ILPB2/415-462/09-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-462/09-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 30 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconego w 2009 r. odszkodowania za szkody w nieruchomości:

* jest prawidłowe w zakresie opodatkowania odszkodowania w części przypadającej na koszty rekultywacji biologicznej oraz

* jest nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconego w 2008 i 2009 r. odszkodowania za szkody w nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z umową o udostępnienie nieruchomości pod budowę rurociągu paliwowego Wnioskodawca otrzymał odszkodowanie z tytułu poniesionych strat i utraconych korzyści spowodowanych budową rurociągu wraz z urządzeniami towarzyszącymi (infrastrukturą techniczną).

Pierwszą część odszkodowania Zainteresowany otrzymał w 2008 r.. Otrzymał również informację PIT-8C.

Wnioskodawca jest rolnikiem, posiadaczem gospodarstwa rolnego i ww. odszkodowanie jest rekompensatą za utracone korzyści dotychczasowe oraz przyszłe.

Zainteresowany wskazuje, iż odszkodowanie, które otrzymał w 2008 r., jak również to, które otrzyma w roku bieżącym, tj. 2009 po wykonaniu inwestycji przez inwestora za udostępnienie nieruchomości pod budowę rurociągu paliwowego ze strony Wnioskodawcy stanowi służebność gruntową ponieważ z tego tytułu ponosi:

* straty w zasiewach, uprawach i zbiorach wynikających z wyłączenia z użytkowania rolnego pasa gruntu zajętego pod budowę rurociągu,

* obniżenie wartości nieruchomości obecnej oraz przyszłej przez którą przebiegać będzie rurociąg,

* koszty rekultywacji biologicznej,

* lokalizację urządzeń towarzyszących,

* zmniejszenie przyszłego planowania w wyniku zmiany struktury ziemi w okresie ustalonym przez rzeczoznawców.

Wnioskodawca wskazuje, że w przyszłości będzie miał brak możliwości postawienia trwałej zabudowy w postaci ogrodzeń, zbiorników itp. ze względu na zastrzeżenia rzeczoznawców.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymana kwota odszkodowania w 2008 r. podlega zwolnieniu podatkowemu i Wnioskodawca nie musi jej ujmować w zeznaniu podatkowym za 2008 rok.

2.

Czy otrzymana kwota w bieżącym roku, tj. 2009 będzie podlegać zwolnieniu podatkowemu i Zainteresowany nie będzie jej musiał rozliczać w 2010 r. (ujmować w deklaracji podatkowej za rok 2009).

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na drugie pytanie przedstawione we wniosku dotyczące zdarzenia przyszłego, natomiast w zakresie odpowiedzi na pierwsze pytanie dotyczące zaistniałego stanu faktycznego w dniu 21 lipca 2009 r. wydano interpretację indywidualną nr ILPB2/415-462/09-2/JK.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana w 2008 r. kwota nie podlega opodatkowaniu. Jest to służebność gruntowa i jest to odszkodowanie za straty i szkody bieżące oraz przyszłe powstałe (powstające) w wyniku przeprowadzanych prac budowlanych obniżających wartość nieruchomości gruntowej i inwestycyjnej. Zarówno kwota z 2008 r. jak i odszkodowanie, które będzie miało miejsce w 2009 r. jest ciągiem dalszym wynikającym z wcześniej przedstawionej umowy. Zainteresowany uważa, że kwota ta podlega również zwolnieniu z obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie opodatkowania odszkodowania w części przypadającej na koszty rekultywacji biologicznej oraz

* nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Od dnia 1 stycznia 2009 r. na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 11 lit. a) tiret czternasty ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316), wolne od podatku dochodowego są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:

a.

ustanowienia służebności gruntowej,

b.

rekultywacji gruntów,

c.

szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie

- w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

W myśl art. 285 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie umowy ma otrzymać w 2009 r. odszkodowanie z tytułu udostępnienia nieruchomości (gruntu) pod budowę rurociągu paliwowego wraz z urządzeniami towarzyszącymi. Przedmiotowe udostępnienie nieruchomości nie stanowi jednak służebności gruntowej, o której mowa powyżej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku odszkodowania, które otrzyma Zainteresowany został spełniony warunek określony w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko w części wynagrodzenia odpowiadającego kosztom rekultywacji gruntów w związku z czym ta część wynagrodzenia będzie podlegała zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w ww. przepisie. Kwota ta nie będzie ujmowana w zeznaniu podatkowym za 2009 rok. W odniesieniu natomiast do pozostałej części wynagrodzenia stwierdzić należy, iż będzie ono podlegało opodatkowaniu jako przychód z tzw. "innych źródeł". Przychód ten powinien zostać wykazany w zeznaniu podatkowym za 2009 rok składanym do dnia 30 kwietnia następującego po roku podatkowym, tj. w niniejszej sprawie do dnia 30 kwietnia 2010 r..

Tutejszy organ pragnie nadmienić, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl