ILPB2/415-584/09-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-584/09-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 5 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2009 r. Pan złożył do Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Pismem z dnia 2 czerwca 2009 r. nr Naczelnik Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 170 § 1 w związku z art. 17 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazał wniosek Pana do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił - w drodze ww. rozporządzenia - dyrektorów czterech izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest - w związku z § 6 ww. rozporządzenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 31 lipca 2009 r. nr ILPB2/415-584/09-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku.

Jednocześnie poinformowano, iż stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 31 lipca 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 4 sierpnia 2009 r.). W dniu 10 sierpnia 2009 r. (data nadania - 8 sierpnia 2009 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest pracownikiem naukowym Uniwersytetu im. X. W okresie od dnia 1 czerwca 2009 r. do dnia 31 maja 2011 r. wykonywał będzie w Hiszpanii projekt badawczo-szkoleniowy w zakresie programu stypendialnego Marie Curie, realizowanego w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Środki finansowe, jakie na rzecz Jego wynagrodzenia za realizację merytorycznych prac w projekcie przewidziała Komisja Europejska, wypłacane będą Zainteresowanemu przez instytucję goszczącą, tj. Uniwersytet V na podstawie umowy o pracę. Pełna wartość Jego wynagrodzenia finansowana będzie ze środków 7 Programu Ramowego.

W projektach finansowanych przez Komisję Europejską w zakresie Programów Ramowych, środki finansowe przekazywane są z rachunku bankowego Komisji Europejskiej, na rachunek bankowy instytucji, która to instytucja jest zarówno uprawniona, jak i zobowiązana do wypłaty tych środków dla naukowca bezpośrednio realizującego badania. W projektach Marie Curie - będących częścią Programów Ramowych - środki na wynagrodzenie naukowca są ściśle określone w warunkach projektu i zawsze obowiązkiem instytucji jest ich wypłata dla naukowca. Instytucja nie ma prawa do zatrzymania żadnej z kwot przeznaczonej na wypłatę dla naukowca. Fundusze na wykonanie tego projektu zostały przyznane na drodze konkursu z grupy "Intra-European Fellowship for Career Development" i we wniosku konkursowym imię i nazwisko Wnioskodawcy pojawia się jako dane osoby bezpośrednio realizującej projekt.

Ponadto Zainteresowany poinformował, iż w okresie realizacji projektu, w dotychczasowym miejscu pracy, będzie przebywał na urlopie bezpłatnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. wymienione dochody - otrzymywane przez Wnioskodawcę podczas pobytu w Hiszpanii z tytułu bezpośredniej realizacji celu projektu finansowanego ze środków 7 Programu Ramowego - wolne będą w Polsce od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, stan faktyczny i prawny istniejący w sprawie ww. dochodów, których dotyczy pytanie zawarte w przedmiotowym wniosku, wypełniają dyspozycję przepisu zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem dochody te korzystają ze zwolnienia zawartego w przedmiotowym przepisie.

Twierdzenie powyższe Zainteresowany opiera na treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46, który przewiduje zwolnienie z opodatkowania dochodów pochodzących ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, pod warunkiem, że podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. 7. Program Ramowy, w zakresie którego wykonywał będzie prace badawcze, jest mechanizmem finansowym wsparcia UE, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 updf. Wnioskodawca dodał, że będzie bezpośrednio wykonywał prace badawcze w tym projekcie.

W zakresie do istnienia prawa do ww. zwolnienia podatkowego dla osób realizujących prace badawcze w ramach Programów Ramowych, wypowiadał się dwukrotnie Minister Finansów: pierwszy raz w stanowisku z dnia 27 czerwca 2003 r. - PB5/IMD-033-21-1128/03 oraz powtórnie - potwierdzając stanowisko z 2003 r. - w piśmie do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 lutego 2009 r. - DD3/0680/31/IMD/09/BMI 9-1731. Ostatnie z pism wydane zostało w wyniku interwencji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w związku z przypadkami nieuprawnionego zawężania prawa do korzystania z ww. zwolnienia przez naukowców realizujących projekty badawcze w ramach Programów Ramowych. Ponadto Zainteresowany wskazał, że powyższemu odpowiadają liczne orzeczenia organów administracji skarbowej i sądów administracyjnych, w tym:

a.

Interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 2 września 2008 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach pod sygnaturą IBPB2/415-1034/08/HK, gdzie - w stosunku do art. 21 ust. 1 pkt 46 napisano, iż "<...> w związku z tym, dochody wnioskodawcy, uzyskane na podstawie umowy o pracę, w ramach zawartej z Politechniką - która jako pierwsza otrzymała bezzwrotną pomoc - korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że istotnie bezpośrednio realizuje on cel programu.";

b.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 5 kwietnia 2007 r. (sygnatura akt l SA/Kr 1418/06) gdzie napisano, iż "<...> w związku z tym zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę jak i innych umów cywilnoprawnych zawartych z osobą prawną, która realizuje finansowany projekt, korzystają ze zwolnienia przewidzianego we wskazanym przepisie (art. 21 ust. 1 pkt 46), jednakże pod warunkiem, że osoby te uczestniczą bezpośrednio w realizacji programu.";

c.

inne, orzeczenia o sygnaturach: 1401/BF-II/005-1282-06/07/GT; DPB-2.38-415003-18/07; PO2/415/321/32/EG/06; BI/415-0234/07; 1401/BF-II/005-1282-06/07/GT; PO2/415/321/32/ EG/06; l SA/Po 247/09.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a tej ustawy przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 20 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Madrycie dnia 15 listopada 1979 r. (Dz. U. z 1982 r. Nr 17, poz. 127) profesor lub nauczyciel, który przebywa w Umawiającym się Państwie w celu nauczenia lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole albo w innej placówce oświatowej w tym Umawiającym się Państwie przez okres nie przekraczający dwóch lat i który ma albo bezpośrednio przed powyższym okresem miał miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, będzie zwolniony od podatku w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie od jakiegokolwiek wynagrodzenia z tytułu takiego nauczania lub prowadzenia prac badawczych, pod warunkiem że będzie on opodatkowany z tytułu takiego wynagrodzenia w drugim Umawiającym się Państwie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że okres pobytu Zainteresowanego realizującego projekt badawczo-szkoleniowy w zakresie programu stypendialnego Marie Curie w Hiszpanii nie przekroczy dwóch lat od przybycia w tym celu do Hiszpanii. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie, oraz

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie tych osób zostało sfinansowane ze środków pomocowych oraz pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z środków bezzwrotnej pomocy.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wynika, że Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie wypłacane przez uniwersytet (instytucję goszczącą) za wykonywanie prac merytorycznych w projekcie badawczo-szkoleniowym w zakresie programu stypendialnego Marie Curie, realizowanego w ramach 7. Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenia będą finansowane bezpośrednio ze środków 7. Programu Ramowego przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzystać będą one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej.

Jeżeli natomiast wynagrodzenie to nie będzie finansowane wprost ze środków pomocowych, tylko będzie wypłacane ze środków własnych Instytucji goszczącej, a następnie nastąpi ich refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenia te nie będą spełniały kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie, a to oznacza, że wynagrodzenia te nie będą korzystały z przedmiotowego zwolnienia.

Jednakże tut. Organ wskazuje, iż dla zastosowania art. 20 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, konieczne jest aby Wnioskodawca otrzymujący wynagrodzenie z tytułu prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie w Hiszpanii był profesorem lub nauczycielem.

Jeżeli natomiast wynagrodzenie Zainteresowanego uzyskane będzie ze źródła określonego w art. 15 ww. umowy międzynarodowej jako praca najemna, wówczas powyższe zwolnienie przedmiotowe będzie przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem opodatkowania tego wynagrodzenia w Polsce.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do wskazanych we wniosku interpretacji, postanowień w zakresie interpretacji prawa podatkowego oraz orzeczeń sądów administracyjnych stwierdzić należy, iż rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl