ILPB2/415-601/14-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-601/14-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2014 r. (data wpływu 14 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z inwestycją dotycząca przystosowania budynku letniskowego na cele mieszkalne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z inwestycją dotycząca przystosowania budynku letniskowego na cele mieszkalne.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest współwłaścicielem zabudowanej działki, dla której nie sporządzono jeszcze planu zagospodarowania przestrzennego. W obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, działka Zainteresowanego przeznaczona jest do terenów zabudowy rekreacyjnej.

W dniu 25 września 1997 r. Wnioskodawca kupił działkę o powierzchni 300 m2.

Na ww. działce został wybudowany budynek letniskowy z piwnicą. Część mieszkalna - parterowa ma powierzchnię 49,30 m2

Na powierzchnię mieszkalną składają się następujące, samodzielne pomieszczenia: sypialnia, łazienka z toaletą i salon połączony z aneksem kuchennym. Pod całym budynkiem mieści się piwnica, w której znajduje się skład na różne narzędzia i urządzenia elektryczne (wcześniej był to garaż).

Oprócz części mieszkalnej i piwnicy, przed budynkiem, który jest murowany i ma fundamenty, znajduje się zadaszony taras. Nieruchomość posiada urządzenia techniczne, tj. przyłącza i urządzenia instalacyjne, zapewniające możliwość jej użytkowania, jako budynku mieszkalnego. Budynek ma stałe, całoroczne i indywidualne podłączenie do sieci energetycznej, wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Zainteresowany ocieplił budynek styropianem, z zewnątrz jest otynkowany.

Wnioskodawca wymienił w budynku wszystkie okna o korzystniejszym współczynniku przenikalności cieplnej. Przed tym, jak w 2013 r. zgłosił w Starostwie Powiatowym prace związane ze zmianą konstrukcyjną dachu i ocieplił go oraz założył na nim blachę, budynek posiadał stropodach. Wnioskodawca zamierza zainstalować w nim ogrzewanie kominkowe. Zamieszkuje go wraz z żoną w sposób ciągły i stały co roku, począwszy od kwietnia do października. W tym czasie opisany wyżej budynek spełnia niezbędne potrzeby mieszkaniowe małżonków.

Po zainstalowaniu ogrzewania kominkowego będą w nim mogli przebywać przez okres całego roku.

Zakwalifikowanie budynku jako rekreacyjnego, letniskowego wynika z funkcji terenu, na którym został zbudowany, a która to funkcja jest zapisana w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z inwestycją dotyczącą przystosowania budynku letniskowego na cele mieszkalne (który będzie zaspokajał potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawcy i Jego żony).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690) budynek letniskowy, który jest budynkiem rekreacji indywidualnej, przeznaczony jest do okresowego wypoczynku rodzinnego i nie musi być wyposażony we wszystkie instalacje i przyłącza, sieci wodociągowe, energetyczne i kanalizacyjne.

Nieruchomość Zainteresowanego posiada takie przyłącza i instalacje. Ma wyodrębnione pomieszczenie mieszkalne i stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość. Budynek jest murowany, posiada fundamenty, dach i jest trwale związany z gruntem.

Zainteresowany opłaca podatek od nieruchomości z tytułu posiadanego budynku. Mieszka w nim przez większą część roku i zamierza zainstalować w nim ogrzewanie kominkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy poprzez przebudowę (przystosowanie) posiadanego obiektu letniskowego, staje się on budynkiem mieszkalnym, spełniającym warunki art. 2 pkt 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym z dnia 29 sierpnia 2005 r. W rozumieniu tej ustawy budynkiem mieszkalnym jest budynek lub jego część, służące zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych oraz związane z nimi urządzenia techniczne, zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem takimi jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Budynek posiada instalację sanitarną, hydrauliczną, wodę, prąd, podłączenie do sieci kanalizacyjnej gminy.

Przedmiotowy budynek spełnia potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawcy.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów na przebudowę budynku niemieszkalnego, na budynek mieszkalny, który będzie zaspokajał własne potrzeby mieszkaniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.), na mocy art. 38 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 1304 z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2014 r. utraciła moc.

Jednakże zgodnie z art. 32 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, osoba fizyczna, która przed dniem 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, ma prawo ubiegać się po dniu 31 grudnia 2013 r. o zwrot części tych wydatków na dotychczasowych zasadach.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, która reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z realizacją celów określonych w art. 3 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W myśl art. 2 pkt 1 ww. ustawy, przez budynek mieszkalny rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nim urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Stosownie do przepisów art. 3 ust. 2 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ww. ustawy zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (tekst jedn.: stawką podstawową 22%, a od dnia 1 stycznia 2011 r. - 23%).

Z treści art. 3 ust. 4 ww. ustawy wynika, że dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

Z kolei, zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, wniosek o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych i udokumentowanych fakturą wystawioną dla osoby fizycznej w okresie:

1.

od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. - składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r.;

2.

od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. - składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2015 r.;

3.

od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. - składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2016 r.;

4.

od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. - składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2017 r.;

5.

od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2018 r.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ww. ustawy, prawo do zwrotu przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Decydujące znaczenie dla kwalifikacji danego obiektu budowlanego jako budynku mieszkalnego jest przeznaczenie budynku. Nie jest istotna klasyfikacja statystyczna danego obiektu budowlanego. Charakteru budynku nie determinuje także treść miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, czy też treść decyzji o warunkach zabudowy lub o pozwoleniu na budowę. Istotne znaczenie ma tylko to, czy dany obiekt został wzniesiony w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i czy potrzeby takie może zaspokajać.

Potrzeby mieszkaniowe są zaspokajane przez fakt, że Wnioskodawca będzie w budynku mieszkał. Przy czym nie musi to być miejsce stałego zamieszkania. Powinna natomiast mieć miejsce pewna stałość lub częstotliwość pobytu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest współwłaścicielem działki zabudowanej budynkiem letniskowym. W obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, działka Zainteresowanego przeznaczona jest do terenów zabudowy rekreacyjnej.

Wnioskodawca poniósł wydatki związane z ociepleniem budynku, jego otynkowaniem. Ponadto wymienił w budynku wszystkie okna o korzystniejszym współczynniku przenikalności cieplnej oraz ocieplił budynek i założył na nim blachę, bowiem wcześniej budynek posiadał stropodach. Zainteresowany zamieszkuje go wraz z żoną w sposób ciągły i stały co roku, począwszy od kwietnia do października i w tym czasie opisany budynek spełnia niezbędne potrzeby mieszkaniowe małżonków. Nadmienił On, że po zainstalowaniu ogrzewania kominkowego małżonkowie będą w nim mogli przebywać przez okres całego roku.

W związku z powyższym, skoro budynek letniskowy służy zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy, tj. spełnia funkcję mieszkalną - małżonkowie zamieszkują w sposób ciągły i stały przez większą część roku - to po spełnieniu wszystkich warunków określonych w ustawie przysługuje Wnioskodawcy prawo do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych do końca 2013 r. na zakup materiałów budowlanych w związku inwestycją dotyczącą przystosowania budynku letniskowego na cele mieszkalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl