ILPB2/415-391/13-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-391/13-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2013 r. (data wpływu 19 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku osób fizycznych w zakresie:

* opodatkowania przychodów członków Powiatowej Rady Zatrudnienia - jest prawidłowe,

* obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów członków Powiatowej Rady Zatrudnienia oraz obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiatowy Urząd Pracy będący powiatową jednostką organizacyjną prowadzoną w formie jednostki budżetowej, wykonuje między innymi zadania określone w art. 9 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm) polegające na współdziałaniu z Powiatowymi Radami Zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy.

W oparciu o zapis art. 108 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 23 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Powiatowy Urząd Pracy organizuje szkolenie dla członków Powiatowej Rady Zatrudnienia, którzy nie mają statusu pracownika, jak również nie wiąże ich żaden stosunek cywilnoprawny z Powiatowym Urzędem Pracy, a w jej skład zostali powołani przez Starostę z grona określonego w art. 23 ust. 3 ww. ustawy.

Szkolenia obejmują tematy związane z realizacją przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i przeprowadzane są przez profesjonalne firmy szkoleniowe, a finansowane ze środków Funduszu Pracy.

Na łączny koszt szkolenia składają się również koszty wyżywienia i zakwaterowania. Członkowie Powiatowej Rady Zatrudnienia nie otrzymują wynagrodzenia za posiedzenia Rady - pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od świadczenia pracy w celu wzięcia udziału w posiedzeniach Rady Zatrudnienia, za ten czas pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy u macierzystego pracodawcy - art. 23 ust. 8 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Organizację oraz tryb działania Rad Zatrudnienia określa rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia (Dz. U. z 2004 r. Nr 24, poz. 2281). Szkolenia Członków Rady Zatrudnienia są finansowane na podstawie faktur zawierających ilość uczestników, datę przeprowadzonego szkolenia oraz cenę jednostką za szkolenie członka Rady Zatrudnienia. Zapłata za szkolenie następuje w terminie określonym w umowie zawartej z jednostką szkolącą o przeprowadzenie szkolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy łączny koszt szkolenia (wraz z kosztem zakwaterowania i wyżywienia) finansowany w całości ze środków Funduszu Pracy dla członka Powiatowej Rady Zatrudnienia stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Kto jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Czy i kiedy Powiatowy Urząd Pracy powinien pobrać od członka Powiatowej Rady zatrudnienia zaliczkę na podatek dochodowy obliczoną od wartości szkolenia oraz wystawnie informację o dochodach PIT-11 z załącznikiem PIT-R, czy wartość szkolenia podlegająca opodatkowaniu wykazać w PIT-8 bez pobierania zaliczki.

Drugie pytanie jest zasadne w przypadku uznania, iż koszt szkolenia finansowany w całości ze środków Funduszu Pracy dla członków Powiatowej Rady zatrudnienia stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszt szkolenia członków Powiatowej Rady Zatrudnienia stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2a, art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy dotyczy pracowników, a z art. 21 ust. 1 pkt 118 lit. b dotyczy bezrobotnych.

Przepisy te nie dotyczą zatem podatników uzyskujących przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 cytowanej ustawy.

Płatnikiem podatku jest członek Powiatowej Rady Zatrudnienia. Powiatowy Urząd Pracy nie ma możliwości wyegzekwowania od uczestników szkolenia wpłaty zaliczki na podatek po zakończeniu szkolenia, a nie może uzależniać możliwości uczestniczenia w szkoleniu od uiszczenia zaliczki "z góry" przed szkoleniem. Wnioskodawca zetknął się z informacją, że w sytuacji, gdy organizowane są szkolenia dla osób niebędących pracownikami, które stanowią przychód dla jego uczestników, organizator nie jest płatnikiem podatku i nie musi pobierać zaliczki na podatek dochodowy, a jedynie wystawia informację PIT-8B o przychodach dla uczestników szkolenia, których obowiązkiem jest samodzielnie rozliczyć uzyskany przychód w zeznaniu podatkowym za dany rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania przychodów członków Powiatowej Rady Zatrudnienia,

* nieprawidłowe - w zakresie obowiązków płatnika.

Funkcjonowanie Rad Zatrudnienia reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą o promocji zatrudnienia", oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie Rad Zatrudnienia (Dz. U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2281).

Ustawa o promocji zatrudnienia stanowi, że polityka rynku pracy, realizowana przez władze publiczne, oparta jest na dialogu i współpracy z partnerami społecznymi. Jedną z form takiej współpracy jest działalność rad zatrudnienia, podejmowana na szczeblu centralnym (Naczelna Rada Zatrudnienia), województwa (wojewódzkie rady zatrudnienia) i powiatu (powiatowe rady zatrudnienia).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia do zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy należy między innymi współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy.

Zadania te są wykonywane przez powiatowe urzędy pracy wchodzące w skład powiatowej administracji zespolonej (art. 9 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia).

Zgodnie z brzmieniem art. 23 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia w skład powiatowej rady zatrudnienia wchodzą osoby powoływane przez starostę spośród działających na terenie powiatu:

1.

terenowych struktur każdej reprezentatywnej organizacji związkowej w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych;

2.

terenowych struktur każdej reprezentatywnej organizacji pracodawców w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych;

3.

społeczno-zawodowych organizacji rolników, w tym związków zawodowych rolników indywidualnych i izb rolniczych;

4.

jednostek samorządu terytorialnego;

5.

organizacji pozarządowych zajmujących się statutowo problematyką rynku pracy.

W myśl § 8 ww. rozporządzenia, rada zatrudnienia może ustalić w formie uchwały roczny plan potrzeb szkoleniowych jej członków lub podjąć uchwałę o potrzebie zorganizowania dla zainteresowanych członków szkolenia na określony temat, związany z realizacją przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Natomiast zgodnie z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia, szkolenia członków powiatowej rady zatrudnienia są finansowane przez starostę - w ramach limitu środków Funduszu Pracy, pozostających w jego dyspozycji.

Przechodząc na grunt przepisów podatkowych należy podkreślić, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Natomiast przychody uzyskane z tytułu pełnienia funkcji członka powiatowej rady zatrudnienia stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 13 pkt 6 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Udział członków powiatowej rady zatrudnienia w bezpłatnym szkoleniu stanowi dla nich nieodpłatne świadczenie zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

W świetle powyższego wartość przedmiotowych szkoleń podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 albo pkt 118 lit. b ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1:

* pkt 90 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.

Zwolnienie to ma zastosowanie wyłącznie do przychodów ze stosunku pracy lub stosunków pokrewnych, i nie dotyczy przychodów uzyskanych z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy,

* pkt 118 lit. b ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych, z tytułu szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Zwolnienie to dotyczy świadczeń przyznanych w celu uzyskania, uzupełnienia lub doskonalenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy, w tym umiejętności poszukiwania zatrudnienia.

Natomiast istotą szkoleń dla członków wojewódzkich rad zatrudnienia jest tematyka związana z realizacją zadań wynikających z przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Z tych względów wyżej wymienione zwolnienia podatkowe nie mają zastosowania do szkoleń organizowanych dla członków powiatowych rad zatrudnienia.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że do świadczeń otrzymanych przez członków rad zatrudnienia w związku z udziałem w szkoleniu a dotyczących otrzymania nieodpłatnego zakwaterowania i wyżywienia oraz zwrotu kosztów podróży, może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b cyt. ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167).

Zastosowanie powyższego zwolnienia uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w ust. 13 art. 21 ustawy, tj. otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W tym miejscu dodać należy, iż wolne od podatku - w myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - są tylko diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

A zatem, do świadczeń otrzymanych przez członków Powiatowej Rady Zatrudnienia w związku ze szkoleniem, obejmujących koszty zakwaterowania, wyżywienia i dojazdu może mieć zastosowanie ww. przepis. W tym zakresie nie mieści się jednak wartość samego szkolenia będącego nieodpłatnym świadczeniem, które otrzymują członkowie rady zatrudnienia.

Konsekwencją klasyfikacji nieodpłatnego świadczenia w postaci szkolenia do działalności wykonywanej osobiście jest spoczywający na płatniku, będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą prawną i ich jednostkami organizacyjnymi oraz jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, który dokonuje świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 6, obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki przed udostępnieniem świadczenia (art. 41 ust. 7 pkt 3 ustawy).

Nadmienić przy tym należy, iż ewentualne trudności w egzekwowaniu przez Wnioskodawcę od uczestników szkolenia, kwot zaliczek, o których mowa powyżej mają charakter drugorzędny i nie mogą wpływać na byt i zakres obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest Wnioskodawca (Powiatowy Urząd Pracy), który stosownie do postanowień art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od wartości szkolenia jest obowiązany pobierać zaliczkę na podatek, z uwzględnieniem dyspozycji art. 41 ust. 1 i ust. 7 ww. ustawy i wpłacić ją do 20 następnego miesiąca do właściwego urzędu skarbowego, a w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym ma obowiązek wystawienia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

W informacji PIT-11 Wnioskodawca nie jest zobowiązany uwzględniać kosztów zakwaterowania, wyżywienia i dojazdu korzystających ze zwolnienia na warunkach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 16 cyt. ustawy, gdyż w informacji tej nie ujmuje się m.in. tych dochodów, które są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 powyższej ustawy.

Z uwagi na to, że Powiatowy Urząd Pracy jest zobowiązany do wystawienia informacji o dochodach PIT-11 z załącznikiem PIT-R (w którym wykazuje się m.in. świadczenia wypłacane osobom uzyskującym przychody określone w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) tejże ustawy), nie wykazuje wartości szkolenia w PIT-8C.

Reasumując należy stwierdzić, iż koszt szkolenia finansowanego ze środków Funduszy Pracy dla członków powiatowej rady zatrudnienia stanowi opodatkowany przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 cyt. ustawy, co rodzi po stronie płatnika - Wnioskodawcy obowiązek odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od wartości dokonywanego świadczenia oraz wystawienia informacji PIT-11 i informacji PIT-R.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl