ILPB2/415-40/10-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-40/10-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odpłatnego umorzenia udziałów nabytych w drodze darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odpłatnego umorzenia udziałów nabytych w drodze darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Planowane jest podjęcie przez zgromadzenie wspólników Sp. z o.o. (dalej "Spółka") uchwały w sprawie dobrowolnego umorzenia, w drodze obniżenia kapitału zakładowego, udziałów posiadanych przez Wnioskodawczynię, które nabędzie uprzednio w drodze darowizny. W związku z umorzeniem udziałów Zainteresowana otrzyma od Spółki odpłatność w formie pieniężnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób obliczony powinien zostać dochód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu odpłatnego umorzenia udziałów w opisanym przypadku.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochód uzyskany przez Nią z tytułu umorzenia udziałów, stanowi różnica pomiędzy uzyskanym przychodem (kwotą odpłatności z tytułu umorzenia), a wartością rynkową tych udziałów z dnia otrzymania darowizny. Zgodnie z art. 30a ust. 6 ustawy o PIT zryczałtowany podatek z tytułu umorzenia udziałów pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d. W związku z tym, do obliczenia kwoty podatku konieczne jest ustalenie wysokości dochodu, ponieważ to dochód (a nie przychód) z tytułu umorzenia udziałów podlega opodatkowaniu (art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o PIT). W tym celu należy zastosować przepis art. 24 ust. 5d ustawy o PIT, zgodnie z którym dochodem z umorzenia udziałów jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38, jeżeli nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny, koszty ustała się do wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny.

Dlatego, określając dochód stanowiący podstawę do obliczenia podatku zryczałtowanego z tytułu umorzenia udziałów, które Wnioskodawczyni nabędzie w drodze darowizny, należny Jej przychód powinien zostać pomniejszony o wartość udziałów z dnia nabycia darowizny.

Pogląd zgodny z przedstawionym przez Zainteresowaną stanowiskiem prezentowany jest jednolicie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów, np.:

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 września 2009 r., sygn. IPPB2/415-419/09-2/AS2,

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2008 r., sygn. IPPB1/415-399/07-2/PJ,

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 maja 2009 r., sygn. IPPB1/415-274/09-2/EC,

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 czerwca 2008 r., sygn. IBPB2/415-505/08/AA (KAN-2627/03 /08),

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 maja 2008 r., sygn. ITPB2/415-176/08/PS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Jednocześnie w odniesieniu do powołanych przez Zainteresowaną rozstrzygnięć organów podatkowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl