ILPB2/415-595/09-4/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-595/09-4/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2009 r. (data wpływu 26 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 12 sierpnia 2009 r. nr ILPB2/415-595/09-2/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 12 sierpnia 2009 r., zaś w dniu 20 sierpnia 2009 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż Jej syn (lat 52) jest inwalidą od urodzenia. W 2008 r. jego dochód z tytułu renty chorobowej wyniósł 7 557,82 zł W dochodzie tym uwzględniony jest zasiłek pielęgnacyjny, który od 1 marca 2008 r. wynosi 163,15 zł.

Zainteresowana podaje, iż syn otrzymuje rentę chorobową, gdyż wcześniej pracował w zakładzie pracy chronionej. Wnioskodawczyni nadmienia, iż kiedy syn ukończył 18 lat nie istniały jeszcze świadczenia socjalne, do których mają teraz prawo inwalidzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo odliczać kwotę ulgi - w wysokości 1 173,70 zł - z tytułu opieki nad synem inwalidą I grupy.

2.

Czy w przypadku przedstawionym we wniosku - mimo, iż dochód syna nie przekracza kwoty 9 120 zł - Zainteresowana ma prawo do ulgi podatkowej od swoich dochodów, tzn. czy przysługuje Jej ulga z tytułu wychowywania dziecka bez względu na wiek.

3.

Czy będzie mogła skorzystać z ww. ulgi w rozliczeniu rocznym za 2009 r....

4.

Czy w takiej sytuacji, jeżeli inwalida ma dochód niższy niż 9 120 zł, ale nie jest to świadczenie socjalne, to ulga przysługuje opiekunowi.

Zdaniem Wnioskodawczyni przysługuje Jej prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej. Swoje stanowisko argumentuje przepisami prawnymi, które - w Jej opinii - stanowią, że ulga przysługuje bez względu na wiek, jeżeli dziecko otrzymuje rentę socjalną.

Ponadto, Zainteresowana wskazała, że Jej syn otrzymuje rentę chorobową z tytułu wcześniejszego zatrudnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatnik wychowujący w roku podatkowym własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy ma prawo odliczyć od podatku dochodowego - obliczonego zgodnie z art. 27 i pomniejszonego o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne określoną - kwotę stanowiącą iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

W 2008 r. jest to kwota w wysokości 1 173,70 zł na jedno dziecko.

Jednocześnie nadmienić należy, iż w wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzonej ustawą z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady korzystania z ulgi prorodzinnej. W wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zmianie uległa m.in. treść przepisu art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Jednakże zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej ustawa ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej starty) od dnia 1 stycznia 2009 r. z wyjątkiem m.in. art. 6, który ma zastosowanie do uzyskanych dochodów od dnia 1 stycznia 2008 r. a więc ma zastosowanie w niniejszej sprawie.

Artykuł 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. stanowi, że uprawnienie do ulgi związane jest z wychowywaniem przez podatnika:

1.

dzieci małoletnich,

2.

dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny,

3.

dzieci do ukończenia 25 lat uczących się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.

Natomiast w wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonaną ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. uprawnienie do ulgi związane jest z wychowaniem przez podatnika dzieci:

1.

małoletnich,

2.

bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3.

do ukończenia 25 roku życia uczących się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Podkreślenia wymaga, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Zatem, aby móc skorzystać z przedmiotowej ulgi należy:

* osiągać dochody opodatkowane według skali podatkowej,

* wychowywać w roku podatkowym dzieci własne lub przysposobione,

* wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenia zdrowotne).

Przepis art. 27f ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż odliczenie wskazanej wyżej kwoty dotyczy obojga rodziców z zastrzeżeniem ust. 4. Kwotę tę odlicza się od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż możliwość skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej ma podatnik, który wychowywał w roku podatkowym dzieci, bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek pielęgnacyjny, bez znaczenia jest przy tym, czy dzieci te poza zasiłkiem, otrzymują inne dochody i jakiej wysokości.

Z analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Zainteresowana wychowuje niepełnosprawnego syna, który uzyskał w 2008 r. dochody z renty chorobowej oraz zasiłku pielęgnacyjnego.

Mając na uwadze uregulowania prawne w zakresie ulgi, o której mowa w art. 27f ust. 1 ww. ustawy, stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni za 2008 r. ma prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej (w kwocie 1 173,70 zł) z uwagi na fakt, iż Jej syn - zgodnie z odrębnymi przepisami - otrzymywał zasiłek pielęgnacyjny. Podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie bez znaczenia jest przy tym, czy syn Zainteresowanej poza ww. zasiłkiem, uzyskał inne dochody. Nieistotna jest również ich wysokość.

Ponadto, wyjaśnić należy, iż z przedmiotowej ulgi Zainteresowana będzie mogła skorzystać również w 2009 r., gdyż wynika to z obecnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego.

Zatem, mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe, jednak z innych przyczyn niż wskazane w przedstawionym przez Nią własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl