ILPB2/415-401/10-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-401/10-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członka zarządu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członka zarządu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Członek zarządu Wnioskodawcy będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka) otrzymuje wynagrodzenie na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników spółki.

Osoba ta jest rezydentem Stanów Zjednoczonych, co potwierdza odpowiedni certyfikat rezydencji i przebywa na terytorium Polski przez okres nieprzekraczający 183 dni w ciągu roku podatkowego.

Sprawując funkcję członek zarządu wykonuje na rzecz Spółki działalność wykonywaną osobiście z tytułu członkowstwa w zarządzie. Natomiast nie łączy go ze spółką stosunek pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma obowiązek poboru podatku dochodowego od uzyskanych przez członka zarządu (rezydenta Stanów Zjednoczonych) na terytorium Polski przychodów z tytułu wypłacanego wynagrodzenia z działalności określonej w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w celu przedstawienia zasad opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez cudzoziemca na terytorium Polski istotna jest prawidłowa kwalifikacja, czy podatnik posiada ograniczony bądź nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych na terytorium Polski.

Decydujące znaczenie ma tu określenie miejsca zamieszkania podatnika.

W stosunku do wynagrodzenia otrzymywanego na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników spółki, dla określenia miejsca zamieszkania (dla celów podatkowych) decydujące znaczenie ma uzyskany przez podatnika certyfikat rezydencji (w związku z przepisem art. 41 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Polski, przez podatników mających ograniczony obowiązek podatkowy przychodów m.in. z tytułu wynagrodzenia członka zarządu otrzymywanego na podstawie uchwały - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% tego przychodu (art. 29 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 13 pkt 7 ww. ustawy). Powyższe - w myśl art. 29 ust. 2 cyt. ustawy - należy jednak stosować z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

Umowa pomiędzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (dalej: UPO) w art. 15 ust. 1 przewiduje, iż dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (USA) z wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności może być opodatkowany przez to Umawiające się Państwo (USA). Taki dochód będzie zwolniony od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo (Polska).

Wskazany przepis odnosi się zatem nie tylko do wolnych zawodów wskazanych w art. 15 ust. 3 UPO, ale także do innej samodzielnej działalności, przy czym UPO nie wyjaśnia co należy rozumieć przez samodzielną działalność.

Tym samym należy odnieść się w tym zakresie do polskich przepisów.

Przepis art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa jakie przychody powinny być uznane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, zaliczając do nich w pkt 7 również przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Do wskazanego przepisu art. 13 pkt 7 ww. ustawy zalicza się przychód z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników spółki. Tym samym, członkowstwo w zarządzie powinno być traktowane jako działalność wykonywaną osobiście.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż przedmiotowe wynagrodzenie mieści się w dyspozycji art. 15 ust. 1 UPO i tym samym dochód ten będzie zwolniony od opodatkowania na terytorium Polski.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowany powołuje się na wyrok NSA z dnia 5 lipca 1999 r. (I SA/Ka 2233/97), który w uzasadnieniu wskazał, iż wynagrodzenie członków zarządu należy zakwalifikować do przepisu dotyczącego wolnych zawodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b tej samej ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Na podkreślenie zasługuje fakt, że powyższy katalog nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie natomiast do art. 4a wyżej powołanej ustawy, przepisy m.in. art. 3 ust. 2a i 2b, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka wypłaca wynagrodzenie osobie pełniącej funkcję członka zarządu. Osoba ta jest rezydentem Stanów Zjednoczonych, co potwierdza odpowiedni certyfikat rezydencji.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Umowa nie zawiera odrębnego przepisu regulującego w sposób szczegółowy zasady opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu. Oznacza to, iż do dochodów z tego źródła znajdą zastosowanie przepisy regulujące opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania wolnego zawodu lub innej działalności o samodzielnym charakterze (art. 15 "Wolne zawody").

Zgodnie z art. 15 ust. 1, dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (Stanach Zjednoczonych) z wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności może być opodatkowany przez to Umawiające się Państwo. Poza wyjątkami przewidzianymi w ust. 2 taki dochód będzie zwolniony od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo (Polskę).

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, dochód wymieniony w punkcie 1, uzyskany przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw (Stanach Zjednoczonych) z wykonywania wolnego zawodu o samodzielnym charakterze w drugim Umawiającym się Państwie (Polsce) może być opodatkowany przez drugie Umawiające się Państwo, jeżeli osoba fizyczna przebywa w tym drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.

Jak stanowi art. 15 pkt 3 powołanej umowy, określenie "wolny zawód" obejmuje między innymi samodzielne wykonywanie działalności naukowej, literackiej, artystycznej jak również samodzielną działalność lekarzy, adwokatów, inżynierów, architektów, lekarzy dentystów, dziennikarzy i innych.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochód uzyskiwany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w USA z tytułu pełnienia przez Niego funkcji członka zarządu będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce tylko w przypadku, jeśli osoba ta przebywa w Polsce przez okres przekraczający łącznie 183 dni w ciągu roku podatkowego. Jeżeli osoba ta przebywa w Polsce krócej niż 183 dni w ciągu roku podatkowego, jego dochód podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, tj. w USA.

Przedstawiając stan faktyczny Zainteresowany wskazał, iż członek zarządu będący rezydentem Stanów Zjednoczonych, przebywa na terytorium Polski przez okres nie przekraczający 183 dni w ciągu roku podatkowego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawne stwierdzić należy, iż na Wnioskodawcy wypłacającemu osobie będącej rezydentem podatkowym Stanów Zjednoczonych wynagrodzenie z tytułu sprawowania funkcji członka zarządu nie ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl