ILPB2/415-537/09-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-537/09-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) uzupełnionym w dniu 18 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kapitałów pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. Pan złożył do Ministerstwa Finansów wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kapitałów pieniężnych. Pismem z dnia 18 maja 2009 r. nr (...) Ministerstwo Finansów - działając na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - przekazało wniosek Pana do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił - w drodze ww. rozporządzenia - dyrektorów czterech izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest - w związku z § 6 ww. rozporządzenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Od dnia 1 lipca 2007 r. wniosek o wydanie w indywidualnej sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego składa się na formularzu ORD-IN, którego wzór określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz sposobu uiszczenia opłaty od wniosku (Dz. U. Nr 112, poz. 771).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 2 lutego 2009 r. na rachunek pieniężny Wnioskodawcy w Domu Maklerskim), wpłynęły pełne odsetki w wysokości 1 872 zł od 600 szt. trzyletnich obligacji Skarbu Państwa - XX zakupionych na Giełdzie za pośrednictwem Domu Maklerskiego w okresie odsetkowym od 1 sierpnia 2008 r. do 1 lutego 2009 r.

W dniu 2 lutego 2009 r. w chwili wypłaty odsetek Dom Maklerski potrącił tytułem podatku dochodowego od tych odsetek kwotę 259 zł.

Pismami - wezwaniami z dnia 11 lutego 2009 r., 27 marca 2009 r. oraz 19 maja 2009 r. - Dom Maklerski żądał zapłaty kwoty 97 zł informując Wnioskodawcę, że od odsetek z obligacji XX w wysokości 1 872 zł powinien zostać pobrany podatek w wysokości 356 zł (19% x 1 872 zł) a ponieważ podatek został błędnie pobrany w wysokości 259 zł zwrócono się z prośbą o wpłatę zadłużenia w kwocie 97 zł w terminie 14 dni od otrzymania przedmiotowego pisma.

Obustronna korespondencja między Domem Maklerskim który zażądał wpłaty 97 zł, a Wnioskodawcą który odmawiał spełnienia tego żądania nie zmieniła stanowisk stron. Wyjaśnienia i uzasadnienia Zainteresowanego w pismach z dnia 26 lutego 2009 r. i 20 kwietnia 2009 r., że koszty obowiązkowego wykupu odsetek od trzyletnich obligacji Skarbu Państwa (od pierwszego dnia okresu odsetkowego do dnia zakupu obligacji w danym okresie odsetkowym) nie są dochodem, a są kosztami powiększenia źródła dochodu i że podwójne opodatkowanie podatkiem dochodowym odsetek w chwili sprzedania obligacji u sprzedającego i powtórne opodatkowanie tych samych odsetek u kupującego na końcu okresu odsetkowego nie znalazły zrozumienia w Domu Maklerskim.

Wnioskodawca przedstawia stan faktyczny dotyczący rozliczenia odsetek od obligacji.

W sześciomiesięcznym okresie odsetkowym od 1 sierpnia 2008 r. do 1 lutego 2009 r. Zainteresowany zakupił na Giełdzie za pośrednictwem Domu Maklerskiego 600 szt. trzyletnich obligacji Skarbu Państwa - XX

Zakup 600 szt. obligacji trzyletnich Skarbu Państwa - XX

L.p. Data zakupu Ilość (szt.) Koszty zakupu odsetek i prowizja Wartość (zł)

1.

28 sierpnia 2008 r. 350 odsetki 350 x 0,53 185,50

prowizja zakupu obligacji 87,93

2.

1 października 2008 r. 50 odsetki 50 x 1,07 53,50

prowizja zakupu obligacji 31,77

3.

5 stycznia 2009 r. 100 odsetki 100 x 2,70 270,00

prowizja zakupu obligacji 25,67

4.

21 stycznia 2009 r. 100 odsetki 100 x 2,97 297,00

prowizja zakupu obligacji 25,72

Łącznie: 600 odsetki zakupione 806,00

prowizje zakupu obligacji 171,09

razem koszty 977,09

Aby określić dochód do opodatkowania 19% podatkiem dochodowym od zysku kapitałowego w postaci odsetek w wys. 1 872 zł (za okres odsetkowy od 1 sierpnia 2008 r. do 1 lutego 2009 r.) Dom Maklerski powinien od wartości pełnych odsetek od 600 szt. obligacji za cały okres odsetkowy (600 x 3,12 = 1 872 zł) odliczyć koszty powiększenia źródła dochodu - ilość posiadanych obligacji a więc koszty wykupu odsetek w wys. 806 zł (od pierwszego dnia okresu odsetkowego, tj. 1 sierpnia 2008 r. do daty zakupu obligacji - odsetek, które u kupującego są kosztem) oraz koszty obsługi transakcji równe prowizji zakupu obligacji w wys. 171,09 zł W przypadku Wnioskodawcy koszty zakupu 600 szt. obligacji na Giełdzie w czasie trwania okresu odsetkowego razem wyniosły 977,09 zł.

Tak więc dochód do opodatkowania wynosi:

pełne odsetki od 600 szt. obligacji równe 1 872,00 zł wpłacone na rachunek Wnioskodawcy w Domu Maklerskim.

Razem koszty zakupu 600 szt. obligacji równe 977,09 zł w czasie trwania okresu odsetkowego.

Dochód (netto) do opodatkowania równe 894,91 zł - 19% podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy do wyliczenia dochodu do opodatkowania 19% podatkiem dochodowym z wypłaconych odsetek w części wykupionych przy zakupie obligacji trzyletnich Skarbu Państwa na Giełdzie w czasie trwania sześciomiesięcznego okresu odsetkowego nie należy stosować przepisów o opodatkowaniu zysków kapitałowych (netto) ze źródła dochodu - obligacji Skarbu Państwa tj. uwzględnienia kosztów uzyskania dochodu i powiększenia źródła dochodu.

2.

Czy podwójne opodatkowanie podatkiem dochodowym odsetek od obligacji Skarbu Państwa sprzedanych - kupionych na Giełdzie wraz z odsetkami w czasie trwania sześciomiesięcznego okresu odsetkowego u sprzedającego i u kupującego obligacje, stosowane przez Dom Maklerski jest prawnie uzasadnione.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania pierwszego - dochód do opodatkowania 19% podatkiem dochodowym z obligacji Skarbu Państwa powinien być rozliczony czyli pomniejszony o koszty uzyskania tego dochodu, czyli kosztów powiększenia źródła dochodu (ilość posiadanych obligacji), tj. kosztów wykupu odsetek w chwili nabywania obligacji, kosztów obsługi transakcji równych prowizji zakupu obligacji, kosztów prowadzenia rachunku pieniężnego i rachunku papierów wartościowych w Domu Maklerskim itp.

Wnioskodawca podkreśla, że koszt wykupu odsetek w chwili nabywania obligacji Skarbu Państwa na Giełdzie na pewno nie jest dla nabywcy dochodem a tym bardziej nie powinien być uznany jako dochód podlegający opodatkowaniu.

Przedstawiając stanowisko do pytania drugiego Zainteresowany uważa, że odsetki od zakupionych na Giełdzie obligacji trzyletnich Skarbu Państwa w czasie trwania sześciomiesięcznego okresu odsetkowego są opodatkowane przez Dom Maklerski 19% podatkiem dochodowym u sprzedającego (od wartości odsetek od pierwszego dnia okresu do dnia sprzedaży obligacji) oraz powtórnie 19% podatkiem dochodowym u kupującego od tej samej wartości odsetek zakupionych wraz z obligacjami, podatkiem pobranym w dniu wypłaty pełnych odsetek na koniec okresu odsetkowego. Tak więc odsetki te są podwójnie opodatkowane 19% podatkiem dochodowym u sprzedającego i u kupującego obligacje, przy czym dla sprzedającego są dochodem a u kupującego kosztem (nie dochodem) związanym z powiększeniem źródła dochodu - ilości posiadanych obligacji Skarbu Państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obligacja, podobnie jak akcja, jest papierem wartościowym. W przeciwieństwie jednak do akcji dającej prawo do udziału w majątku firmy, obligacja jest papierem dłużnym, narzędziem kredytu dla jej emitenta.

Zasady emisji, zbywania, nabywania i wykupu obligacji określa ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300 z późn. zm.). Stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 tej ustawy obligacja jest papierem wartościowym emitowanym w serii, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji (obligatariusza) i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia. Świadczeniem tym jest wykup obligacji. W przypadku gdy świadczenie to ma charakter pieniężny emitent wykupując obligacje zobowiązuje się do zwrotu, w ściśle określonym terminie, pożyczonej kwoty wraz z należnymi odsetkami.

Z informacji zawartych w Prospekcie informacyjnym obligacji Skarbu Państwa - dostępnym na stronie internetowej www.obligacjeskarbowe.pl, opisane w stanie faktycznym obligacje trzyletnie - symbol TZ (skrót od Trzyletnie Zmiennoprocentowe) są obligacjami rynkowymi, notowanymi na Giełdzie Papierów Wartościowych. Wartość nominalna jednej obligacji wynosi 100 zł W pierwszym dniu sprzedaży obligacje sprzedawane były po cenie emisyjnej. W kolejnych dniach cena emisyjna obligacji jest powiększona o wartość naliczonych odsetek.

Dzienna cena sprzedaży równa się cena emisyjna plus wartość odsetek naliczonych od wartości nominalnej.

Obligacje trzyletnie są obligacjami o zmiennym oprocentowaniu aktualizowanym co sześć miesięcy. Odsetki są wypłacane właścicielowi obligacji co pół roku.

Przedmiotowe papiery wartościowe można kupić m.in.:

* na rynku pierwotnym,

* na rynku wtórnym regulowanym - na Giełdzie Papierów Wartościowych

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Z kolei w myśl postanowień art. 17 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych.

Artykuł 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, z zastrzeżeniem art. 52a, który zwalnia z opodatkowania m.in. odsetki i dyskonto od nabytych papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - nabytych przed dniem 1 grudnia 2001 r. Natomiast ust. 6 tego artykułu stanowi, iż zryczałtowany podatek o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9 pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1,2 i 4, ust. 5a i 5d.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie bowiem z przywołanymi powyżej przepisami prawa a w szczególności na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsetki od papierów wartościowych w tym odsetki od obligacji stanowią przychody z kapitałów pieniężnych. Od ww. odsetek pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 30a ust. 1 pkt 2 i ust. 6 ww. ustawy). Wskazać zatem należy, że w stanie faktycznym opisanym we wniosku Dom Maklerski postąpił prawidłowo pobierając jako płatnik zryczałtowany podatek dochodowy od odsetek wypłacanych na koniec okresu odsetkowego zarówno w stosunku do Wnioskodawcy (nabywcy) jak i zbywcy przedmiotowych obligacji.

Ponadto informuje, się, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Wydając interpretację w trybie ww. przepisu organ nie oblicza wysokości należnego podatku. W związku z tym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie ustosunkował się do przedstawionych przez Wnioskodawcę obliczeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl