ILPB2/415-412/09-4/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-412/09-4/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 20 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu: 10 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 29 czerwca 2009 r., znak ILPB2/415-412/09-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 29 czerwca 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 3 lipca 2009 r.), zaś w dniu 10 lipca 2009 r. (data nadania: 7 lipca 2009 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 6 czerwca 2004 r. Wnioskodawczyni zawarła związek małżeński. Nie mieli z mężem rozdzielności majątkowej. Jako majątek odrębny małżonek Zainteresowanej wniósł nieruchomość niezabudowaną, zakupioną 6 października 2003 r. W tym czasie prowadzili wspólne gospodarstwo - żyli w konkubinacie. Nieruchomość została zakupiona celem wybudowania budynku mieszkalnego. W momencie zawarcia ślubu nie zostało przeprowadzone rozszerzenie wspólnoty majątkowej o tę działkę, co, jak wskazuje Wnioskodawczyni, spowodowało wszystkie późniejsze problemy.

Zainteresowana podaje, iż żyjąc w przeświadczeniu, że majątek jest wspólny, zainwestowała oszczędności w budowę, a 14 kwietnia 2006 r. zaciągnęli w banku kredyt hipoteczny, którego była głównym kredytobiorcą (mąż Wnioskodawczyni uzyskiwał bardzo niskie dochody z działalności gospodarczej).

Po wykorzystaniu całości kredytu, kiedy Zainteresowana zorientowała się w swojej sytuacji prawnej, zażądała rozszerzenia wspólnoty, co spotkało się z kategorycznym sprzeciwem. Cała sytuacja doprowadziła do rozwodu orzeczonego 24 listopada 2006 r. Ugoda majątkowa nie została załatwiona w tym samym dniu ani do końca roku, mimo, iż wniosek był złożony, a dopiero 9 lutego 2007 r. W wyniku tej ugody własność działki wraz z budynkiem została przeniesiona na rzecz Wnioskodawczyni za spłatą 100.000 zł.

Zainteresowana zaznacza, że kredyt od początku spłacała sama od momentu podjęcia. Wnioskodawczyni podaje, że obecnie jest zmuszona do sprzedaży części nieruchomości, aby spłacić część wysokich zobowiązań finansowych i dokończyć budowę celem zamieszkania. Przedmiotowa sprzedaż nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w wyniku sprzedaży części nieruchomości w roku 2009 Zainteresowana może uiścić podatek jaki obowiązuje osoby, które nabyły nieruchomość do 31 grudnia 2006 r., czy jak osoby, które nabyły nieruchomość pomiędzy 1 stycznia 2007 r. a 31 grudnia 2008 r. (19%).

2.

Czy istnieje jakiś przepis wynikający z prawa rodzinnego, który umożliwiłby potraktowanie Zainteresowanej jako współwłaściciela nieruchomości przed zawarciem ugody (przed 9 lutego 2007 r.).

Zdaniem Wnioskodawczyni, od momentu zawarcia związku małżeńskiego (rok 2004) poprzez uzyskanie pozwolenia na budowę (rok 2005), czuła się Ona współwłaścicielem nieruchomości. Finansowo była głównym inwestorem. Według Zainteresowanej błędem było nieprzeprowadzenie rozszerzenia wspólnoty o działkę przed rozpoczęciem inwestowania środków i podjęciem kredytu (myślała, że w sensie prawnym wszystko jest w porządku, skoro bank udzielił kredytu).

Wnioskodawczyni podaje, że bardzo potrzebne Jej są środki na kontynuację prac budowlanych, a 19% podatku znacznie zmniejszy Jej szanse na dokończenie inwestycji. Liczy na to, że istnieje jakiś przepis lub możliwość takiej interpretacji, która będzie dla Niej korzystna.

Zainteresowana uważa, iż powinna zostać potraktowana jako osoba, która nabyła nieruchomość do 31 grudnia 2006 r. i prosi o opodatkowanie Jej zgodnie z obowiązującymi przepisami przewidzianymi dla sprzedaży nieruchomości przez takie osoby - 10% PIT od sprzedaży płacony od przychodu.

Wnioskodawczyni wskazuje, że biorąc pod uwagę, że związek małżeński zawarła w roku 2004 r., a kredyt podjęła w kwietniu 2006 r., Jej zdaniem powyższe uprawnia Ją do takiego potraktowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r..

Z powyższego wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości, decydujące znaczenie dla opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza sprzedać w 2009 r. część nabytej w dniu 9 lutego 2007 r. w wyniku ugody majątkowej z byłym małżonkiem nieruchomości, która wcześniej stanowiła jego majątek odrębny.

Reasumując należy stwierdzić, że z uwagi na nabycie przedmiotowej nieruchomości w 2007 r., w rozpatrywanej sprawie zastosowanie znajdą przepisy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. W związku z tym dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży części tejże nieruchomości w 2009 r. będzie podlegał opodatkowaniu według stawki 19%, zgodnie z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do drugiego z zadanych pytań tut. Organ wskazuje, iż, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Biorąc powyższe unormowanie pod uwagę należy dodać, iż wskazany Organ wydaje interpretacje przepisów prawa podatkowego, natomiast interpretowanie m.in. przepisów prawa rodzinnego oraz prawa cywilnego, nie mieści się w przywołanym obszarze właściwości rzeczowej tegoż Organu.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Na podstawie art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

W świetle powyższego stwierdzić zatem należy, iż podnoszona w przedmiotowym wniosku jako drugie zagadnienie kwestia dotycząca prawa własności nieruchomości nie podlega rozstrzygnięciu w trybie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy Organ pragnie nadmienić, że dokumenty dołączone przez Zainteresowaną do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl