ILPB2/415-558/10-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-558/10-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 29 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów z kapitałów pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów z kapitałów pieniężnych.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 oraz art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 18 czerwca 2010 r., znak ILPB2/415-558/10-2/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Wezwanie wysłano w dniu 18 czerwca 2010 r. (skutecznie doręczono w dniu 28 czerwca 2010 r.), natomiast w dniu 5 lipca 2010 r. (data nadania 1 lipca 2010 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany będzie wkrótce akcjonariuszem spółki akcyjnej i jest obecnie wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Po objęciu akcji spółki akcyjnej i rejestracji akcji w KRS, spółka akcyjna zamierza podnieść kapitał zakładowy w drodze zwiększenia wartości nominalnej akcji. Opłacenie zwiększenia wartości nominalnej akcji akcjonariuszy ma nastąpić w zamian za wkład niepieniężny w postaci udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wkład niepieniężny wniosą wszyscy akcjonariusze, jednocześnie wszyscy akcjonariusze spółki akcyjnej są wspólnikami spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której udziały są wnoszone aportem do spółki akcyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podwyższenie kapitału zakładowego w spółce akcyjnej poprzez zwiększenie wartości nominalnej akcji akcjonariuszy w zamian za wkład niepieniężny podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana powyżej operacja nie spowoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Z brzmienia przepisu art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ustawodawca wiąże określone skutki prawne w zakresie podatku dochodowego z objęciem akcji w zamian za aport po stronie podmiotów wnoszących wkład. Zainteresowany wskazuje, iż w przypadku Jego i pozostałych akcjonariuszy nie ma do czynienia z objęciem akcji, lecz podniesieniem wartości nominalnej akcji już będących w posiadaniu akcjonariuszy. Zatem, w opinii Wnioskodawcy, podwyższenie kapitału zakładowego przez akcjonariuszy w drodze wniesienia dodatkowych wkładów niepieniężnych nie jest przychodem dla akcjonariuszy - osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do przepisu art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy, jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, między innymi, nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny (art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), podwyższenie kapitału zakładowego w spółkach kapitałowych następuje przez podwyższenie wartości nominalnej akcji istniejących lub ustanowienie nowych (art. 431 § 1). Podwyższenie kapitału zakładowego powstaje z chwilą wpisania do rejestru we właściwym sądzie rejestrowym.

Z cytowanych przepisów wynika, że zachodzi konieczność objęcia nie tylko całej wartości nowoutworzonej akcji, ale także objęcia już istniejącej, w części dotyczącej jej podwyższonej wartości.

Z powyższego nie wynika zatem, że mogą być obejmowane tylko nowoutworzone akcje i to w całości.

Nie ma więc podstawy do przyjęcia na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych zawężającej wykładni art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przyjmującej, iż przychód powstanie jedynie w sytuacji jednokrotnego, pierwotnego objęcia nowoutworzonych akcji w zamian za wkład niepieniężny. Przepis ten nie stanowi bowiem o objęciu tylko nowoutworzonych akcji, ani o objęciu jednorazowym i pierwotnym, tj. związanym z utworzeniem akcji. Przepis ten stanowi natomiast, iż w przypadku objęcia akcji w zamian za określony wkład niepieniężny przychodem jest wartość nominalna akcji, a nie wartość nominalna pierwotna, tj. wartość nominalna akcji z chwili jej utworzenia.

Zasady ustalania przychodu z tytułu objęcia akcji w zamian za wkład niepieniężny zostały zawarte w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 9 wyżej cytowanej ustawy, w którym ustawodawca kwalifikuje ten rodzaj przychodów do przychodów z kapitałów pieniężnych. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość akcji w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy wynika natomiast, iż przychód określony w art. 17 ust. 1 pkt 9 przedmiotowej ustawy powstaje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki.

Z brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 9 cytowanej wyżej ustawy wynika, że ustawodawca wiąże określone skutki prawne w zakresie podatku dochodowego z objęciem akcji w zamian za aport po stronie podmiotów wnoszących wkład. Gdy podmiot wnosi do spółki kapitałowej (z. o.o. lub akcyjnej) wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, osiąga w związku z tą operacją przychód. Jest nim nominalna wartość udziałów (akcji) objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Zestawiając ww. przepisy, należy stwierdzić, że nie ma znaczenia, czy podwyższenie kapitału zakładowego następuje w drodze emisji nowych akcji, czy też podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji. W obu przypadkach przychodem jest bowiem nominalna wartość akcji.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość akcji, co wynika wprost z literalnego brzmienia treści art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wyniku podwyższenia wartość nominalna akcji ulegnie zmianie i w tym przypadku przychodem podlegającym opodatkowaniu będzie kwota odpowiadająca zwiększeniu wartości dotychczasowych akcji.

Zatem podwyższenie kapitału zakładowego w spółce akcyjnej poprzez zwiększenie wartości nominalnej akcji będących w posiadaniu Wnioskodawcy w zamian za wkład niepieniężny podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl