/Po 250/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił zaskarżoną interpretację.

Dnia 19 listopada 2009 r. do tut. organu wpłynęło pismo Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 listopada 2009 r. sygn. akt I SA/Po 250/09 w sprawie doręczenia prawomocnego orzeczenia i zwrotu akt. Badając zaskarżoną interpretację w odniesieniu do analizowanej normy prawnej zawartej w treści art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, Sąd stwierdził, że zaskarżona interpretacja została wydana mimo, że wniosek Skarżącego nie spełniał ustawowych warunków, tj. nie zawierał wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego.

Skład orzekający wskazał, że przy ponownym rozpoznaniu sprawy organ podatkowy w pierwszej kolejności powinien zobowiązać Wnioskodawcę - poprzez wezwanie Go w trybie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej - do uzupełnienia braków formalnych wniosku o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego o następujące informacje:

*

czy akcje W. SA zostały nabyte na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi,

*

w jakiej dacie doszło do połączenia spółek W. SA i V. SA.

W związku z powyższym, pismem z dnia 26 listopada 2009 r. nr ILPB2/415-621/08-3/JK, na podstawie art. 169 § 1 ww. ustawy, wezwano Zainteresowanego do usunięcia braków w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 26 listopada 2009 r. (skutecznie doręczono 1 grudnia 2009 r.), zaś w dniu 4 grudnia 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data nadania 2 grudnia 2009 r.).

Zainteresowany w odpowiedzi na ww. wezwanie wskazał, że:

*

akcje W. SA zostały nabyte na podstawie publicznej oferty w 1991 r.,

*

połączenie spółek W. SA i V. SA nastąpiło 25 lipca 200X roku (rejestracja nowej spółki nastąpiła w Sądzie Rejonowym dnia 1 września 200X roku),

*

W. SA notowana była na giełdzie od 19XX roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 września 2009 r. sygn. akt I SA/Po 250/09 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - wyrażającym zasadę powszechności opodatkowania - opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 tejże ustawy są kapitały pieniężne, do których na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) zalicza się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (są nimi również akcje).

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia akcji jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 - osiągnięta w roku podatkowym.

Dochód uzyskany z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podlega opodatkowaniu zryczałtowaną stawką w wysokości 19 % - art. 30b ust. 1 ww. ustawy i na podstawie ust. 5 tego artykułu nie może być łączony z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych oraz dochodami opodatkowanymi według 19 % stawki, o której mowa w art. 30c cytowanej ustawy.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy).

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2).

Wskazać należy, iż na mocy z art. 52 pkt 1 lit b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Powołany w zdaniu poprzednim przepis oznacza, że jeżeli akcje sprzedane w 2006 r. przez Wnioskodawcę spełniałyby przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r., to do opodatkowania dochodu osiągniętego z tego tytułu nie miałyby zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym także powoływane wyżej przepisy art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust. 1 i ust. 2 pkt 1 oraz art. 45 ust. 1a pkt 1 tej ustawy.

Na tej podstawie, zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji nabytych przed 2004 r. zostało uzależnione od spełnienia łącznie dwóch warunków:

*

dopuszczenia tych akcji do obrotu publicznego, oraz

*

nabycia ich na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Z informacji zawartych we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wynika, że Zainteresowany posiadał akcje między innymi spółki W. SA, które - jak twierdzi - nabył w 1991 r. na podstawie publicznej oferty i były one dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. Z wniosku oraz pisma z dnia 2 grudnia 2009 r. stanowiącego uzupełnienie wniosku wynika również, że akcje ww. spółki, po połączeniu w 2006 r. ze spółką V. SA zostały wymienione na akcje spółki V.-W. Zbycia wyżej wymienionych akcji Wnioskodawca dokonał w 2006 r..

Istotnym na gruncie rozpatrywanej sprawy jest zatem ustalenie, czy i w jaki sposób połączenie dwóch spółek kapitałowych oddziaływało na zasady opodatkowania dochodu z tytułu zbycia papierów wartościowych przez akcjonariusza jednej ze spółek łączonych.

Stosownie do art. 492 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie) albo przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).

W trakcie połączenia dochodzi do wydania udziałów lub akcji wspólnikom spółki przejmowanej lub wspólnikom spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, gdyż od dnia połączenia staną się oni wspólnikami spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcjonariuszami spółki akcyjnej, natomiast spółka przejęta lub spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki ulegają rozwiązaniu bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego.

Jednym z podstawowych skutków połączenia jest rozwiązanie, a więc zakończenie bytu prawnego spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki. Podkreślenia wymaga fakt, że spółka przejmująca i spółka przejmowana, jak również spółki łączące się i spółka nowo zawiązana nie są tymi samymi podmiotami. W przypadku łączenia się spółek nie mamy zatem do czynienia z zasadą "kontynuacji", a w wyniku połączenia powstają "nowe" osoby prawne.

Przenosząc powyższe uwagi na grunt rozpatrywanej sprawy zauważyć należy, że w wyniku połączenia się spółek W. SA i V. SA w 2006 r. Wnioskodawca otrzymał akcje nowej spółki zawiązanej przez połączenie wyżej wskazanych spółek, tj. akcje spółki W.-V. (co wskazuje sam Zainteresowany stwierdzając - w opisie stanu faktycznego - iż nie prosił o zamianę akcji) i to akcji tej spółki, a nie akcji spółki W. dokonał zbycia.

Podsumowując powyższe rozważania, stwierdzić należy, że konsekwencją nabycia akcji w 2006 r. jest obowiązek rozliczenia transakcji zbycia papierów wartościowych. Powyższe oznacza, że zwolnienie przedmiotowe, o którym stanowi art. 19 cytowanej wcześniej ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania.

Zatem - kwota uzyskana przez Wnioskodawcę w roku 2006 z tytułu sprzedaży akcji stanowi źródło przychodu w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) - ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochód ze sprzedaży akcji podlega opodatkowaniu 19 % podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30b tej ustawy i powinien zostać wykazany w zeznaniu rocznym za 2006 r. - PIT-38.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl