ILPB2/415-403/08-4/TW - Czy w przypadku gdy podatnik zamieszka w Polsce wraz z rodziną na stałe, będzie płacił podatek dochodowy od dochodów uzyskiwanych z Niemiec?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-403/08-4/TW Czy w przypadku gdy podatnik zamieszka w Polsce wraz z rodziną na stałe, będzie płacił podatek dochodowy od dochodów uzyskiwanych z Niemiec?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z emerytury zagranicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z emerytury zagranicznej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 19 sierpnia 2008 r., znak ILPB2/415-403/08-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego o informację, czy tzw. "świadczenie emerytalne" otrzymywane przez Zainteresowanego pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego oraz złożenia podpisu pod oświadczeniem, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 22 sierpnia 2008 r., a w dniu 25 sierpnia 2008 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obywatelem Niemiec. Zamierza wraz z żoną oraz dwójką dzieci zamieszkać w Polsce. Decyzję taką chce podjąć w miesiącu czerwcu. Wnioskodawca z wykształcenia jest lekarzem. Po osiągnięciu odpowiedniego wieku otrzymuje z Izby Lekarskiej tzw. "świadczenie emerytalne" wraz z miesięcznym świadczeniem przysługującym na każde dziecko. Świadczenia te wpływają na konto Zainteresowanego w Niemczech. Przez cały okres swojego życia zawodowego opłacał On obowiązkowe ubezpieczenie. Otrzymywane przez Zainteresowanego świadczenie emerytalne pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego. Wypłacane jest z ubezpieczenia, które jest organem publicznego prawa. Emerytura co do zasady podlega opodatkowaniu w Niemczech, jednakże Wnioskodawca jest zwolniony z tegoż podatku, ponieważ jest On żonaty i ma dwójkę dzieci w wieku szkolnym. Od świadczeń na dzieci również nie płaci podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku gdy Wnioskodawca zamieszka w Polsce wraz z rodziną na stałe, będzie płacił podatek dochodowy od dochodów uzyskiwanych z Niemiec, opisanych w wyżej wskazanym stanie faktycznym?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami w Unii Europejskiej oraz o zapobieganiu podwójnemu opodatkowaniu, przychody z emerytury oraz świadczeń przysługujących na dzieci nie będą opodatkowane w Polsce. Ponadto Zainteresowany informuje, że nie posiada numeru NIP i PESEL.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a tej ustawy przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż emerytura otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika iż, Wnioskodawca otrzymuje pochodzące z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego świadczenie emerytalne wraz z miesięcznym świadczeniem przysługującym na każde dziecko.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że otrzymywane przez Zainteresowanego świadczenia podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech, wobec czego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia w Polsce podatku dochodowego od uzyskiwanych z tego tytułu dochodów.

Wyjaśnia się, że pierwotnie na skutek mało czytelnie wypełnionego wniosku ORD-IN w części B.1, poz. 9 tutejszy organ uznał, iż Wnioskodawcą jest Pan X. Jednakże w następstwie dokonanego przez Zainteresowanego w dniu 25 sierpnia 2008 r. uzupełnienia wniosku ustalono, że nazwisko Wnioskodawcy brzmi X, a nie X, jak początkowo przyjęto.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl