ILPB2/415-395/13-2/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-395/13-2/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest członkiem spółdzielni mieszkaniowej i właścicielem mieszkania spółdzielczego, do którego spółdzielcze własnościowe prawo nabył w 1989 r.

Następnie w 2008 r. Zainteresowany nabył prawo odrębnej własności przedmiotowego lokalu. W 2009 r. poniósł On wydatki na wymianę stolarki okiennej w tym lokalu. Wnioskodawca nie korzystał z tego tytułu ze zwrotu podatku (VZM), gdyż fakturę otrzymał na usługę, a nie na zakup okien. W 2012 r. Zainteresowany odzyskał od spółdzielni część nakładów poniesionych na wymianę stolarki okiennej zgodnie z regulaminem wewnętrznym spółdzielni. Po zakończeniu roku spółdzielnia wystawiła Wnioskodawcy PIT-8C z tego tytułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwrot ze spółdzielni części poniesionych wydatków na wymianę w lokalu mieszkalnym okien powoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu, który stanowi, co do zasady, przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z interpretacją ogólną MF z dnia 17 marca 2009 r., nr DD3/033/33/KDJ/09/209 zwrot takich wydatków nie stanowi przychodu dla osób mających spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Ponadto, zgodnie z orzecznictwem, bez znaczenia jest tytuł prawny do lokalu osoby otrzymującej zwrot kosztów z funduszu remontowego. Istotne jest bowiem to, że taki zwrot nie stanowi przysporzenia majątkowego, jest więc neutralny podatkowo. Na poparcie swojego stanowiska Zainteresowany przywołał wyroki NSA z dnia 19 grudnia 2012 r., sygn. akt II FSK 1010/11, z dnia 25 października 2011 r., sygn. akt II FSK 789/10 oraz wyrok WSA w Kielcach z dnia 19 stycznia 2010 r., sygn. akt I SA/Ke 528/09.

W świetle powyższego, w opinii Zainteresowanego, u podstaw podatku dochodowego stoi zasada, że opodatkowaniu podlega jedynie takie świadczenie, które powoduje u podatnika definitywne przysporzenie majątkowe. Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymany przez Niego w 2012 r. zwrot przez spółdzielnię części kosztów z tytułu wymiany stolarki okiennej nie spełnia tego warunku i tym samym nie stanowi przychodu i w konsekwencji dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Kwota, którą Zainteresowany wydatkował na zakup okien (stanowiąca oszczędności z otrzymywanej emerytury) była już raz opodatkowana przez ZUS, stąd Wnioskodawca nie rozumie, dlaczego miałaby być ona podwójnie opodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie, jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono inne źródła.

Zgodnie z postanowieniami z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja źródeł przychodów ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie. Z przychodem z innych źródeł mamy zatem do czynienia w każdym przypadku, kiedy podatnik osiąga korzyść majątkową.

Nadmienić należy, iż po myśli art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z analizy wniosku wynika, iż Zainteresowany od 2008 r. posiada na zasadzie odrębnej własności prawo do lokalu mieszkalnego. W 2009 r. poniósł On wydatki związane z wymianą stolarki okiennej w tym mieszkaniu. W 2012 r. Wnioskodawca uzyskał od spółdzielni zwrot części poniesionych na ten cel nakładów. W związku z powyższym, spółdzielnia wystawiła na Jego imię i nazwisko informację PIT-8C.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie postanowieniami statutu.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

Analiza wyżej przytoczonych przepisów wskazuje, iż w przypadku zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz osoby, która w momencie ponoszenia wydatku, o którym mowa we wniosku, nie posiadała odrębnej własności lokalu, nie powstaje po jej stronie przysporzenie majątkowe.

W świetle powyższego, w takich przypadkach na spółdzielni nie ciąży obowiązek określony w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzania i przekazywania informacji PIT-8C. Zatem osoba ta nie ma obowiązku wykazywania przedmiotowego dochodu w zeznaniu rocznym i opodatkowania go wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Z kolei, w sytuacji otrzymania od spółdzielni zwrotu poniesionych uprzednio wydatków przez osobę będącą w momencie ich ponoszenia właścicielem lokalu, tak jak to ma miejsce w rozpatrywanej sprawie, uznać należy, że po stronie tej osoby powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takim przypadku spółdzielnia mieszkaniowa ma obowiązek sporządzenia dla takiej osoby informacji PIT-8C, w myśl art. 42a cyt. ustawy.

Reasumując poczynione powyżej spostrzeżenia, stwierdzić należy, iż okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. czy na dzień poniesienia wydatku podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też dysponuje odrębnym prawem własności lokalu mieszkalnego.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż dokonany na rzecz Wnioskodawcy zwrot części wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej stanowi dla Niego przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem na dzień poniesienia wydatku posiadał On odrębną własność lokalu mieszkalnego. W konsekwencji, na Zainteresowanym ciążył obowiązek wykazania tego przychodu w rocznym zeznaniu podatkowym za 2012 r. i opodatkowaniu go wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Odnosząc się natomiast do przywołanej przez Wnioskodawcę interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 17 marca 2009 r. nr DD3/033/33/KDJ/09/209, stwierdzić należy, iż dotyczy ona kwestii opodatkowania refundacji otrzymywanych z tytułu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej:

1.

od spółdzielni mieszkaniowych przez osoby posiadające spółdzielcze (lokatorskie i własnościowe) prawa do lokali mieszkalnych;

2.

od właścicieli mieszkań zakładowych i komunalnych przez najemców tych lokali mieszkalnych.

Tym samym tezy zawarte w ww. interpretacji ogólnej nie mogą mieć zastosowania w odniesieniu do Wnioskodawcy, który otrzymał częściowy zwrot poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej w lokalu będącym przedmiotem odrębnego prawa własności.

Jeżeli zaś chodzi o powołane przez Zainteresowanego wyroki sądów administracyjnych, wskazać należy, iż stanowisko przyjęte w tym orzeczeniach nie może stanowić samodzielnej podstawy prawnej rozstrzygnięcia tut. Organu. Powyższe wynika z treści art. 153 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, zgodnie z którym ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl