ILPB2/415-404/08-2/ES - Czy przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku w 2007 r. będą podlegały zwolnieniu od podatku?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-404/08-2/ES Czy przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku w 2007 r. będą podlegały zwolnieniu od podatku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani X przedstawione we wniosku (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu - 6 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni wraz z siostrą, na podstawie testamentu nabyła spadek po zmarłej w dniu 22 maja 2007 r. matce. Nabycie spadku zostało stwierdzone postanowieniem sądu z dnia 30 lipca 2007 r., które uprawomocniło się w dniu 21 września 2007 r.

Zainteresowana wyjaśnia, iż w skład spadku wchodziła m.in. nieruchomość (mieszkanie). W przedmiotowym mieszkaniu była Ona zameldowana na pobyt stały w okresie od 1960 r. do 1969 r. oraz obecnie od 1 października 2007 r. do nadal. Wnioskodawczyni zamierza wraz z drugą spadkobierczynią sprzedać ww. nieruchomość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości (??? części nieruchomości należącej do Wnioskodawczyni) nabytej w drodze spadku w 2007 r. będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ze względu na spełnienie przesłanek zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, fakt zameldowania w przedmiotowym lokalu mieszkalnym w okresie od 1960 r. do 1969 r. uprawnia Ją do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody uzyskane z odpłatnego zbycia tego budynku lub lokalu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Swoje stanowisko Zainteresowana argumentuje w sposób następujący:

1.

przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres;

2.

komentowany przepis ten nie wskazuje expresis verbis, żeby 12-miesięczny okres zameldowania był liczony bezpośrednio wstecz od daty zbycia. Jako warunek zwolnienia podatkowego ustawodawca wprowadził wymóg co najmniej 12 miesięcznego zameldowania na pobyt stały. Ten warunek został spełniony;

3.

do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa. Słuszność takiego stanowiska potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych (np. sygn. akt l SA/Sz 330/07 i sygn. akt III SA/Wa 1387/07). Ponadto, ustawodawca posługując się pojęciem zameldowania ograniczonym jedynie końcowym jego biegiem poprzez użycie zwrotu "przed datą zbycia" dał możliwość uwzględniania wszystkich wcześniejszych okresów zameldowania o wskazanym charakterze, poprzedzających tę datę graniczną (datę zbycia) - tak m.in. III SA/Wa 2015/07 - Wyrok WSA w Warszawie. Z powyższego wynika, że do 12-miesięcznego okresu zameldowania można zaliczyć okres zameldowania Wnioskodawczyni w mieszkaniu od 1960 r. do 1969 r.;

4.

Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 12 marca 2008 r. (Nr IS. 1/2-4151/9/07, IS I/2-4151/10/07) wyjaśniła, że 12-miesięcznego okresu zameldowania potrzebnego do skorzystania ze zwolnienia od PIT przy sprzedaży nieruchomości nie trzeba liczyć wstecz od momentu zbycia;

5.

jedną z podstawowych zasad interpretacji prawa podatkowego jest zasada rozstrzygnięcia wątpliwości interpretacyjnych dotyczących podatkowego stanu faktycznego czy stanu prawnego na rzecz podatnika (in dubio pro tributario) i zakaz interpretowania takich wątpliwości na korzyść fiskusa (in dubio pro fisco) - tak m.in. NSA w Warszawie sygn. II FSK 851/06. Istotne niejasności lub wątpliwości co do stanu faktycznego bądź prawnego nie powinny być tłumaczone na niekorzyść podmiotu, którego rozstrzygnięcie organu podatkowego dotyczy (tak m.in. Wyrok WSA w Poznaniu sygn. I SA/Po 1366/02, NSA w Gdańsku sygn. I SA/Gd 1604/96, NSA w Warszawie sygn. II FSK 243/06 itd.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Jednocześnie tut. organ wskazuje, iż stanowisko Wnioskodawczyni znajduje potwierdzenie w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię orzeczeń sądów administracyjnych oraz interpretacji izby skarbowej - tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl