ILPB2/415-483/09-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-483/09-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Bielsku Białej 26 lutego 2009 r.), uzupełnionym w dniu 30 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku przekazywania przez ZUS jako płatnika podatku dochodowego od emerytury do urzędu skarbowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2009 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku Białej został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku przekazywania przez ZUS jako płatnika podatku dochodowego od emerytury do urzędu skarbowego.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 20 marca 2009 r. znak IBPBII/2/415-197/09/AK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 30 marca 2009 r.

W związku z wątpliwościami, co do miejsca zamieszkania Zainteresowanej pismem z dnia 2 kwietnia 2009 r. nr IBPBII/2/415-197/09/AK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach ponownie wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku.

W wezwaniu zawarto pouczenie, iż w razie braku uzupełnienia, organ podatkowy uzna, że miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni jest W., zgodnie z informacją zamieszczoną w poz. B3 formularza ORD-IN i przekaże wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu celem załatwienia zgodnie z właściwością. Na przedmiotowe wezwanie Zainteresowana nie odpowiedziała.

Mając powyższe na uwadze pismem z dnia 13 maja 2009 r. nr IBPBII/2/415-197/09/AK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, przekazał Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu wniosek Pani H.T. - celem załatwienia według właściwości stosownie do § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) oraz pkt 3 załącznika nr 4 do zarządzenia Ministra Finansów nr 13 z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. MF Nr 7, poz. 55 z późn. zm.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W obu miejscowościach (W. oraz J.) Wnioskodawczyni przebywa równie często. Zameldowana jest jednak w J. Zgłoszenie aktualizacyjne NIP przyjęte zostało przez urząd skarbowy właściwy dla J. Płatnikiem emerytury Zainteresowanej jest ZUS w Ch. Inspektorat w S. Wnioskodawczyni leczy się jednak w W. i ZUS jej składkę zdrowotną przesyła do tamtego Oddziału NFZ. Roczne obliczenie podatku organ rentowy przesyła do Urzędu Skarbowego w W.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Gdzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych powinien przekazywać podatek dochodowy od emerytury Wnioskodawczyni.

Zdaniem Wnioskodawczyni, podatek dochodowy powinien być odprowadzany na rachunek urzędu skarbowego według miejsca siedziby płatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wśród źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia w art. 10 ust. 1 m.in. emeryturę.

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ww. ustawy organy rentowe są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki miesięczne od wypłacanych bezpośrednio przez te organy emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych oraz rent socjalnych.

Natomiast w myśl art. 34 ust. 7 cyt. ustawy organy rentowe są obowiązane, w terminie do końca lutego, po upływie roku podatkowego, sporządzić i przekazać roczne obliczenie podatku, według ustalonego wzoru, podatnikom uzyskującym dochód z emerytur i rent, rent strukturalnych, rent socjalnych, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Natomiast ust. 8 ww. artykułu stanowi, że w przypadku gdy organ rentowy nie jest obowiązany do dokonania rocznego obliczenia podatku, o którym mowa w ust. 7, sporządza w terminie do końca lutego, po upływie roku podatkowego, imienną informację o wysokości uzyskanego dochodu, według ustalonego wzoru, i w tym samym terminie przekazuje podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Z przepisu art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, iż płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa m.in. w art. 31, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R) (art. 38 ust. 1a ww. ustawy).

Biorąc zatem pod uwagę powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy m.in. od emerytur. Zaliczki te płatnicy są zobowiązani przekazać na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania, siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności płatnika. Natomiast do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani przesłać do właściwego według swojej siedziby urzędu skarbowego roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

Natomiast podatnik oraz urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania podatnika powinni otrzymać od organu rentowego roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A a w przypadku gdy organ rentowy nie jest obowiązany do dokonania rocznego obliczenia podatku imienną informację o wysokości uzyskanego dochodu od organu rentowego (PIT-11A).

Z wniosku wynika, że płatnikiem emerytury Wnioskodawczyni jest ZUS w Ch. Inspektorat w S. Przenosząc zatem opisane powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na uwadze ujęty we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż ZUS w Ch. Inspektorat w S. powinien przekazywać zaliczki na podatek dochodowy w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca swojej siedziby, a tym samym roczną deklarację również jest zobowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego według miejsca swojej siedziby.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl