ILPB2/415-505/08-4/AJ - Opodatkowanie renty otrzymywanej z Niemiec.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-505/08-4/AJ Opodatkowanie renty otrzymywanej z Niemiec.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 5 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 24 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Niemiec - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Niemiec oraz Ordynacji podatkowej w zakresie stwierdzenia nadpłaty.

Z uwagi na braki formalne Wnioskodawca został wezwany pismem z dnia 15 października 2008 r., znak ILPB2/415-505/08-2/AJ, do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego o informację, czy renta otrzymywana przez Wnioskodawcę pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego, własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do wszystkich pytań zawartych we wniosku oraz złożenie podpisu pod oświadczeniem, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Ponadto, w związku z tym, że ww. wniosek dotyczy dwóch stanów faktycznych: w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w Ordynacji podatkowej, a uiszczona została opłata w kwocie 75 zł., tj. w wysokości nie odpowiadającej 2 stanom faktycznym, Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia wniosku o brakującą kwotę w wysokości 75 zł, bądź wskazania, którego stanu faktycznego dotyczy uiszczona kwota.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20 października 2008 r., a w dniu 22 października 2008 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 21 lutego 2005 r. do dnia 31 grudnia 2007 r., mieszkając w Polsce, Wnioskodawca otrzymywał rentę zagraniczną z RFN. Rentę przekazywano na konto bankowe, a bank odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Od 1 stycznia 2008 r. bank zaprzestał naliczania i przekazywania do urzędu skarbowego zaliczek na podatek, twierdząc, że świadczenia te podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech. Niemiecka instytucja ubezpieczeniowa poinformowała, iż świadczenie to nie jest opodatkowane w Niemczech i że należy opodatkować je w Polsce według polskiego prawa.

Natomiast, w nawiązaniu do okresu od dnia 21 lutego 2005 r. do dnia 31 grudnia 2005 r., Bank pisemnie poinformował, że Wnioskodawca może zwrócić się w trybie art. 75 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku PIT oraz zwrot nienależnie zapłaconego podatku.

Zainteresowany wyjaśnił, że otrzymywana przez Niego renta pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego. Pracodawca w Niemczech potrącał z wynagrodzenia Zainteresowanego składki na obowiązkowy fundusz emerytalno-rentowy i odprowadzał je do właściwego organu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

1.

W jakim kraju podlega opodatkowaniu świadczenie rentowe w roku 2008?

2.

W jakiej formie (rozliczenie miesięczne/roczne) i na jakim formularzu należy zapłacić zaliczki na podatek w Polsce?

3.

Kto jest płatnikiem zaliczki na podatek: bank czy podatnik?

4.

Jaki kurs waluty należy stosować do wyliczenia kwoty należnego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczki na podatek dochodowy w roku 2008 powinny być płacone w Polsce, a bank nadal powinien pobierać zaliczki na podatek dochodowy i przekazywać je do urzędu skarbowego.

Zdaniem Zainteresowanego, Niemiecka Instytucja Ubezpieczeniowa nie dokonywała w latach 2005-2007 potrącenia zaliczek na podatek dochodowy w Niemczech oraz nie dokonuje ich nadal.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a tej ustawy przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ust. 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż renta otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawca wyraźnie oświadczył, że otrzymana przez Niego renta pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że otrzymywane przez Zainteresowanego świadczenie podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech, wobec czego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia w Polsce podatku dochodowego od uzyskiwanych z tego tytułu dochodów. W związku z tym, bank w Polsce (płatnik) nie powinien od tych należności pieniężnych pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W konsekwencji bezprzedmiotowe jest rozstrzygnięcie w kwestii, w jakiej formie (rozliczenie miesięczne/roczne) i na jakim formularzu należy zapłacić zaliczki na podatek w Polsce oraz jaki kurs waluty należy stosować do wyliczenia kwoty należnego podatku.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie stwierdzenia nadpłaty, w dniu 31 października 2008 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPB2/415-505/08-5/AJ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl