ILPB2/415-577/14-4/TR - Skutki podatkowe zbycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-577/14-4/TR Skutki podatkowe zbycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko zastępowanej przez pełnomocnika #8722; radcę prawnego Panią przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2014 r. (data wpływu 12 sierpnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 31 lipca 2014 r. nr ILPB2/415-577/14-2/TR Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 31 lipca 2014 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 5 sierpnia 2014 r.), zaś w dniu 12 sierpnia 2014 r. (data nadania 8 sierpnia 2014 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni, wraz z mężem na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 5 czerwca 1990 r. jest współwłaścicielem w udziale wynoszącym 1/4 części, na prawach wspólności majątkowej nieruchomości gospodarstwa rolnego, składającej się z niezabudowanych działek: numer 6 o powierzchni 0,6198 ha, numer 4 o powierzchni 1,2534 ha, numer 3/1 o powierzchni 0,4162 ha, numer 3/2 o powierzchni 0,5924 ha, numer 3/3 o powierzchni 0,4380 ha, numer 3/4 o powierzchni 0,6197, numer 3/5 o powierzchni 0,5760 ha, numer 3/6 o powierzchni 0,0866 ha, o łącznej powierzchni 4,6021, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Na mocy umowy odpłatnego częściowego zniesienia współwłasności, zawartej w formie aktu notarialnego w dniu 10 kwietnia 2014 r. przed notariusz, Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem oraz osobą trzecią uzyskała na współwłasność prawo własności działki numer 3/1 o powierzchni 0,4162 ha, numer 3/2 o powierzchni 0,5924 ha, numer 3/4 o powierzchni 0,6197 ha, numer 3/5 o powierzchni 0,5760 ha, numer 3/6 o powierzchni 0,0866 ha, o łącznej powierzchni 2,2909 ha. Wnioskodawczyni wraz z mężem posiadają udział w wysokości 1/2 części w opisanym prawie własności.

Wnioskodawczyni wraz z współmałżonkiem, powyższe prawo współwłasności nieruchomości chce zbyć.

W uzupełnieniu wniosku wskazano co następuje.

Przedmiotowa nieruchomości przed zawarciem przez współwłaścicieli umowy częściowego zniesienia współwłasności, była własnością następujących osób:

1.

"A" w udziale wynoszącym 2/4 części;

2.

"B" w udziale wynoszącym 1/4 części;

3.

"C' w udziale wynoszącym I/4 części.

Cała nieruchomość składała się z następujących działek: numer 6 o powierzchni 0,6198 ha, numer 4 o powierzchni 1,2534 ha, numer 3/1 o powierzchni 0,4162 ha, numer 3/2 o powierzchni 0,5924 ha, numer 3/3 o powierzchni 0,4380 ha, numer 3/4 o powierzchni 0,6197 ha, numer 3/5 o powierzchni 0,5760 ha, numer 3/6 o powierzchni 0,0866 ha, o łącznej powierzchni 4,6021 ha" dla której Sąd Rejonowy dla prowadzi księgę wieczystą.

W związku z powyższym:

1.

"A", zgodnie z posiadanymi udziałami w wyniku zniesienia współwłasności, winna przysługiwać 1/2 przedmiotowej nieruchomości, tj. 2,30105 ha;

2.

"B" zgodnie z posiadanymi udziałami w wyniku zniesienia współwłasności, winna przysługiwać 1/4 przedmiotowej nieruchomości, tj. 1,150525 ha;

3.

"C", zgodnie z posiadanymi udziałami w wyniku zniesienia współwłasności, winna przysługiwać 1/4 przedmiotowej nieruchomości, tj. 1,150525 ha.

Wartość całej nieruchomości, przed zniesieniem współwłasności oszacowana została na kwotę: 14.726.720,00 zł. Na podstawie umowy odpłatnego częściowego zniesienia współwłasności, małżonkowie nabyli do majątku wspólnego wyłączne prawo własności działki numer 6 o powierzchni 0,6198 ha, numer 4 o powierzchni 1,2534 ha numer 3/3 o powierzchni 0,4380 ha #8722; o łącznej powierzchni 2,3112 ha. W związku z powyższym małżonkowie otrzymali o 101,5 m2 więcej powierzchni nieruchomości, niż im przysługiwało zgodnie z posiadanymi udziałami. Tym samym, małżonkowie wypłacili pozostałym współwłaścicielom kwotę 32.480,00 zł tytułem spłaty, stosownie do ich udziałów we współwłasności nieruchomości, tj. "C" kwotę 16.240,00 zł oraz "B" 16.240,00 zł.

Natomiast małżonkowie oraz "C", w wyniku częściowego zniesienia współwłasności nabyli do majątku wspólnego oraz osobistego ("C") na współwłasność prawo własności działki o numerze 3/1 o powierzchni 0,4162 ha, 3/2 o powierzchni 0,5924 ha, 3/4 o powierzchni 0,6197 ha, 3/5 o powierzchni 0,5760 ha oraz 3/6 o powierzchni 0,0866 ha, o łącznej powierzchni 2,2909 ha #8722; w udziałach po 1/2 części. W związku z powyższym, małżonkowie oraz "C" nabyli łącznie o 101,5 m2 przedmiotowej nieruchomości mniej niżby to wynikało z posiadanych udziałów. W zamian za co otrzymali tytułem spłat ww. kwoty pieniężne.

W nawiązaniu do przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni wskazała również, że:

1.

wartość udziału w nieruchomości nabytego przez "B" w wyniku częściowego zniesienia współwłasności nie mieści się w wartości, bowiem przekracza o 101,5 m2 (tekst jedn.: zgodnie z oszacowaniem o 32.480,00 zł) wartość udziału w nieruchomości posiadanego przez nich na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 5 czerwca 1990 r.;

2.

wartość udziału w nieruchomości nabytego przez "C" w wyniku częściowego zniesienia współwłasności mieści się w wartości udziału w nieruchomości posiadanego przez nią na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 5 czerwca 1990 r. oraz odziedziczonych po zmarłym mężu (wartość ta jest nawet o wspomniane wyżej wartości niższa od posiadanych przez nią udziałów przed zniesieniem współwłasności);

3.

wartość udziału w nieruchomości nabytego przez "B" w wyniku częściowego zniesienia współwłasności mieści się w wartości udziału w nieruchomości posiadanego przez nich na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 5 czerwca 1990 r. (wartość ta jest nawet o wspomniane wyżej wartości niższa od posiadanych przez nią udziałów przed zniesieniem współwłasności).

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że planowane zbycie nieruchomości będzie zbyciem odpłatnym, a wartość udziału w nieruchomości nabytego przez Wnioskodawczynię oraz jej małżonka do majątku wspólnego w wyniku częściowego zniesienia współwłasności mieści się w wartości udziału w nieruchomości, posiadanego przez nich na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 5 czerwca 1990 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wobec Wnioskodawczyni, w przypadku zaistnienia powyższego zdarzenia przyszłego, powstanie obowiązek podatkowy na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350).

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powstanie wobec niej obowiązek podatkowy z tytułu zbycia prawa na nieruchomości na rzecz dewelopera w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a tej ustawy, za źródło przychodu uznawane jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udział nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Na podstawie powyższego przepisu, została sformułowana generalna zasada, zgodnie z którą gdy odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, sprzedaż ta nie jest źródłem przychodu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że umowa odpłatnego częściowego zniesienia współwłasności nie zmieniła charakteru prawnego prawa współwłasności na nieruchomości, a jedynie spowodowała, że część prawa współwłasności została przekształcona w prawo własności, a Wnioskodawczyni nadal jest współwłaścicielką udziałów przysługujących jej na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 5 czerwca 1990 r. Co więcej, wskazania wymaga, że udział Wnioskodawczyni i jej małżonka nie uległ zwiększeniu w stosunku do powierzchni, która przypadała na ich udział w nieruchomości, sprzed zawarcia umowy odpłatnego zniesienia współwłasności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że dołączone do wniosku dokumenty nie podlegały weryfikacji w toku niniejszego postępowania, gdyż upoważniony do wydania interpretacji indywidualnej organ podatkowy orzeka tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Co oznacza, że organ rozpatrujący konkretną sprawę nie ma możliwości modyfikowania (uzupełniania, odtwarzania) stanu faktycznego tej sprawy, nie prowadzi również postępowania dowodowego w trybie działu IV Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl