ILPB2/415-384/10-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-384/10-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z innych źródeł - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z innych źródeł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z niemożnością dotrzymania umówionego terminu sprzedaży nieruchomości, strony tj. Wnioskodawca oraz S.A. podpisały w dniu 21 października 2009 r. aneks do przedwstępnej umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.

Na mocy ww. aneksu ustalono w § 2 ust. 2, iż ww. spółka zapłaci odsetki ustawowe wynikające z wcześniejszych zapisów umownych w wysokości 38 447,82 zł.

Jednocześnie w § 3 ustalono, że powstała do rozliczenia z tytułu indeksacji wpłat kwota wynosi 23 726,85 zł.

W § 4 zapisano natomiast, że wymienione kwoty ulegają wzajemnemu potrąceniu i tym samym, ostatecznie spółka zobowiązana jest do zapłaty na rzecz Zainteresowanego kwoty 14 720,97 zł, w terminie 14 dni od dnia podpisania aneksu.

Kwotę 14 720,97 zł spółka przekazała na rachunek Wnioskodawcy w terminie 14 dni od podpisania aneksu, lecz nie wystawiła do dnia dzisiejszego faktury za teoretycznie wpłacone 23 726, 85 zł. Przesłała natomiast PIT-8C z informacją o przychodach Zainteresowanego w wysokości 38 447,82 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Od jakiej kwoty Wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych. Czy jest to kwota, którą rzeczywiście otrzymał czyli 14 720,97 zł, czy jest to kwota 38 447,82 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodami dla osoby nie prowadzącej działalności gospodarczej są kwoty otrzymane, a więc w przypadku Zainteresowanego kwota 14 720,97 zł, która należy doliczyć do innych przychodów i opodatkować według ogólnej skali podatkowej 18 lub 32%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

2.

działalność wykonywana osobiście,

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza,

4.

działy specjalne produkcji rolnej,

5.

(uchylony),

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c),

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,

9.

inne źródła.

W ww. katalogu źródeł przychodów w pkt 9 wymienia się przychody z "innych źródeł".

Uszczegółowieniem powyższego przepisu jest art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym za przychód z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych; zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego; alimenty; stypendia; dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14; dopłaty; nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę słowa "w szczególności".

W myśl natomiast art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany podpisał ze spółką aneks do umowy sprzedaży. Z aneksu tego wynika, że spółka musi zapłacić na rzecz Wnioskodawcy odsetki w wysokości 38 447,82 zł. Jednocześnie w przedmiotowej umowie stwierdzono, że na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wpłaty na rzecz spółki kwoty 23 726,85 zł, a kwoty te ulegają wzajemnemu potrąceniu. W efekcie powyższych zapisów zgodnie z omawianym aneksem do umowy spółka jest ostatecznie zobowiązana do zapłaty na rzecz Zainteresowanego kwoty 14 720,97 zł i kwotę taką zapłaciła.

Mając na uwadze wskazane przepisy prawne stwierdzić należy, iż przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy.

Takim przysporzeniem są odsetki "otrzymane" przez Zainteresowanego od spółki z tytułu niedotrzymania umówionego terminu sprzedaży w pełnej kwocie, a więc w wysokości ustalonej przed dokonaniem wzajemnego potrącenia.

Należy bowiem zauważyć, iż Wnioskodawca osiągnął korzyść majątkową o konkretnym wymiarze, którą stanowi wypłacona kwota w wysokości 14 720,97 zł, a ponadto zwolnienie z obowiązku zapłaty na rzecz spółki na skutek wzajemnego potrącenia zobowiązań kwoty w wysokości 23 726,85 zł.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż pełna kwota odsetek w wysokości 38 447,82 zł stanowi po stronie Wnioskodawcy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jako źródło z tego tytułu winna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyżej wskazany przychód winien być doliczony do pozostałych przychodów, podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej, uzyskanych w roku podatkowym i opodatkowany w zeznaniu rocznym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl