ILPB2/415-442/10-5/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-442/10-5/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie - 29 marca 2010 r.), uzupełniony pismami: z dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu - 17 czerwca 2010 r.) i z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu - 1 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest:

* nieprawidłowe w odniesieniu do pytania nr 1 w części dotyczącej rozliczenia na formularzu PIT-37,

* prawidłowe w kwestii pytań: nr 1 w części dotyczącej rozliczenia na formularzu PIT-36, nr 2 i nr 3.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. Pani złożyła do Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży mieszkania.

Pismem z dnia 23 marca 2010 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego, na podstawie art.: 15 § 1, 17 § 1, 170 w zw. z zapisem art.: 14a-14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) przekazał wniosek Pani do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił - w drodze ww. rozporządzenia - dyrektorów czterech izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r., jest - w związku z § 6 ww. rozporządzenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Jednakże przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3, art. 14b § 4 oraz w art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. nr ILPB2/415-442/10-2/ES, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia tego wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 2 czerwca 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 8 czerwca 2010 r.), zaś w dniu 17 czerwca 2010 r. (data nadania - 14 czerwca 2010 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w piśmie stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 2 czerwca 2010 r. Zainteresowana rozszerzyła zakres przedmiotu wniosku o nowe zagadnienie dotyczące rozliczenia osoby samotnie wychowującej dziecko. Wnioskodawczyni przedstawiła dodatkowe pytanie podatkowe i zaprezentowała stosownie do zadanego pytania nr 4 własne stanowisko. Jednakże Zainteresowana nie przedstawiła w sposób wyczerpujący stanu faktycznego w kwestii tego zakresu oraz nie uiściła dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł.

Wobec powyższego odrębnym pismem z dnia 8 lipca 2010 r. nr ILPB2/415-442/10-6/ES, na podstawie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej ponownie wezwano Zainteresowaną do usunięcia ww. braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 8 lipca 2010 r.

Tak więc tut. Organ informuje, że w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia osoby samotnie wychowującej dziecko, tj. w odniesieniu do czwartego pytania podatkowego wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu x 2009 r. Wnioskodawczyni odziedziczyła spadek w formie #190; udziałów w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego po zmarłej w 2008 r. ciotce. Pozostałą część spadku czyli #188; udziałów w mieszkaniu odziedziczyli inni spadkobiercy.

Ponadto Zainteresowana wyjaśniła, że został naliczony Jej podatek od spadku w wysokości 12 705 zł, który jest rozłożony na raty.

Wnioskodawczyni poinformowała również, iż w 2010 r. planowana jest sprzedaż mieszkania, z którego przychód zostanie podzielony zgodnie z przysługującym spadkiem.

Zainteresowana nadmieniła, że jest matką samotnie wychowującą syna.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaki PIT Wnioskodawczyni jest zobowiązana złożyć w urzędzie skarbowym.

2.

W jakim terminie Zainteresowana ma obowiązek rozliczyć się z uzyskanego przychodu ze sprzedaży mieszkania.

3.

Czy podatek od spadku w wysokości 12 705 zł zostanie Wnioskodawczyni odliczony od podatku dochodowego od osób fizycznych, jaki zobowiązana jest zapłacić od uzyskanego ze sprzedaży tego mieszkania przychodu.

4.

Czy Zainteresowana może rozliczyć się jako matka samotnie wychowująca dziecko.

Zdaniem Wnioskodawczyni, powinna rozliczyć się na PIT-36 lub PIT-37 w terminie zgodnym z rozliczeniem się z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zainteresowana uważa, że podatek od spadku w wysokości 12 705 zł powinien być odliczony od podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu ze sprzedaży mieszkania.

Ponadto w ocenie Wnioskodawczyni może się Ona rozliczyć jako matka samotnie wychowująca dziecko.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w odniesieniu do zagadnienia dotyczącego sprzedaży nieruchomości w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w odniesieniu do pytania nr 1 w części dotyczącej rozliczenia na formularzu PIT-37,

* prawidłowe w kwestii pytań: nr 1 w części dotyczącej rozliczenia na formularzu PIT-36, nr 2 i nr 3.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania przychodu z tytułu tej transakcji podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jego nabycia.

Z analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowana nabyła w 2009 r. spadek po zmarłej, w 2008 r. ciotce w postaci #190; udziałów w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego. Został Jej naliczony podatek od spadku w wysokości 12 705 zł, który został rozłożony na raty. Ponadto Wnioskodawczyni poinformowała, iż w 2010 r. planowana jest sprzedaż mieszkania, z którego przychód zostanie podzielony zgodnie z przysługującym spadkiem.

W związku z powyższym uznać należy, iż Zainteresowana nabyła przedmiotowe udziały w 2008 r. (w drodze spadku).

Zgodnie bowiem z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 926 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia przez Wnioskodawczynię #190; udziałów w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego otrzymanych w drodze spadku jest data śmierci spadkodawcy, (czyli rok 2008). Zgodnie z art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego prawomocne postanowienie sądu stwierdza jedynie nabycie spadku przez spadkobiercę.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Z kolei ust. 2 tegoż artykułu stanowi, iż podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Natomiast w świetle przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku.

Natomiast, stosownie do przepisu art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Określając koszty uzyskania przychodu należy brać pod uwagę te wydatki, które mają bezpośredni wpływ na uzyskany przychód.

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym PIT-36 wykazać podatek od dochodu, o którym mowa w art. 30e ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz uregulowania prawne w tym zakresie stwierdzić należy, iż przychód uzyskany w 2010 r. z tytułu odpłatnego zbycia #190; udziałów w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego nabytych w 2008 r. w drodze spadku Wnioskodawczyni ma obowiązek rozliczyć na PIT-36 (nie na PIT-37) i złożyć go w urzędzie skarbowym, w terminie do 30 kwietnia 2011 r.

Ponadto Zainteresowana ma prawo przy wyliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych, przychód z odpłatnego zbycia przedmiotowych udziałów pomniejszyć o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz o kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w odniesieniu do przychodów z odpłatnego zbycia, m.in. udziałów w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego, nabytych w latach: 2007 - 2008, przy spełnieniu warunków wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 tej ustawy.

Zgodnie z zapisem ww. przepisu, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

c.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Jednakże ww. zwolnienie podatkowe uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch przesłanek:

* zameldowania na pobyt stały przez okres nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości.

W związku z powyższym do przychodu uzyskanego w 2010 r. z tytułu odpłatnego zbycia #190; udziałów w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego nabytych w 2008 r. w drodze spadku - można zastosować zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale wyłącznie po spełnieniu przez Wnioskodawczynię warunków określonych w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez jednego ze współwłaścicieli przedmiotowego lokalu mieszkalnego, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych z nich.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż wniosek w zakresie rozliczenia osoby samotnie wychowującej dziecko zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl