ILPB2/415-506/10-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-506/10-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2010 r. (data wpływu 15 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem (data wpływu 12 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 29 czerwca 2010 r. nr ILPB2/415-506/10-2/ES, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 29 czerwca 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 6 lipca 2010 r.), natomiast w dniu 12 lipca 2010 r. (data nadania 8 lipca 2010 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu x 2009 r. Spółka podpisała z Zarządem Województwa jako Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu "Umiesz..., umiem. - przezwyciężanie barier edukacyjnych uczniów Szkoły poprzez zajęcia pozalekcyjne, ukierunkowane na rozwój i wyrównywanie wiedzy" w ramach poddziałania 9.1.2 POKL, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z treścią § 2 umowy na realizację projektu Instytucja Pośrednicząca przyznała dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej.

Projekt jest realizowany w terminie od 1 września 2009 r. do 31 sierpnia 2011 r. Realizację projektu zapewniają na podstawie umowy zatrudnienia, 3 osoby: koordynator projektu, specjalista ds. monitorowania projektu, metodyk projektu.

Osoby te działają w oparciu o regulaminy stanowisk, uwzględniające ogólne obowiązki pracownika oraz obowiązki wynikające ze specyfiki stanowisk. Regulaminy stanowisk przewidują wykonanie, zależnie od potrzeb projektu, zadań innych, niż przewidziane w regulaminie.

Realizację projektu Spółka powierzyła również:

a.

zatrudnionym na umowę-zlecenie trzem lektorom języków obcych;

b.

zatrudnionym na umowę-zlecenie pięciu nauczycielom zajęć przedmiotowych (matematyka, przyroda, informatyka, profilaktyka pedagogiczna);

c.

zatrudnionemu na umowę-zlecenie administratorowi projektu;

d.

zatrudnionej na umowę-zlecenie osobie do obsługi finansowo-księgowej projektu.

Działanie każdej z osób wymienionych w punktach a) i b) zdecydowanie przekracza pojęcie wykonania "określonych czynności", bowiem muszą one przygotować program zajęć pozalekcyjnych, a po zaakceptowaniu przez metodyka zrealizować go stosując różne techniki nauczania.

Działanie zarówno osoby zatrudnionej do obsługi finansowo-księgowej, jak i administratora projektu również przekracza pojęcie wykonania "określonych czynności". Obsługa finansowo-księgowa dotyczy prowadzenia pełnej księgowości, obsługi zobowiązań podatkowych oraz wypłat wynagrodzeń, dotyczy również współpracy w zakresie rozliczania dotacji i przygotowywania wniosków o wypłaty kolejnych transz. Administrator projektu posiada zakres obowiązków, dodatkowo w całym okresie realizacji projektu może dostać inne zadania, nie wymienione w zakresie obowiązków, ale związane z realizacją projektu.

W okresie od 1 września 2009 r. do chwili obecnej Spółka potrąca podatek od wynagrodzeń wszystkich pracowników, zatrudnionych przy realizacji projektu unijnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka, jako odpowiedzialna za odprowadzenie podatków od wynagrodzeń swoich pracowników, była zobowiązana i dalej jest zobowiązana do potrącania podatków od wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na umowę oraz pracowników zatrudnionych na umowę-zlecenie, wymienionych w punktach od a) do d), czy też w przypadku realizacji projektu unijnego, dotowanego częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego, częściowo z budżetu Państwa (dotacja rozwojowa), pracownicy wyżej wymienieni byli i są zwolnieni od podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnicy-osoby fizyczne, pracujący przy wykonywaniu zadań unijnych, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ spełniają wszystkie warunki, określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm), a mianowicie

1.

podatnicy-osoby fizyczne uzyskują dochody otrzymane od organizacji międzynarodowej, jaką jest Unia Europejska, ze środków bezzwrotnej pomocy na podstawie umowy zawartej przez właściwego ministra, przekazanych za pośrednictwem Zarządu Województwa, jako podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków tej pomocy;

2.

podatnicy-osoby fizyczne bezpośrednio realizują cel programu, jakim jest dobre przygotowanie uczniów do dalszych etapów kształcenia w gimnazjum i liceum przez stworzenie im możliwości poznania i rozwijania zainteresowań i zdolności przedmiotowych do matematyki, przyrody, informatyki i dwóch języków obcych;

3.

Spółka bezpośrednio realizująca cel programu unijnego, finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zleciła zatrudnionym zadania szersze niż pojęcie "określone czynności".

Wnioskodawca opiera swoją opinię na:

a.

stanowisku WSA w Poznaniu (sygn. akt I SA/Po 247/09);

b.

rozstrzygnięciu NSA (sygn. akt II FSK 1457/07);

c.

piśmie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym (znak DZF-IV-92261-54-ASt/08/2957 z 21 marca 2008 r.), w którym czytamy, że: "dotacja rozwojowa - jako jeden z rodzajów dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych - jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych oraz od podatku dochodowego od osób fizycznych - na podstawie odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, iż od podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione są te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

* dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

* podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod literą a) cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z kolei w odniesieniu do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy podkreślić, iż wymaga on by podatnik realizował cel programu bezpośrednio. Istotną okolicznością zatem - w myśl tego przepisu - wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca - płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Jak wynika z informacji zawartych we wniosku Spółka podpisała w 2009 r. z Zarządem Województwa jako Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu "Umiesz..., umiem... - przezwyciężanie barier edukacyjnych uczniów Szkoły poprzez zajęcia pozalekcyjne, ukierunkowane na rozwój i wyrównywanie wiedzy" w ramach poddziałania 9.1.2 POKL, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach niniejszej umowy Beneficjent (Wnioskodawca) otrzymuje dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej.

Projekt jest realizowany w terminie od 1 września 2009 r. do 31 sierpnia 2011 r. Realizację projektu zapewniają osoby na podstawie umów zatrudnienia (umów o pracę, umów zlecenia).

Osoby te działają w oparciu o regulaminy stanowisk, uwzględniające ogólne obowiązki osób wykonujących zadania projektu oraz obowiązki wynikające ze specyfiki stanowisk. Regulaminy stanowisk przewidują wykonanie, zależnie od potrzeb projektu, zadań innych, niż przewidziane w regulaminie.

Należy wyjaśnić, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

System przepływów finansowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki uregulowany został m.in. w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. Nr 175, poz. 1232 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy ustawy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach powołanej wyżej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006 r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów z budżetu państwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle ww. aktów prawnych środki Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

Zatem źródłem finansowania wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będą krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu. Tym samym do wynagrodzeń tych osób nie może znaleźć zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Reasumując, wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę zlecenie realizujących projekt "Umiesz..., umiem... - przezwyciężanie barier edukacyjnych uczniów Szkoły poprzez zajęcia pozalekcyjne, ukierunkowane na rozwój i wyrównywanie wiedzy" w ramach poddziałania 9.1.2 POKL wypłacone ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy wskazać, iż powołane w treści wniosku wyroki sadów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl