ILPB2/415-499/09-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-499/09-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 13 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nabytych w drodze spadku środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nabytych w drodze spadku środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wskazuje, że po śmierci swojej babci - zmarłej 14 lutego 2008 r. i ojca - zmarłego w dniu 19 października 2008 r., uzyskał sądowe stwierdzenie nabycia spadku (postanowienie z dnia 8 stycznia 2009 r.). Zainteresowany podaje, iż spadkiem były objęte:

* 72,1767 jednostki uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym po 146,04 zł za jednostkę, co stanowi kwotę 10 540,69 zł, od której fundusz inwestycyjny potrącił kwotę 2 003,00 zł stanowiącą 19% podatek dochodowy i przekazał na konto Wnioskodawcy kwotę 8 537,69 zł,

* 737,7034 jednostek rozrachunkowych w otwartym funduszu emerytalnym, po 23,72 zł za jednostkę, co stanowi kwotę 17 498,32 zł, od której fundusz emerytalny potrącił kwotę 3 325,00 zł stanowiącą 19% podatek dochodowy i przekazał na konto Wnioskodawcy kwotę 14 173,32 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zasadne jest potrącenie 19% podatku dochodowego od osób fizycznych od pełnej wartości jednostek uczestnictwa na dzień ich odkupienia od spadkobiercy przy jednostkach funduszu inwestycyjnego.

2.

Czy zasadne jest potrącenie 19% podatku dochodowego od osób fizycznych od pełnej wartości jednostek rozrachunkowych na dzień wypłaty ich równowartości spadkobiercy przy jednostkach otwartego funduszu emerytalnego.

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie, tj. w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nabytych w drodze spadku środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego. Natomiast w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży przez spadkobiercę jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym nabytych w drodze spadku w dniu 6 sierpnia 2009 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB2/415-499/09-3/JK.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do opodatkowania nabytych w drodze spadku środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego - pobranie 19% podatku dochodowego od całej wartości otwartego funduszu emerytalnego jest sprzeczne z ideą ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zainteresowany podkreśla, iż ww. ustawa zwalnia osoby najbliższe spadkodawcy od jakiegokolwiek podatku, nawet, gdy spadkiem objęte są nieruchomości o wielkiej wartości, czy też nawet wielomilionowe kwoty pieniężne. W opinii Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku spadkobierca może korzystać z odziedziczonych dóbr bez potrzeby uiszczania podatku dochodowego.

Zainteresowany wskazuje, iż musi płacić 19% podatek dochodowy, żeby odnieść korzyść z jednostek otwartego funduszu emerytalnego zgromadzonych przez ojca.

Zdaniem Wnioskodawcy, byłoby to może bardziej wytłumaczalne, gdyby podatnikiem obłożony był przyrost wartości jednostek funduszu w stosunku do wartości wypłaconych przez spadkodawcę, ale nie cała kwota stanowiąca wartość funduszu na dzień ich wypłaty spadkobiercy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ogólna zasada ustalania dochodu wyrażona w art. 9 ust. 2 powołanej ustawy stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy stanowi, iż źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Za przychody z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Ww. przepis stosuje się z zastrzeżeniem ustępu 1c, zgodnie z którym nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 183, poz. 1537).

Stosownie do art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych - oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany nabył w drodze spadku po ojcu jednostki uczestnictwa zgromadzone w otwartym funduszu emerytalnym. Płatnik od wypłaconych kwot pobrał 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

W oparciu o art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768), podatkowi od spadków i darowizn nie podlega nabycie w drodze spadku środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego.

Jednakże środki te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a - od kwot wypłacanych po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub spadkobiercy, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, z wyjątkiem wypłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 59.

Na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 59 wolne od podatku dochodowego są wypłaty środków z otwartego funduszu emerytalnego na rzecz byłego współmałżonka członka tego funduszu, przekazane na rachunek tego współmałżonka w otwartym funduszu emerytalnym.

Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowany otrzymał kwotę 14 173,32 zł tytułem wypłaty środków zgromadzonych na rachunku zmarłego ojca, będącego członkiem otwartego funduszu emerytalnego. W związku z powyższym w analizowanej sprawie brak jest podstaw do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast, zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, (...).

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż od kwot wypłaconych Wnioskodawcy ze środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego, tj. ojca Zainteresowanego - pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl