ILPB2/415-482/09-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-482/09-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Mirosława B. przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 15 lipca 2009 r. nr ILPB2/415 -482/09-2/JK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez doprecyzowanie, czy złożony przez Niego wniosek dotyczy również podatku dochodowego od osób prawnych.

W wezwaniu pouczono Wnioskodawcę, że nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje, że będzie on rozpatrzony tylko w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wezwanie wysłano w dniu 15 lipca 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 22 lipca 2009 r.), a zatem wyznaczony termin upłynął z dniem 29 lipca 2009 r. W tym czasie Wnioskodawca nie wskazał, czy złożony przez Niego wniosek dotyczy również podatku dochodowego od osób prawnych.

Zatem stosownie do zawartego w ww. wezwaniu pouczenia przedmiotem niniejszej interpretacji jest opisany we wniosku stan faktyczny w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wskazuje, iż od 40 lat jest członkiem banku. Będąc członkiem ww. banku nie miał żadnych zysków, lecz łatwiejszy dostęp do kredytów. Zainteresowany podaje, że udział w banku to równowartość miesięcznych zarobków (po denominacji - w kwocie 60 zł). Bank wypłaca dywidendę w wysokości - 10% i pobiera 19% podatek, co oznacza, że po 12 latach Wnioskodawca będzie miał 120 zł. Jednakże bank podnosi wysokość udziału do 200 zł, co oznacza, że trzeba dopłacić 80 zł. Wnioskodawca podaje, że podniesiono wartość udziału z 400 zł do 600 zł. Zdaniem Zainteresowanego, oznacza to, że sześcioletnią dywidendę trzeba wpłacić z renty, by uzupełnić udziały. Wnioskodawca wskazuje, iż przez 40 lat ciągle dopłaca do udziałów, nie mając żadnego zysku - w przeciwieństwie do pracowników banku i banku, który ma zysk i odprowadza od niego 19% podatek. Z tego, co zostaje - około 12% - przeznacza na dywidendę dla członków i jeszcze raz nalicza 19% podatek od każdego członka. Ponieważ to, co zostaje z dywidendy jest mniejsze od przyrostu wartości udziału należy ciągle dopłacać z renty, by zachować stałą liczbę udziałów.

Wnioskodawca wskazuje, iż będąc członkiem banku jest w 1/830 jego właścicielem. Swoje stanowisko w tym zakresie Zainteresowany wyraża słowami: "bank to ja". W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, gdy bank zapłacił 19% podatek to oznacza, że Zainteresowany zapłacił 1/830 tego podatku. Płacąc 19% podatek od dywidendy Wnioskodawca płaci od tych samych pieniędzy dwa podatki, co - w Jego opinii - jest niezgodne z prawem i Konstytucją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Dlaczego Wnioskodawca płaci co rok 19% podatek od udziałów w sytuacji, gdy tych udziałów nie można sprzedać, kupić, można tylko wycofać, o ile bank nie ponosi strat.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest współwłaścicielem banku i jak bank zapłacił 19% podatek. W opinii Zainteresowanego, oznacza to, że zapłacił ten podatek i nie powinien drugi raz płacić 19% podatku lub dywidendę powinien bank podzielić przed zapłaceniem podatku od zysku.

Wnioskodawca wskazuje, że należy Mu się zwrot 19% podatku od dywidendy, gdyż zachodzi 2-krotne opodatkowanie tego samego dochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (...).

Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, (...), z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W myśl przepisów art. 41 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1.

Ww. przepis stosuje się z zastrzeżeniem ust. 5, w myśl którego razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego.

Zgodnie zaś z dyspozycją art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w wyżej powołanym art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż bank od wypracowanego zysku odprowadził podatek dochodowy od osób prawnych. Natomiast Zainteresowany uzyskał przychód z tytułu dywidendy, w związku z czym bank spółdzielczy dokonujący wypłaty ww. dywidendy pobrał 19% podatek. Zatem w przedmiotowej sprawie nie zachodzi podwójne opodatkowanie.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż wypłacone osobom fizycznym dywidendy podlegają w całości opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Bank spółdzielczy (osoba prawna) wypłacający udziałowcom dywidendy, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych winien od całości wypłat dokonywanych z tego tytułu - zgodnie z powoływanymi uprzednio przepisami art. 41 ust. 1 i ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - obliczyć, pobrać i wpłacić do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy. Zatem w przedmiotowej sprawie nie zachodzą przesłanki uprawniające do otrzymania zwrotu zapłaconego 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl