ILPB2/415-509/14-2/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-509/14-2/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.), ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) oraz postanowieniami statutu. W Statucie, w paragrafie 77 wymienione są z nazwy organy Spółdzielni. Są nimi: Walne Zgromadzenie, Rada Nadzorcza, Zarząd, Rady Osiedli.

Rady Osiedli składają się z 8-21 członków wybieranych w wyborach bezpośrednich, spośród zgłoszonych kandydatów na okres 3 lat, w jednomandatowych osiedlowych okręgach wyborczych obejmujących członków osiedli wchodzących w skład Kierownictw Osiedli. Nadzór nad działalnością Rad Osiedli pełni Rada Nadzorcza.

Do zakresu działalności Rad Osiedli należy:

* uchwalanie planów gospodarczych zgodnie z wytycznymi Rady Nadzorczej lub Zarządu, w przypadku braku Rady Nadzorczej w ramach planów ogólnych Spółdzielni oraz kontrola ich realizacji,

* uchwalanie wysokości opłat na pokrycie kosztów na eksploatację i utrzymanie nieruchomości,

* wnioskowanie do Zarządu Spółdzielni o nawiązanie i rozwiązanie umowy o pracę z kierownikiem osiedla,

* zatwierdzanie struktury i schematu organizacyjnego kierownictwa osiedla,

* opiniowanie działalności społeczno-kulturalnej oświatowej na terenie jej działania,

* wydawanie opinii na temat zagospodarowania terenów na cele ogólnospółdzielcze, wydawanie opinii w sprawach przeznaczenia lokali użytkowych,

* rozpatrywanie skarg na działalność kierownika osiedla i jego zastępców,

* rozpatrywanie innych spraw związanych z działalnością osiedla, w tym również zleconych przez Radę Nadzorczą,

* organizowanie pomocy i opieki społecznej oraz organizowanie rozjemstwa.

Za pracę w Radzie Osiedli jej członkowie otrzymują wynagrodzenie w wysokości procentowej w stosunku do minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.). Wynagrodzenie jest wypłacane za udział w posiedzeniach Rady Osiedla, jej Prezydium oraz komisjach w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń.

Wynagrodzenie otrzymywane przez członków Rad Osiedli zaliczane jest do przychodu zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 powyższej ustawy stosowane są koszty uzyskania przychodu oraz odprowadzana jest z tego tytułu zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z obowiązującą skalą podatkową.

Na koniec roku Spółdzielnia sporządza informację o uzyskanych dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy - PIT-11.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Spółdzielnia Mieszkaniowa zwraca się z prośbą o wydanie opinii czy prawidłowo rozlicza osoby pracujące w Radzie Osiedli przyjmując ich wynagrodzenie za przychód z działalności wykonywanej osobiście, stosując koszty uzyskania przychodu i pobierając podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawiając na koniec roku PIT-11.

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowo rozlicza członków Rad Osiedli uznając ich wynagrodzenie za przychód zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), stosując zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 powyższej ustawy koszty uzyskania przychodu oraz odprowadzając z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z obowiązującą skalą podatkową i sporządzając na koniec roku informację o uzyskanych dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy - PIT-11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczona została działalność wykonywana osobiście. W ramach tego źródła przychodów w art. 13 ustawodawca wyróżnił m.in. w punkcie 7 przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Wynagrodzenia osób określonych w ww. przepisie są opodatkowane według uregulowań zawartych w art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy lub też, jeżeli spełnione są przesłanki określone w treści art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy - według zasad zawartych w tym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że członkowie Rady Osiedli otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady Osiedla, jej Prezydium oraz komisjach, w formie miesięcznego ryczałtu, bez względu na ilość posiedzeń, w wysokości procentowej w stosunku do minimalnego wynagrodzenia za pracę, określonego w art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 35 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1443), organami spółdzielni są:

1.

walne zgromadzenie;

2.

rada nadzorcza, zwana dalej "radą";

3.

zarząd;

4.

w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich (art. 59).

Artykuł 35 § 3 ustawy - Prawo spółdzielcze wskazuje ponadto, że statut może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w § 1, składających się z członków spółdzielni. W takim wypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków.

Natomiast w myśl przepisu art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1222 z późn. zm.), członkowie innych niż zarząd organów spółdzielni mieszkaniowej pełnią swoje funkcje społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Do organów stanowiących spółdzielni, co do zasady, zalicza się walne zgromadzenie lub zebranie grup członkowskich oraz radę nadzorczą.

Zgodnie z art. 36 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze, najwyższym organem spółdzielni jest walne zgromadzenie. Art. 44 tejże ustawy wskazuje z kolei, że rada nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością spółdzielni.

Cechą charakterystyczną organów stanowiących spółdzielni jest przyznane przez ustawę oraz statut uprawnienie do podejmowania uchwał w istotnych dla spółdzielni sprawach, w szczególności zaś dotyczących rozpatrywania i zatwierdzania sprawozdań, bilansów oraz rachunków zysków i strat za rok ubiegły i rozliczanie władz spółdzielni z wykonywania przez nie obowiązków. Istotnym elementem uprawnień organów stanowiących jest więc prawo nadzoru nad organami wykonawczymi i wynikające z niego uprawnienie do odwołania organu wykonawczego.

Organem wykonawczym spółdzielni jest zarząd. Zgodnie z art. 48 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze, zarząd kieruje działalnością spółdzielni oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Natomiast zakres działania rady osiedla jest zdecydowanie odmienny od zakresu działania organów stanowiących. Rada osiedla nie jest organem stanowiącym Spółdzielni (osoby prawnej). Pełni funkcję opiniotwórczą i doradczą dla organów stanowiących Spółdzielni, co wynika również z opisanego we wniosku stanu faktycznego.

Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów członków Rady Osiedla do jakiejkolwiek kategorii określonej w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności w związku przywołanym przez Zainteresowanego art. 13 pkt 7 tejże ustawy-czyli do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Przychody członków Rady Osiedla, z tytułu pełnionych funkcji, byłyby bowiem przychodami z tego źródła wyłącznie wówczas, gdyby rzeczona Rada Osiedla była organem stanowiącym osoby prawnej.

W związku z powyższym opisane przychody członków Rady Osiedla należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy podatkowej, źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Natomiast z treści art. 42a tej ustawy wynika, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując: Spółdzielnia wypłacając wynagrodzenia członkom Rady Osiedla nie jest zobowiązana do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawiania informacji PIT-11.

Spółdzielnia ma natomiast obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, w której powinna wykazać wartość wypłaconych świadczeń jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Wspomnianą informację Spółdzielnia jest zobowiązana przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenie oraz złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika - w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl