ILPB2/415-438/08-2/ES - Wynagrodzenie kierownika administracyjnego projektu finansowanego z dotacji rozwojowej a zwolnienie z PIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-438/08-2/ES Wynagrodzenie kierownika administracyjnego projektu finansowanego z dotacji rozwojowej a zwolnienie z PIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu - 3 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni od kwietnia 2008 r. będzie wykonywała w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej - art. 5 ust. 1 pkt 2), w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 czynności kierownika administracyjnego przedmiotowego projektu. Beneficjent, zawarł z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu, a zatem otrzymał dotację rozwojową w rozumieniu art. 106 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r., Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Do czynności, zadań kierownika administracyjnego projektu należy m.in.:

1.

organizowanie pracy osób zatrudnionych w projekcie lub zlecanie zadań wykonywanych przez podwykonawców związanych z realizacją Projektu,

2.

organizowanie działań informacyjnych i promocyjnych projektu zgodnie z wymogami, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1083/2006, rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1828/2006 oraz rozporządzeniu (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady,

3.

organizowanie i realizowanie czynności związanych z naborem, kwalifikacją i udziałem w Projekcie Beneficjentów Ostatecznych,

4.

planowanie i organizowanie szkoleń, w tym nadzór nad właściwą eksploatacją sprzętu audiowizualnego i przygotowaniem materiałów szkoleniowych oraz prowadzeniem szkoleń przez trenerów,

5.

organizowanie wyżywienia i zakwaterowania Beneficjentów Ostatecznych oraz zapewnienie trenerów niezbędnych do prowadzenia szkoleń jak również wynajem sal szkoleniowych,

6.

prowadzenie wszelkiej sprawozdawczości związanej z realizacją Projektu, a wymaganej przez przepisy prawa oraz wytyczne Instytucji Pośredniczącej,

7.

sprawowanie nadzoru nad prawidłowością realizacji Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podwykonawcy lub osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej bądź umowy o pracę, którym została powierzona w ramach projektu (dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013) realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów i z tego tytułu otrzymują wynagrodzenie, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 (środki publiczne pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa), lub projektów realizowanych w ramach tych programów - "dotacje rozwojowe".

Powyższy przepis, zdaniem Wnioskodawczyni, jednoznacznie wskazuje, iż dotacje rozwojowe są to środki przeznaczane m.in. na realizację projektów (np. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013), a zatem na ponoszenie określonych wydatków w ramach projektu.

Jak podaje Zainteresowana, znowelizowany dnia 18 sierpnia 2007 r. art. 202 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych stanowi, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy, realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Zdaniem Wnioskodawczyni, istotnym jest fakt, iż do nowelizacji przedmiotowego przepisu z dnia 18 sierpnia 2007 r., środki pochodzące z funduszy strukturalnych mogły być wykorzystywane na dotacje rozwojowe wyłącznie dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków.

Wnioskodawczyni podaje, iż ustawodawca celowo w ostatniej nowelizacji tegoż przepisu wskazał, iż środki te mogą być wykorzystywane na dotacje rozwojowe również dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Poza sporem pozostaje to, zdaniem Zainteresowanej, iż mimo traktowania środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, jako dochodów budżetu państwa, mogą one służyć wyłącznie finansowaniu celów określonych w umowie międzynarodowej lub przepisach odrębnych. Natomiast, na jakie cele mogą one zostać przeznaczone, określa art. 202 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Ponadto, art. 202 ust. 2 pkt 2 określa w sposób jednoznaczny, komu mogą być udzielone dotacje rozwojowe.

Integralną częścią umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, zawartej pomiędzy beneficjentem a Instytucją Pośredniczącą, jest wniosek o dofinansowanie projektu, na podstawie którego Instytucja Pośrednicząca przyznaje beneficjentowi dotację. We wniosku beneficjent precyzyjnie określa poszczególne zadania, które będą realizowane w ramach projektu, podając ich wartość oraz formę prawną, w której zadanie będzie wykonywane (podwykonawstwo, umowa o pracę, umowa cywilnoprawna).

Do przykładowych zadań wskazanych w projekcie, które składają się na określony projekt należą w szczególności: zarządzanie projektem (tj. kierowanie projektem), przeprowadzenie szkoleń, obsługa prawna, czy obsługa księgowa. Powyższe zadania w ramach projektu wykonywane są przez określone osoby, tj. podwykonawców, pracowników lub osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Jak podaje Wnioskodawczyni, wykonywane przez Nią w ramach projektu czynności, w sposób bezpośredni dotyczą beneficjenta, który na podstawie złożonego przez siebie wniosku o dofinansowanie, który został zweryfikowany przez Instytucję Pośredniczącą, otrzymuje dotację. Dotacja zaś, jest wykorzystana m.in. na wypłatę wynagrodzenia dla kierownika administracyjnego projektu, któremu na mocy umowy została powierzona realizacja zadań (w ramach przedmiotowego projektu), odnoszących się bezpośrednio do beneficjenta.

Wnioskodawczyni podkreśla również, iż kierownik administracyjny to kluczowa osoba, której działania bezpośrednio służą prawidłowej realizacji projektu oraz rozliczeniu otrzymanej przez beneficjenta dotacji.

Biorąc pod uwagę powyższe, Zainteresowana stwierdza, iż osoby wykonujące określone zadania (m.in. wykonywanie czynności kierownika administracyjnego) w projekcie, który otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (dotacja rozwojowa), odnoszące się bezpośrednio do beneficjenta, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.).

Na poparcie swego stanowiska w tej kwestii Wnioskodawczyni przytacza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychód, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, stanowią otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w r. kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych mogą być osiągane z wykonywania różnych czynności faktycznych i prawnych, które zostały sklasyfikowane przez ustawodawcę według źródeł przychodów. Katalog źródeł przychodów zawarty jest w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest m.in. stosunek pracy (umowa o pracę). W świetle art. 12 ust. 1 ustawy - za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. W myśl art. 13 pkt 8 ustawy - za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W świetle przedstawionego stanu prawnego wynagrodzenia podwykonawców lub pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło będą dla nich przychodami zgodnie z art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Natomiast, stosownie do postanowień art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Dotacje rozwojowe, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 202 ust. 2 pkt 2), mogą być udzielane:

1.

jednostkom sektora finansów publicznych, oraz

2.

innym podmiotom będącym beneficjentami tych środków, oraz

3.

podmiotom, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (Instytucjom Zarządzającym, Instytucjom Pośredniczącym i Instytucjom Pośredniczącym II stopnia (Instytucjom Wdrażającym).

Należy przy tym zwrócić uwagę na definicję beneficjenta zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.). Beneficjentami, w rozumieniu powyższej ustawy mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci realizujący projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni będzie wykonywała w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, czynności kierownika przedmiotowego projektu. Wykonywane przez Zainteresowaną powyższe czynności będą odnosiły się bezpośrednio do beneficjenta, który zawarł z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu, a zatem otrzymał dotację rozwojową w rozumieniu art. 106 ustawy o finansach publicznych.

Nie wynika natomiast, aby Wnioskodawczyni była stroną umowy o dofinansowanie projektu. Przychodu z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez Zainteresowaną, zatrudnioną na podstawie umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej, a także wynagrodzenia podwykonawców, nie można zatem utożsamiać z dotacją rozwojową.

W konsekwencji do przychodu uzyskiwanego z tytułu ww. wynagrodzeń nie znajduje zastosowania zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanego przez Zainteresowaną wyr. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, tut. organ informuje, że został on wydany w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl