ILPB2/415-50/09-4/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-50/09-4/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 16 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. Pani złożyła do Dyrektora Izba Skarbowej w Warszawie Biura Krajowej Informacji w Płocku wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Pismem z dnia 13 stycznia 2009 r. nr IPIA/071-15/09-2/JP Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - przekazał zgodnie z właściwością wniosek Pani do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, iż z dniem 1 stycznie 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 236, poz. 1632) zmieniające rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Powyższa zmiana dotyczy podatników posiadających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie województwa x., dla których od 1 stycznia 2009 r. interpretacje indywidualne w imieniu Ministra Finansów wydawane będą przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 stycznia 2009 r. jest Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, wysłano wezwanie do usunięcia braków formalnych w dniu 19 marca 2009 r. (skutecznie doręczono 24 marca 2009 r.), zaś w dniu 30 marca 2009 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 24 lutego 2005 r. Wnioskodawczyni z mężem zakupiła mieszkanie. Cena mieszkania wynosiła 75.000 zł. Na ten cel Wnioskodawczyni i Jej mąż zaciągnęli kredyt hipoteczny w kwocie 79.000 zł. z którego również sfinansowali remont mieszkania.

Dnia 26 marca 2007 r. Zainteresowana wraz z mężem sprzedała to mieszkanie za 150.000 zł. Ponieważ na mieszkaniu była hipoteka, bank wyraził zgodę na jego sprzedaż pod warunkiem, że kapitał kredytu zostanie spłacony przed podpisaniem aktu notarialnego. Kupujący w dniu 23 marca 2007 r. przelał na konto banku 76.000 zł. Natomiast w gotówce Wnioskodawczyni i jej mąż otrzymali 5000 zł (19 lutego 2007 r., tj. w dniu podpisania umowy przedwstępnej) oraz 49.000 zł w dniu 26 marca 2007 r. przelewem na konto, a 20.000 zł otrzymali również na konto kilka dni po podpisaniu aktu notarialnego, co w sumie daje 74.000 zł.

W dniu podpisania aktu, tj. 26 marca 2007 r. Wnioskodawczyni i Jej mąż zostali poinformowani przez notariusza o obowiązku zapłaty podatku dochodowego, ewentualnie złożenia oświadczenia, iż w ciągu 2 lat od sprzedaży zakupią nieruchomość.

W tym samym dniu, tuż przed podpisaniem aktu notarialnego, Wnioskodawczyni wymeldowała się wraz z mężem z tego mieszkania.

Po podpisaniu aktu sprzedaży, Wnioskodawczyni wraz z mężem udała się w celu złożenia oświadczenia do urzędu skarbowego, gdzie uzyskała informację, że czynność tą muszą dokonać tam, gdzie obecnie mieszkają. Poinformowano ich również, że podatek, który musieliby zapłacić wyniósłby 10% od kwoty 74.000 zł. czyli 7.400 zł.

Małżonkowie stawili się zatem we właściwym urzędzie skarbowym, gdzie złożyli ww. oświadczenie. Dowiedzieli się, że podatek muszą zapłacić od kwoty 150.000 zł lub za tę kwotę zakupić nieruchomość.

W dniu 22 października 2008 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem zakupiła działkę budowlaną za kwotę 170.000 zł. z czego 165.000 zł pochodzi z kredytu hipotecznego.

Zainteresowana wskazała, iż zarówno Ona jak i Jej małżonek nie odliczają ani nie odliczali odsetek od kredytu hipotecznego lub pożyczki przy rozliczaniu się z podatku dochodowego.

Ponadto, Wnioskodawczyni podaje, iż część pieniędzy ze zbycia mieszkania w kwocie 5.000 zł przeznaczyli na zakup działki (jako zadatek przy podpisaniu umowy przedwstępnej), 5.706,40 zł na opłaty związane z zakupem działki (podatki i taksy notarialne) oraz 5.204,42 zł na spłatę kapitału i odsetek zaciągniętego kredytu hipotecznego za zakup tej działki. Dodatkowo kwotę 5.628,45 zł. Wnioskodawczyni wraz z mężem przeznaczyła na modernizację i remont mieszkania, w którym obecnie zamieszkują. Na potwierdzenie ww. wydatków Zainteresowana posiada faktury i rachunki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaką kwotę podatku Wnioskodawczyni i Jej mąż powinni zapłacić - czy od 150.000 zł. czy od kwoty 74.000 zł. jaką rzeczywiście otrzymali, zgodnie z informacją uzyskaną w US.

Dlaczego zakupu działki Wnioskodawczyni i Jej mąż nie mogą rozliczyć w zeznaniu podatkowym jako wywiązanie się ze złożonego przez nich oświadczenia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, powinna Ona wraz z mężem zapłacić podatek od kwoty 74.000 zł. ponieważ tyle pieniędzy otrzymali od kupującego.

Urzędnicy US utrzymują, że przychód wyniósł 150.000 zł, nie jest istotne to, że 76.000 spłacił kupujący na poczet kredytu hipotecznego.

Wnioskodawczyni i Jej mąż uważają również, że fakt zakupu działki powinien być uznany jako wywiązanie się ze złożonego oświadczenia, ponieważ kredyt spłacić muszą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.), podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania zbycia złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.), wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Artykuł 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przepis ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowa nieruchomość, nabyta dnia 24 lutego 2005 r., została odpłatnie zbyta dnia 26 marca 2007 r. w chwili sprzedaży mieszkanie było obciążone kredytem. Nabywca nieruchomości dokonał spłaty ww. kredytu w kwocie 76.000 zł. Następnie dnia 22 października 2008 r. Zainteresowana wraz z mężem zakupiła działkę budowlaną za kwotę 170.000 zł z czego 165.000 zł pochodzi z kredytu hipotecznego.

Ponadto, zarówno Zainteresowana jak i Jej mąż nie odliczali, ani nie odliczają odsetek od kredytu na podstawie art. 26b ww. ustawy.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego, stwierdzić należy, że podatek od przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego powinien być naliczony od kwoty pozostałej po odliczeniu spłaty kredytu bankowego, a więc w analizowanym przypadku - od kwoty 74.000 zł. Wynika to z faktu, iż przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania w części wydatkowanej na spłatę kredytu zaciągniętego na jego zakup korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia bez znaczenia jest forma dokonania tej spłaty, tj. czy spłaty kredytu Wnioskodawczyni dokonała osobiście, czy też w Jej imieniu dokonał tego nabywca mieszkania.

Tut. organ stwierdza, iż za wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania na cele określone w przepisie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) nie można uznać zakupu działki budowlanej - w części sfinansowanej kredytem hipotecznym - gdyż zakup ten został dokonany ze środków pochodzących z kredytu, a nie ze środków pochodzących ze sprzedaży mieszkania.

Jednakże, należy przy tym wskazać, że na mocy art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy, z przedmiotowego zwolnienia można skorzystać w sytuacji, gdy przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania w 2007 r., zostanie przeznaczony w ciągu dwóch lat od dnia jej dokonania na spłatę kredytu zaciągniętego przez Zainteresowaną na zakup działki budowlanej, o ile grunt ten (w momencie nabycia) przeznaczony był pod budowę budynku mieszkalnego, zaś kredyt został zaciągnięty w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie, tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Wnioskodawczynię - jednego ze współwłaścicieli sprzedanej nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego ze współwłaścicieli-męża Wnioskodawczyni.

Mąż Zainteresowanej chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Końcowo, należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl